Multicultural Education through Sport and Physical Education
Vol.8,No.2(2014)
This article is focused on the application of sport and physical education in multicultural education. The aim of the study is to introduce this problematic and indicate opportunities for innovation and development of this topic. We mention some important theories and approaches. We also refer to the present situation in the Czech Republic and results of research. Sport can help integrate people, support their cooperation and communication, which is crucial. The role of the teachers in multicultural education is not easy, it requires a great deal of experience and education.
intercultural education; sport; physical education; prejudice; mindset; teacher; game
86–96
Brázda, T. (2007). Multikulturní výchova na základní a střední škole. Diplomová práce. Brno: MU PF.
Buryánek, J. et al. (2002). Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [online]. Praha: Člověk v tísni. [cit. 2013-10-11]. Dostupné z WWW:< http://www.varianty.cz/cdrom/podkapitoly/IKV1_komplet.pdf>.
Buryánek, J. (2005). IKV v kontextu českého školství. [online]. Praha: Člověk v tísni. [cit. 2013-11-12]. Dostupné z WWW:< http://www.varianty.cz/download/pdf/texts_13.pdf>.
Cílková, E., & Schönerová, P. (2007). Náměty pro multikulturní výchovu : poznáváme jiné národy. Praha: Portál.
Fialová, L. (2008). Interkulturní kompetence a jejich rozvoj prostřednictvím tělesné výchovy. Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově. 18 (1), 21-28.
Fialová, L. (2006) Znovunavrácení „Učitele národů“ na české území aneb Evropský projekt CO-MENIUS na naší fakultě. Hic salta. 12(3), 1.
Hirt, T. (2008). Etnicita, etnikum, etnické skupiny. [online]. Praha: Člověk v tísni. [cit. 2014-01-09]. Dostupné z WWW:< http:// www.varianty.cz/download/pdf/texts_3.pdf>.
Hladík, J. (2006). Multikulturní výchova (socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Knapová, H. (2010). Multikulturní výchova v prostředí školy aneb máme žáky různých národností. Diplomová práce. Brno: MU PF.
Mistrík, E. et al. (2008). Multikultúrna výchova v škole: Ako reagovať na kulturnú rôznorodosť. Bratislava: Nadácia otvorenej spoločnosti.
Moree, D. et al. (2008). Než začneme s multikulturní výchovou – od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni.
Moree, D. et al. (2006). CzechKid. [online]. CzechKid. [cit. 2014-01-11]. Dostupné z WWW:<http://www.czechkid.cz>.
Nový. I. & Schroll-Machl, S. (2005). Spolupráce přes hranice kultur. Praha: Management Press.
Pecinová, H. (2012). Implementace multikulturní výchovy do výuky a postoje učitelů k ní. Diplomová práce. Praha: UK FSV.
Pelcová, N. et al. (2007). Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Praha: UK Pedagogická fakulta.
Pelcová, N. et al. (2009). Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha: UK Pedagogická fakulta.
Pirsl, D., Zivanovic, N., & Pirsl, T. (2012). Sports Sciences and Multiculturalism - Educational and Professional Impact. Sport Mont. (34-36), 644-650.
Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie-praxe-výzkum. Praha: ISV.
Průcha, J. (2011). Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton.
Zapletal, M. (1985). Velká encyklopedie her: Hry v přírodě. Praha: Olympia.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2017 Studia sportiva