Gymnastic Game As An Incentive To Modernize Teaching Of Gymnastics In Physical Education At Schools

Vol.7,No.2(2013)

Abstract

Gymnastics is included in physical education at all school levels. Gymnastic skills learned in gymnastic games may specifically contribute to the development of pupils’ skills, promote physical literacy level, contribute to the development of selected components of physical fitness and stimulate movement creativity. Nowadays the concept of gymnastics as an apparatus exercise, is not sufficiently included in school physical education programs. The reasons are: unsatisfactory range of teacher preparation, traditional teaching methods or no equipment and apparatus at school gyms. One possible significant change in the approach of teaching is to use gymnastic games and newly designed types of equipment and programs created under the concept of curriculum Gymnastics for all (GFA). Gymnastic games along with modern apparatus are attractive, appealing and inspiring for specific movement skills. They improve safety of training, and expand the range of creativity. We assume that the modernisation and innovation of teaching gymnastics through gymnastic games will develop pupils’ level of competence, increase the level of physical literacy, increase the number of skills and become an important motivation for lifelong physical activity leading to a healthy lifestyle.


Keywords:
competence; physical literacy; gymnastic skills; creativity; innovation; game

Pages:
111–116
References

Ahlquist, S. M., Russell, K. & Fink, H. et al. (2010) Foundation of Gymnastics. Ruschkin: Saskatoon.

Balada, J. et al. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP.

Belz, H. & Siegrist, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha:Portál.

Bučar, P. M., Čuk, I., Kovač, M. & Jakše, B. (2010). Implementation of the Gymnastics curriculum in the third
cycle of basic school in Slovenia. Science of Gymnastics Journal, 2 (3), 15-27.

Eacea. (2013). Physical Education and Sport at School in Europe. http://eacea.ec. europa.eu/education/eurydica/thematic_studies_en.php

Chrudimský, J. (2011). Gymnastika pro všechny pomůže oživit školní tělesnou výchovu. Tělesná výchova a
sport mládeže, 77 (1), 31-33.

Chrudimský, J., Krištofič, J., Marek, J., & Vorálková, J. (2012). Gymnastika v obrazech. Multimediální učební
text. Praha: UK FTVS.

Kos, B. (1992). Zábavná cvičení. Praha: Olympia.

Mazal, F. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex.

Mazurovová, Z. & Vlasáková, N. (1992). Pohybové hry ve sportovní gymnastice. Praha: Gym Game.

Němec, J. (2004). S hrou na cestě za tvořivostí. Brno: Paido.

Neuman, J. (2007). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 4. vydání. Praha: Portál.

Novotná, V., Panská, Š. & Šimůnková, I. (2011). Rytmická gymnastika a pohybová skladba – programy cvičení
s hudbou. Multimediální učební text. Praha: UK FTVS.

Olivová, V. (1979). Lidé a hry. Historická geneze sportu. Praha: Olympia.

Perič, T. (2004). Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha: Grada.

Perič, T. (2012). Techniques of Learning to Assist Coaching. IIHF International Youth Coaching
Symposium. IIHF, Helsinky (Fi). http://www.hockeycentre.org/inEnglish/Seminars/ 2012IIHFInternational
YouthCoachingSymposium/tabid/3034/language/en-US/Default.aspx (4.5.2012)

Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (1995). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

Rychtecký, A., Hardman, K., Klein, G., et al. (2008). Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském
kontextu. Česká kinantropologie, 12 (1), 5-27.

Sigmund, E., Frömel, K., Chmelík, F., Lokvencová, P. & Groffik, D. (2009). Oblíbený obsah vyučovacích
jednotek tělesné výchovy – pozitivně hodnocený prostředek vyššího tělesného zatížení děvčat. Tělesná kultura,32 (2), 45-63.

Sloan, S. (2007). An investigation into the perceived level of personal subject knowledge and competence
of a group of pre-service physical education teachers towards the teaching of secondary school gymnastics.European physical educational rewiew. 13 (1), 57-80.

Živčić, M. K., Sporiš, G. & Čavar, I. (2011). Initial state of motor skills in sports gymnastics among students at
Faculty of Kinesiology. Acta kinesiologica, 5 (1), 67-72.

Metrics

0


465

Views

341

PDF (Czech) views