The Student Evaluation Of Teaching

Vol.11,No.1(2017)

Abstract

The importance of student evaluation of teaching (SET) is growing currently as a response to demands of improving the quality of university education. This paper deals with SET aimed specifically at sports university education. The introduction briefly describes the concept, function and significance of SET. It also identifies selected specifics of student evaluation of university sports teaching. The empirical part of this text describes the methodological aspects and selected results of the evaluation, investigation and research aimed at the creation and verification of tools for student evaluation of sports university teaching. The following discussion analyses selected issues that accompany this particular SET. The conclusion presents suggestions and asks other questions related to SET focused on university sports teaching.


Keywords:
quality of teaching; student evaluation of teaching (SET); university sports teaching
References

Bartoš, P. (2008). Školství v kritické perspektivě a kultura dvou fakult Masarykovy university. Bakalářská práce. Brno: FSpS MU.

Bek, M. (2016). V akreditaci musíme být přísnější než stát. Měsíčník Masarykovy univerzity – muni, květen, 4–5.

Matějů, P. a kol. (2009). Bílá kniha terciárního vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Dabović, M., Miletić, K., Višnjić, D., & Miletić, V. (2009). Ocena nastavnih aktivnosti na logorovanju studenata Fakulteta sporta i fizičkov vaspitanja u Beogradu po smenama, polu i u odnosu na objektivne i subjektivne teškoće boravka u kampu. In Proceedings of the Faculty of Physical Education 3/4 (s. 235–240). Banja Luka: University of Banja Luka.

Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2016–2020. (2015). Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.msmt.cz/uploads/odbor_30/Jakub/DZ_2016_2020.pdf

Guinn, B. V., & Vern, V. (2006). Student Evaluations of Teaching: Potential Biases on Faculty Ratings. Research Quarterly for Exercise 77(1), Suppl, A–58.

Hoffmann, A. (2006). Entwicklung eines Fragebogens zur Evaluation der fachpraktischen Ausbildung (FEFA) an sportwissenschaftlichen Hochschuleinrichtungen. Sportwissenschaft 36(1), 39–54.

Ježek, S., & Mareš, J. (2012). Externí hodnocení kvality výuky studenty českých vysokých škol. Dostupné z http://kvalita.reformymsmt.cz/externi-hodnoceni-kvality-vyuky-studenty-ceskych-vs

Kubišová, H. (2008). Motivace k učitelské profesi. Diplomová práce. Brno: FSpS MU.

Mareš, J. (1985). Hodnocení kvality vysokoškolské výuky pomocí posuzovacích škál. Praha: Ústav rozvoje vysokých škol ČSR.

Mareš, J. (2006). Manuál pro tvůrce a uživatele studentského posuzování výuky. Praha: Nakladatelství Karolinum.

Mareš, J. (2000). Studentské hodnocení výuky – hlavní vývojové trendy v zahraničí. Academia 11(11), 11–19.

Mareš, J. (1991). Studentské posuzování jako jedna z metod hodnocení vysokoškolské výuky. Praha: SPN.

Mareš, J. (1994). Tvorba posuzovací škály pro studentské hodnocení výuky. Alma Mater 4(4), 3–16.

Mareš, J. (1988). Validita studentského posuzování výuky. Československá psychologie 32(5), 392–406.

Mareš, J., & Došlá, Š. (2008). Studentské posuzování kvality výuky na celouniverzitní úrovni. Brno: MSD.

Mareš, J., & Ježek, S. (2013) Externí hodnocení kvality výuky na vysokých školách využívající názoru studentů. Pedagogika LXIII(3), 301–327.

Mareš, J., Soukup, P., & Tomášek, V. (2013). Metodický rámec hodnocení výuky studenty UK v Praze v bakalářském a magisterském studiu. Dostupné z https://view.officeapps.live.com /op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fwww.cuni.cz%2FUK-6382-version1-metodicky ramechvs.doc

Másilka, D., & Zappe, P (2006a). Zkušenosti se skupinovým rozhovorem 1: příprava a průběh techniky sběru dat. Česká kinantropologie, 1(10), 167–182.

Másilka, D., & Zappe, P (2006b). Zkušenosti se skupinovým rozhovorem 2: role moderátora. Česká kinantropologie, 1(10), 183–200.

Mohr, D. J., Sibley, B. A., & Townsend, J. S. (2012). Student Perceptions of University Physical Activity Instruction Courses Taught Utilizing Sport Education. Physical Educator 69(3), 289–307.

Pavlov, D. (2011). ....... ......... .. .......... . ........ ....... .. „...“ . ... „.. ......“. Sport & nauka, 55(6), 194–198.

Povolný, D. (2015). Skončila nová předmětová anketa. Co přinesla? online.muni.cz/Události, 24. února 2015.

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál.

Šebek, L., & Hoffmannová, J. (2010). Metoda focus group a možnosti jejího využití v kinantropologickém výzkumu. Tělesná kultura, 33(2), 30–49.

Šmelová, E. (2002). Hodnocení vysokoškolské výuky studenty. e-Pedagogium 2(1) – mimořádné, 135–139.

Šťáva, J. (2002). Evaluace na vysoké škole: Studentské posuzování vysokoškolské výuky. e-Pedagogium 2(1) – mimořádné, 140–147.

Šťáva, J., & Švec, V. (2002). Náměty ke studentskému hodnocení vysokoškolské výuky. Brno: Paido.

Švaříček, R. et al. (2016). Závěrečná zpráva z výzkumu vzdělávacích potřeb začínajících učitelů na Masarykově univerzitě. Pracovní dokument pro vnitřní potřebu RMU. Brno: MU.

Švec, V. (1994). Studentské hodnocení jako metoda autodiagnostiky učitele. Alma mater 4(4), 17–23.

Wang, L., Wang, J., Jing, G., & Liu Z. (2008). A Research of Students Participating in the Evaluation of Sports Teaching in General Colleges. Journal of Beijing Sport University 31(4), 527–528.

Yu, C. C. (2001). Different perceptions of teaching evaluations among administrators, faculty, and students. International Journal of Applied Sports Sciences 13(2), 27–52.

Zákon ze dne 2. března 2016, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). (2016).

Metrics

0

Crossref logo

0


360

Views

350

PDF (Čeština) views