Influence Of Psychomotricity On Attention Of Children With ADHD

Vol.7,No.3(2013)

Abstract

This work deals with the influence of an intervention program, which includes psychomotor activities to assess the attention level of the younger school-aged children with ADHD. The aim of the work is to validate the impact of the intervention program to the attention level of the younger school-aged children with ADHD. We used the quantitative-qualitative case study. We used the methods of data collection Test of Attention d2, Test of Attention “Numerical Square”, interviews and observation. We worked with 4 children aged of 9 to 10 years with ADHD from 2 different classes of primary school. We tested the change in concentration and extent of attention before and after application of the intervention program. We found out that concentration and extent of attention were significantly improved for each child.


Keywords:
psychomotricity; experience; attention; syndrom ADHD
References

Adamírová, J. (2006). Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky.
Praha: ČASPV.

American Psychiatric Association (2002). Diagnostic and statistical
manual of mental disorders. Dostupné z http://www.psychiatry.org/publications.

Barkley, R. A. (2006). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook
for diagnosis and treatment. New York: Guilford.

Blahutková, M. (2007). Psychomotorika. Brno: CDVU MU.

Blahutková, M., Klenková, J., & Zichová, D. (2005). Psychomotorické
hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno:
MU.

Brossard-Racine M., Majnemer, A. & Shevell, M. I. (2003). Exploring
the Neural Mechanisms that Underlie Motor Difficulties in Children with ADHD. Developmental Neurorehabilitation, Vol 14 (2), 101–111. Dostupné z: http://web.ebscohost.com/ehost/search/.https://doi.org/10.3109/17518423.2010.547545

Dvořáková, H., Michalová, Z. (2004). Využití psychomotoriky ve škole.PF UK Praha.

Kovářová, K. (2006). Vliv psychomotoriky na rozvoj pozornosti a jemné
motoriky sluchově postižené mládeže. Disertační práce. Masarykova
univerzita, Fakulta sportovních studií. Vedoucí práce Marie Blahutková.Dostupné z: http://is.muni.cz/th/13785/fsps_d.

Krejčí, M. (2003). Setkání s jógou. Jóga jako prostředek rozvoje zdraví
dětí na 1. stupni ZŠ. České Budějovice: EM GRAFIKA s. r. o.

Malá, E. (2001). Hyperkinetické poruchy. Psychiatrie pro praxi; 3, 121–124.

Matějček, Z. (2005). Výbor z díla. Praha: Karolinum.

Riccio, C. A., Gonzalez, J. J., & Hynd, G. W. (1994) Attention-Deficit
Hyperaktivity Disorder and Learning Disabilities. Learning Disability Quarterly, Vol. 17, No. 4, 311–322. Dostupné z: http://www.jstor.org/.https://doi.org/10.2307/1511127

Shaywite, J. J. (1988). Physical education programs for children with
LD. Journal of Learning Disabilities. Dostupné z: http://www.jstor.org/.

Szabová, M. (1999). Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál.

Trávníková, D. Vliv žonglování a dalších psychomotorických aktivit na
rozvoj motorických dovedností a pozornosti u adolescentů se symptomy
ADHD, poruch chování a učení. Disertační práce. Masarykova
univerzita, Fakulta sportovních studií. Vedoucí práce Marie Blahutková.
Dostupné z: http://is.muni.cz/th/53989/fsps_d/.

Vágnerová, M. (2004). Psychologie problémového dítěte školního věku.
Praha: Karolinum.

Weiss, G., Hechtman, L. T. (1993). Hyperactive children grown up.
ADHD in Children, Adolescents and Adults. New York: The Guilford
Press.

Metrics

0

Crossref logo

0


609

Views

299

PDF (Čeština) views