The Results Of The Pilot Study Of Questionnaire SE-PETE-D, Which Checks The Trust Of Students Of Physical Education Teacher In Their Competence To Implement Classes In An Integrated Physical Education

Vol.7,No.3(2013)

Abstract

The purpose of this work is the presentation of the questionnaire for Self-Efficacy Scale for Physical Education Teacher Education Majors towards the Children with Disabilities (SE-PETE-D), which should be used in the future to identify the self-efficacy of the students of teacher training in physical education. In addition, the paper also presents the results of a pilot study of standardisation of this questionnaire in the conditions of the Czech population. A key concept of the questionnaire is self-efficacy. and introduces the Canadian-American psychologist Albert Bandura (1997). A pilot study compared bachelor students that took part in the teaching of physical education, students of bachelor studies in adapted physical education and students of the follow-up master degree in adapted physical education. The results show that students of bachelor studies in adapted physical education have higher self-efficacy than students of bachelor studies in physical education.


Keywords:
self-efficacy; integration; physical education; people with disabilities
References

Bandura, A. (1989). Social cognitive theory. In R. Vasta (Ed.), Annals of child development. Vol. 6. Six theories of child development (pp. 1–60). Retrieved 20. 9. 2013 from the Word Wide Web: http:// www.uky.edu/~eushe2/Bandura/Bandura1989ACD.pdf.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: W.H. Freeman.

Banville, D., Desrosiers, P., & Genet-Volet, Y. (2000). Translating questionnaires and inventories using a cross-cultural translation technique.Journal of Teaching in Physical Education, 19, 374–387.

Blatný, M. a kol. (2010). Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada Publishing.

Block, M. E., Hutzler, Y., Barak, S. & Klavina, A. (2013). Creation and Validation of the Self_Efficacy Instrument for Physical Education Teacher Education Majors towards inclusion. Adapted Physical Aktivity Quarterly, 30 (2), 184–205.https://doi.org/10.1123/apaq.30.2.184

Čurdová, J. (2002). Volnočasové pohybové aktivity osob s postižením. In B. Hodaň (Ed.), Volný čas a jeho současné problémy. Sborník příspěvků přednesených na vědeckém symposiu v Olomouci ve dnech 20. a 21. května 2000 (pp. 110–118). Olomouc: Hanex.

Janoušek, J. (1992). Sociálně kognitivní teorie Alberta Bandury. Československá psychologie, 36 (5), 385–398.

Janoušek, J (2006). Aspirační úroveň, výkonový motiv a vnímané sebeuplatnění jako psychologické faktory výkonnosti ve společenských podmínkách. Pražské sociálně vědní studie – Psychologická řada.Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy.

Karásková, V. (2005). Kapitoly z teorie a didaktiky aplikované tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.

Kudláček, M. (1997). Integrace osob na vozíku prostřednictvím pohybových aktivit. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.

Kursová, V. (2009). Rozvoj zdraví a integrace osob s mentálním postižením pomocí cílených pohybových aktivit: Otevřený pohybový intervenční program. České Budějovice: Jihočeská univerzita.

Nakonečný, M. (1998). Psychologie osobnosti. Praha: Akademia.

Spurná, M., Rybová, L. & Kudláček, M. Participace žáků s tělesným postižením v integrované školní tělesné výchově. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1 (1), 33–38.

Tod, D., Thatcher, J. & Rahman, R. (2012). Psychologie sportu. Praha:Grada Publishing.

Urbánek, T. & Čermák, I. (1997). Vliv self-efficacy na agresi a depresi u dětí. Československá psychologie, 41 (3), 193–199.

Vallerand, R. J. (1989). Vers une méthodologie de validation transculturelle de questionnaires psychologiques: implications pour la recherche en langue françoise [Toward a methodology of cross-cultural validation of psychological questionnaires: Implications for research in French]. Psychologie Canadienne, 30, 662–680. https://doi.org/10.1037/h0079856

Vágnerová, M., Hajd-Moussová, Z., & Štech, S. (2001). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum.

Válková, H. (2011). Aplikované pohybové aktivity v univerzitním studiu. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 2 (1), 29–41.

Votava, J. a kol. (2003). Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum.

Metrics

0


619

Views

292

PDF (Čeština) views