The Analysis Of Indicators Of Achievement Motivation Of Students In Sports Gymnasium

Vol.11,No.1(2017)

Abstract

Achievement motivation is part of every performance, not just in sport. The aim was to find out what the average indicators of achievement motivation of students in sports gymnasium are and compare them with indicators of the general population. Indicators also included differences between men and women, between the youngest and oldest classes and types of sports played. For the measurement of achievement motivation, a standardised questionnaire of achievement motivation (D-M-V) was used. The results indicated that the achievement motivation among students of sports gymnasium was average, we can find the highest motivation in athletics. Achievement motivation for men and women was the same, the youngest classes show a lower level of achievement motivation compared to the older classes. The usefulness of the research was mainly for directing sports gymnasium that can improve teaching less motivated sports. Also, for parents deciding between a sport offered by a school or by an individual. Trainers and PE (physical education) teachers can make use in their job of the fact that achievement motivation is the same in both sexes, and they can use the same motivational methods.


Keywords:
achievement motivation; sport; sports grammer school students
References

Blahutková, M., Řehulka, E., & Dvořáková, Š. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno, Česká republika: Paido.

Blahutková, M., & Sližik, M. (2014). Vybrané kapitoly z psychologie sportu. Brno, Česká republika: Masarykova univerzita. Grafologie a psychologie, (2014). Gender – Rozdíly v chování mužů a žen. Retrieved from http://ografologii.blogspot.cz/2008/04/gender-rozdily-v-chovani-muzu-zen.html (accessed November 4, 2016)

Hošek, V. (1985). Motivace sportovního tréninku. Praha, Česká republika: Univerzita Karlova.

Chalupa, B. (2007). Psychologie dnes a zítra. Brno, Česká republika: Littera. KarieraWeb, (2012). Ženy jsou schopnější lídři než muži. Retrieved from http://kariera.ihned.cz/c1-55505160-zeny-jsouschopnejsi-lidri-nez-muzi (accessed November 4, 2016)

Kovář, R., & Měkota, K. (2002). Unifittest (6–60). Praha, Česká republika: Univerzita Karlova.

Pardel, T., Maršálová, L., & Hrabovská, A. (1992). Dotazník motivace výkonu: Příručka. Bratislava, Slovensko: Psychodiagnostika.

Pavlas, I. (2011). Výkonová motivace a interpersonální potřeby. Ostrava, Česká republika: Ostravská univerzita. Sbírka zákonů České republiky, (2004). Zákon č. 561/2004 Sb. Retrieved from http://aplikace.msmt.cz/Predpisy1/sb190-04.pdf (accessed November 3, 2016)

Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání (2nd rev. ed.). Praha, Česká republika: Karolinum.

Vaněk, M., Hošek, V., & Man, F. (1982). Formování výkonové motivace. Praha, Česká republika: Univerzita Karlova.

Vaněk, M., Hošek, V., Rychtecký, A., & Slepička, P. (1984). Psychologie sportu (2nd ed.). Praha, Česká republika: Státní pedagogické nakladatelství.

Metrics

0

Crossref logo

0


486

Views

361

PDF (Čeština) views