Movement Games As A Learning Method Of Gymnastics Skills At School Physical Education

Vol.10,No.2(2016)

Abstract

Positive motion experience and strong emotional experiences increase efficiency of the teaching process. Physical education teachers may achieve effectiveness of a teaching unit using various methods. A wide range of movement games belong among the most efficient ones. Physical education games may be considered a suitable tool to develop and enhance both fitness and coordination abilities and a natural method to learn basic gymnastics skills. Greater attractiveness of games can be achieved through suitably chosen gymnastics tools, its combination or groupings. Modern technology allows the production of such tools; its design encourages children to exercise and easy handling reduces mental inhibitions and increases the safety of all gymnasts.


Keywords:
game; game principle; gymnastics; school physical education
References

Ahlquist, S. M., Russell, K. & Fink, H. et al. (2010). Foundation of Gymnastics. Saskatoon, Canada: Ruschkin.

Ashy, M., Lee, A. & Landin, D. (1988). Relationships of practice using correct technique to achievement in a motor skill. Journal of Teaching in Physical Education, 7, 115–120.https://doi.org/10.1123/jtpe.7.2.115

Bakalář, E. (1989). Psychohry. Praha: MF.

Bakalář, E. (1995). Psychohry 2. Praha: Vyšehrad.

Berne, E. (1992). Jak si lidé hrají. Liberec: Dialog.

Butler, J. (2005). Teaching games for understanding. Champaign: Human Kinetics.

Caillois, R. (1998). Hry a lidé. 1. vyd. Praha: Studio Ypsilon.

Cleeremans, A. (2002). Models of implicit learning. In Nadal, L. (Ed.) Encyclopedia of cognitive sciences (491–499). London:Macmillan Publishers.

Csikszentmihalyi, M. (1996). O štěstí a smyslu života (Flow. The psychology of optimal experience). Praha: Lidové noviny.

Dostál, A. & Opravilová, E. (1985). Úvod do předškolní pedagogiky. 1. vyd. Praha: SPN.

Dvořáková, H. (2009). Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe.

Feingold, R., S., & Fiorentino, L. (2005). United States of America, In U. Pühse & Gerber, M. (Eds.). International Comparison of Physical Education (699–713). New York: Mayer & Mayer.

Huizinga, J. (1955). Homo Ludens. Boston: Beacon Press.

Chrudimský, J., Krištofič, J., Marek, J. & Vorálková, J. (2012). Gymnastika v obrazech. Multimediální učební text. Praha: UK FTVS.

Kössl, J., Štumbauer, J. & Waic, M. (2002). Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. Praha: Karolinum.

Mazal, F. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex.

Mazurovová, Z. & Vlasáková, N. (1992). Pohybové hry ve sportovní gymnastice. Praha: Gym Game.

Neuman, J. (1998). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál.

Neuman, J. a kol. (1999). Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál.

Neuman, J. (2001). Dobrodružné hry v tělocvičně. Praha: Portál.

Perič, T. (2004). Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha: Grada Publishing a.s.

Perič, T. (2012). Techniques of Learning to Assist Coaching. IIHF International Youth Coaching Symposium. IIHF, Helsinky (Fi). http://www.hockeycentre.org/inEnglish/Seminars/Seminars/2012IIHFInternationalYouthCoachingSymposium/tabid/3034/language/en-US/Default.aspx (4.5.2012)

Silverman, S. (1993). Student characteristics, practice and achievement in physical education. Journal of Educational Research, 87 (1), 54–61.https://doi.org/10.1080/00220671.1993.9941166

Skopová, M. & Zítko, M. (2005). Základní gymnastika. Praha: Karolinum.

Vorálková, J., Novotná, V. & Šimůnková, I. (2013). Gymnastická hra jako podnět k modernizaci výuky gymnastiky ve školní tělesné výchově. Studia sportiva, 2, 111–116. https://doi.org/10.5817/StS2013-2-13

Werner, P. H. (2004). Teaching children gymnastics. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics.

Zapletal, M. (1985–1988). Velká encyklopedie her. Hry v přírodě, Hry v klubovně, Hry na hřišti a v tělocvičně, Hry ve městě. Praha: Olympia.

Zítko, M. a kol. (2000). Všeobecná gymnastika. Speciální učební texty. Praha: ČASPV.

Metrics

0

Crossref logo

0


417

Views

3533

PDF (Čeština) views