Games And Their Use In Practice (Especially Children)

Vol.10,No.2(2016)

Abstract

Play is an integral part of human existence. It brings an important educational and social significance in children. We define the principle of play and sports training in children, whose fundamental aspects are: implicit learning and flow state. Games can be used in practice as a method of development of certain activities and the contents are divided into four thematic groups: 1) skills games (learning of the new skills, or application already learned skill), 2) abilities games, 3) decision-making processes in competitive situations games, 4) cooperation games.


Keywords:
Implicit learning; Flow; methods; forms; dividings of games
References

Bar-Or, O (1996). The child and adolescent athlete. Oxford: Blackwell Science.

Berne, E. (1992). Jak si lidé hrají. Liberec: Dialog.

Caillois, R. (1998). Hry a lidé. 1. vyd. Praha: Studio Ypsilon.

Cleeremans, A. (2002). Models of implicit learning. In: L.Nadal (Ed.). Encyclopedia of cognitive sciences (pp. 491–499). London: Macmillan Publishers.

Coakley, J. (2014). Sports in Society: Issues and Controversies. 11th Edition. New York: McGraw-Hill Education.

Csikszentmihalyi, M. (1996). O štěstí a smyslu života (Flow. The psychology of optimal experience). Praha: Lidové noviny.

Dostál, A. & Opravilová, E. (1985). Úvod do předškolní pedagogiky. 1. vyd. Praha: SPN.

Dovalil, J. & Choutková, B. (1989). Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Olympia: Praha.

Dragounová, Z. & Perič, T. & Dovalil, J. (2013). Implicitní motorické učení – možnosti ve sportovním tréninku. Česká kinantropologie. Vol. 17., 3. s. 11–22.

Dvořáková, H. (2001). Sportujeme s nejmenšími dětmi. Praha: O1ympia.

Geist, B. (1992). Sociologický slovník. Praha: Victoria Publishing

Havlíčková, B. & Linc, R. (1982). Biologie dětí a dorostu. Praha, Univerzita Karlova.

Havránek, B., Bělič, J., Helcl, M., Jedlička, A. a kol. (2011). Slovník spisovného jazyka českého. http://ssjc.ujc.cas.cz/.

Hogenová, A. (2005). K filosofii výkonu. Praha: Eurolex Bohemia.

Huizinga, J. (1971). Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta. Edice: Ypsilon.

Jackson, S. & Csikszentmihalyi, M. (1999). Flow in Sports. Human Kinetics: Champaign (Ill.)

Kučera, M., Kolář, P. & Dylevský I. (2011). Dítě, sport a zdraví. Galén: Praha.

Liao, C. & Masters, R.S.W. (2001). Analogy learning: A means to implicit motor learning. Journal of Sports Sciences, 19, 307–319.https://doi.org/10.1080/02640410152006081

Malina, R. M. & Bouchard C. (1991). Growth, Maturation, and physical aktivity. Human Kinetics: Champaign (Ill.)

Mazal, F. (2007). Hry a hraní pohledem ŠVP. Olomouc: Hanex.

Perič, T. a kol. (2012). Sportovní příprava dětí. (3. přepracované vydání). Grada Publishing: Praha.

Privette, G. (1983). Peak experience, peak performance, and flow: A comparative analysis of positive human experiences. Journal of Personality and Social Psychology, Vol 45(6), 1361–1368 https://doi.org/10.1037/0022-3514.45.6.1361

Reber, A.S. (1967). Implicit learning of arteficial grammers. Journal of Verbral Learning and Verbal Behavior, 6, 317–327

Sekot, A. (2008). Sociologické problémy sportu. Praha: Grada Publishing.

Skopová, M. & Zítko, M. (2005). Základní gymnastika. Praha: Karolinum.

Metrics

0

Crossref logo

0


420

Views

705

PDF (Čeština) views