Determinants And Applications Gaming Activities For Persons With Disability

Vol.7,No.3(2013)

Abstract

Education of people with a disability is a permanent objective of special educational institutions focused on their integration into society. An important attitude in the educational curriculum of these students is occupied by sports programs with gaming content (motion games, modified sports games, target sports). The application of game activities among disabled people is marked by didactic differences. The differences are expressed by didactic reduction of the curriculum, by selecting and organising the curriculum, applied didactic forms, modifications of the rules as well. The positive effect of the application of game activities among disabled people manifests itself especially in the psychological and socialisation area.


Keywords:
teaching; games; didactics; procedures
References

Dobrý, L. (2003). Přehledná studie o vývoji a současném stavu zkoumání herního výkonu a jeho osvojování. In Dobrý, L. & Souček, O.(eds.) Pedagogická kinantropologie 2003. Sborník sekce pedagogické kinantropologie Kinantropologické společnosti (pp. 36–87). Praha: Karolinum.

Dobrý, L. (1988). Didaktika sportovních her. Praha: SPN.

Hošek, V. (2000). Pojetí psychosociálních funkcí pohybových aktivit v kontextu kvality života. In: Psychosociální funkce pohybových aktivit v životním stylu člověka (p. 5–7). Praha: UK FTVS.

Hošek, V. (1997). Pohyb a kvalita života. Těl. Vých. Sport Ml., Vol. 63,No. 7, 7–9.

Kábele, J. (2005). Sport vozíčkářů. Praha: Olympia.

Křiček, J. (2004). Prožitková reflexe her. In. Prožitek a tělesnost. Sborník příspěvků konference FTVS. Praha: Asociace psychologů ČR.

Křiček, J. (2005). Hry mezi zdravotně postiženými. In. Pohybové aktivity a zdraví člověka. Sborník příspěvků vědeckého semináře KTV UJP.Ústí n/L: UJP.

Křiček, J., & Velenský, M. (2013). Modifikace korfbalu pro školní TV.Těl. Vých a Sport Mlád. Vol. 79, No. 2, pp. 22–28.

Lejčarová, A., & Tilinger, P. (2002). Pohybové aktivity – významný faktor ovlivňování kvality života u osob s mentální retardací. In: Sport a kvalita života. Praha: UK FTVS.

Potměšil, J. (1998). Sport jako integrační činitel u osob s tělesným postižením. In: Problematika pohybových aktivit seniorů a zdravotně postižených.Souhrn příspěvků. Praha: UK FTVS.

Psotta, R., & Velenský, M. (2009). Základy didaktiky sportovních her.Praha: Karolinum.

Rychtecký, A. (2008). Psychologické aspekty hry a herního chování. In E. Charvát, Hry 2008: výzkum a aplikace. Sborník mezinárodní vědecké konference (p. 135–139). Plzeň: ZČU.

Rychtecký, A., & Fialová, L. (2000). Didaktika školní TV. Praha: UK Karolinum.

Velenský, M. a kol. (2005). Průpravné hry. Praha: Karolinum.

Metrics

0

Crossref logo

0


336

Views

214

PDF (Čeština) views