Teaching Styles In Lower-Secondary Physical Education Lessons

Vol.7,No.1(2013)

Abstract

In the paper, results are presented of empirical research on teaching styles used in physical education lessons in lower-secondary schools, which aimed to analyse everyday instruction and show which teaching styles are used. The method of video study was employed to generate data, which were later coded by means of a system of categories. The findings show that in the analysed lessons, the teachers only used the “command” and the “practice” styles. These findings are discussed in the context of further analysis of the research results and also in the context of further research carried out outside of the Czech Republic.


Keywords:
video study; teaching style; system of categories; Physical Education

Pages:
81–97
References

Bryant, L.G., & Curtner-Smith, M.D. (2008). Impact of a Physical Education Teacher’s Disability on Elementary Pupils’ Perceptions of Effectiveness and Learning. Adapted Physical Activity Quarterly, 25(2), 118 – 131.

Bryant, L.G., & Curtner-Smith, M.D. (2009a). Effect of a physical education teacher’s disability on high school pupils’ learning and perceptions of teacher competence. Physical Education and Sport Pedagogy, 14(3),311 – 322. https://doi.org/10.1080/17408980802225800

Bryant, L.G., & Curtner-Smith, M.D. (2009b). Influence of a physical education teacher’s disability on middle school pupils’ learning and perceptions of teacher competence. European Physical Education Review, 15(1), 5– 19. https://doi.org/10.1177/1356336X09105209

Cothran, D.J. et al. (2005). A Cross-Cultural Investigation of the Use of Teaching Styles. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76(2), 193 – 201. https://doi.org/10.1080/02701367.2005.10599280

Curtner-Smith, M.D. (2001). Instrument for Identifying Teaching Styles. Dostupné z http://www.spectrumofteachingstyles. org/pdfs/literature/CurtnerSmith2001_IFITS.pdf

Curtner-Smith, M.D., Hasty, D.L., & Kerr, I.G. (2001). Teachers’ use of productive and reproductive teaching styles prior to and following the introduction of National Curriculum Physical Education. Educational Research,43(3), 333 – 340.

Curtner-Smith, M.D., Todorovich, J., McCaughtry, N., & Lacon, S.A. (2001). Urban teachers’ use of productive and reproductive teaching styles within the confines of the National Curriculum for Physical Education. European Physical Education Review, 7(2), 177 – 190.https://doi.org/10.1177/1356336X010072005

Dobrý, L. (1988). Didaktika sportovních her. Praha: SPN.

Dobrý, L. (2007). Změna činnosti učitele je hlavní podmínkou úspěchu naší školské reformy. Tělesná výchova a sport mládeže: odborný časopis pro učitele, trenéry a cvičitele, 73(3), 8 –15.

Goldberger, M. (2011). The Spectrum of Teaching Styles - Revisited 2011. Dostupné z http://www.jmu.edu/kinesiology/pdf/Spectrum%20article%20(2).pdf

Hercig, S. (1994). Alternativy tělesné výchovy. Tělesná výchova a sport mládeže, 60(8), 2 – 6.

Janík, T., & Miková, M. (2006). Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno: Paido.

Janíková, M., Janík, T., & Kamírová, E. (2009). Vyučovací jednotky tělesné výchovy z hlediska organizačních forem a fází výuky. In Mužík, V., & Süss, V. (Ed.), Tělesná výchova a sport mládeže v 21. století (s. 100 – 114).Brno: Masarykova univerzita.

Janíková, M., Janík, T., Mužík, V., & Kundera, V. (2008). CPV videostudie tělesné výchovy: sběr dat a zamýšlené analýzy. Orbis scholae, 2(1), 93 - 114. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.223

Mareš, J., Průcha, J., & Walterová, E. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

Mosston, M., & Ashworth, S. (2008). Teaching Physical Education: First Online Edition. Dostupné z http://www.spectrumofteachingstyles.org/ebook

Parker, M., & Curtner-Smith, M.D. (2012). Preservice teachers’ use of production and reproduction teaching styles within multi-activity and sport education units. European Physical Education Review, 18(1), 127 – 143.https://doi.org/10.1177/1356336X11430655

Průcha, J. (2006). Přehled pedagogiky. Praha: Portál. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2007). Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV-pomucka-ucitelum.pdf

Rychtecký, A., & Fialová, L. (2004). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum.

Tomajko, D., & Dobrý, L. (2002). Didaktické styly a metodicko-organizační formy jako základ vyučování pohybových her. Tělesná výchova a sport mládeže: odborný časopis pro učitele trenéry a cvičitele, 68(4), 26 – 33.

Vilímová, V. (2002). Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido.

Vlček, P. & Mužík, V. (2012). Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově. Česká kinantropologie, 16(1), 21 – 35.

Metrics

0


394

Views

321

PDF (Czech) views