Integrated Physical Education – Limits And Proposals For Their Solution

Vol.7,No.3(2013)

Abstract

Integration of students with disabilities (DD) in mainstream education is becoming a reality in a number of mainstream schools. However, the success can be variable. Most of the school subjects are supported by special educational needs advice centres. Unfortunately, integration in Physical Education (PE) is very often overlooked. In general, disabled children are often excused from PE. The most common reasons are barriers (not only architectural), concerns of parents, lack of teacher competence, lack of equipment, etc. Properly conducted Physical Education can significantly help to form positive interpersonal relationships, develop a range of social skills, self-confidence, and communication skills. It can also help to participate in successful ontogenesis psychomotor functions. Furthermore, interaction with disabled students can help promote students to develop positive qualities. In this paper, we present selected perceived limits of integrated PE and offer solutions based on experience in dealing with projects of the APA Centre, FTK UP in Olomouc.


Keywords:
integration; physical education; students with disabilities; special education centres
References

Ješina, O. (2011a). Kompetence učitelů aplikované tělesné výchovy. Tělesná
kultura, Dostál, M. (2011). Zařazení žáka s tělesným postižením
do školní tělesné výchovy (pilotní studie). Bakalářská práce, Univerzita
Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury, Olomouc. 34
(2), 19–44.

Ješina, O., Bartoňová, R., Gebauer, S., Rybová, L., Kučera, M., & Vyhlídal,
T. (2011) Konzultant aplikovaných pohybových aktivit jako poradenský
pracovník pro školní tělesnou výchovu. Česká kinantropologie,
15 (4), 95–106.

Ješina, O., & Kudláček, M. (2009). Modifikace pohybových aktivit pro
participaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením v integrované
školní tělesné výchově. Speciální pedagogika, 19 (3), 227–237.

Ješina, O., Kudláček, M., et al. (2011). Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci.

Kudláček, M. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením v kontextu
školní tělesné výchovy. In M. Kudláček & I. Machová (Eds.), Integrace
– jiná cesta (pp. 11–19). Olomouc: Univerzita Palackého.

Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením
do školní tělesné výchovy. Olomouc: UP v Olomouc.

Kudláček, M., Ješina, O., & Štěrbová, D. (2008). Integrace žáků s tělesným
postižením v kontextu školní tělesné výchovy. Speciální pedagogika,
18 (3), 232–239.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2005). Vyhláška č.
73/2005 Sb., o vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami a dětí a žáků mimořádně nadaných.

Parlament ČR. (2004). Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.

Parlament ČR. (2004). Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
a o změně některých zákonů.

Parlament ČR. (2008). Zákon 317/2008 Sb., úplné znění zákona č.
561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon).

Parlament ČR. (2011). Zákon 371/2011 Sb. o specifických zdravotních
službách.

Ústav pro informace ve vzdělání (2011). Retrieved October 21, 2011,
from http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp.

Uzlová, I. (2010). Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praktický
průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál.

Metrics

0

Crossref logo

0


428

Views

361

PDF (Čeština) views