Application Of The New Interventional Musical-Movement Program Into The Physical Education Lessons In Secondary Schools

Vol.11,No.1(2017)

Abstract

The aim of this paper is to present the content and results of pre research study of dissertation. Musical-movement education is part of the curriculum of physical education lessons. Although the educational content of physical education remains essentially the same during the year, the methods and forms of teaching are more focused on the social requirements. Existing musical-movement education uses traditional forms of teaching, which is not that attractive for students. Therefore, the aim of the study is to create the new interventional musical-movement program and verification of its effect on the level of the selected music and movement skills. The paper presents the main characteristics of the intervention program and results obtained within the pre research in secondary school. Measuring the effectiveness of the musical-movement program was implemented through tests of music-movement abilities in a group of 14 female students of a secondary school in Prague. The tests assessing the level of rhythmic perception and rhythmic adaptability, shows no statistically significant differences in the pre-test and post-test. The tests of dynamic balance and collective movement creativity demonstrated a statistically significant effect. The results could be influenced by the small number of respondents. We assume, the results of music movement education will contribute to further insights that can contribute to creating new musical-movement programs and help them with implementation into physical education lessons.


Keywords:
education; curriculum; physical education; music and movement skills; creativity

Pages:
80–89
References

BATTISTI, J., & HAIBACH, P. (2011). Progression Through Movement: Teaching Dance to Elementary Students. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 82 (8), 14–16. https://doi.org/10.1080/07303084.2011.10598670

BRTNÍKOVÁ, M. (2008). Modernizace hudebně-pohybové výchovy. (Disertační práce). Praha: UK FTVS.

BRTNÍKOVÁ, M., NOVOTNÁ, V., & VOŘÍŠKOVÁ, M. (2010). Ověření účinnosti nového hudebně-pohybového programu pro střední školy. Studia sportiva, 4 (2), 49–58. https://doi.org/10.5817/StS2010-2-6

BUKVIČKOVÁ, J. (2012). Improvizace a tvořivost v taneční a pohybové výchově na 1. stupni ZŠ. (Disertační práce) Praha: Univerzita Karlova v Praze.

FRÖMEL, K., STRATTON, G., VASENDOVA J., PANGRAZI, R. P. (2002). Dance as a Fitness Activity. The Impact of Teaching Style and Dance Form. Journal od Physical Education, Recreation and Dance, 73 (5), 26–30.https://doi.org/10.1080/07303084.2002.10607805

HONKOVÁ, K. (2011). Diagnostika koordinačních schopností ve sportovním tanci. (Diplomová práce). Brno: Masarykova Univerzita.

CHRÁSKA, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing

CHRUDIMSKÝ, J., NOVOTNÁ, V. (2009). Gymnastické aktivity na základních školách. (62–70). In Pohybové aktivity v biosociálním kontextu. Ed. Čechovská, I., Tůma, M. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1553-0.

MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.

MILLAR, V. (2011). Dance in Secondary Education: A Creative and Cultural Experience. Active & Healthy Magazine, 18 (2), 15–18.

NANU, L. (2010). Dance and music in physical education lesson for students. Dunarea de Jos, 53–55.

POKORNÝ, J. (1996). Tvořivé myšlení. Brno: Akademické nakladatelství CERM.

POKORNÁ, J., JANSA, P. (2012). Učitelé tělesné výchovy a realizace školních vzdělávacích programů na základních školách. Studia Kinanthropologica, 13 (3), 280–287. ISSN 1213-2101.

SIGMUND, E., FRÖMEL, K., CHMELÍK, F., LOKVENCOVÁ, P., & GROFFIK, D. (2009). Oblíbený obsah avyučovacích jednotek tělesné výchovy – pozitivně hodnocený prostředek vyššího tělesného zatížení děvčat. Tělesná kultura, 32 (2), 45–63.

VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ. (2013). Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. Praha.

PASTOROVÁ, M. (2010). Taneční a pohybová výchova – metodická podpora. Metodický portál: Články [online]. [cit. 2014-0601]. Dostupné z WWW:<http://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVHB/8017/TANECNI-A-POHYBOVA-VYCHOVA---METODICKA-PODPORA.html>.

MAŇÁK, J. (2011). Aktivizující výukové metody. Metodický portál: Články [online]. 23. 11. 2011, [cit. 2017-01-11]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/14483/AKTIVIZUJICI-VYUKOVE-METODY.html>. ISSN 1802-4785

Metrics

0

Crossref logo

0


366

Views

292

PDF (Czech) views