Physical Activities Applied to Pupils with Cerebral Palsy
Vol.4,No.1(2010)
Regular and optimum activity is primarily one of the preconditions for obtaining and maintaining the human physical and mental condition. Pupils with physical disabilities chose suitable gym activities that also incorporates an appropriate means of socialisation and integration into the integral population. The importance of physical education and its implementation is important. However, in recent times we mostly read about the context of issues of integration of pupils with disabilities into mainstream schools. There are few special educational books that deal with the shape of physical education and pupils in special schools. The main aim of this article is to describe the current status of participation of students with physical disabilities within physical education and show the possible methods used for these students. The target group was students with cerebral palsy attending primary school and for students with multiple disabilities in Olomouc. The results illustrate the importance of institutional forms of gym activities such as physical education and school sports clubs, which are for most students the only physical activities undertaken throughout the day. Other factors significantly affecting the rate of participation of pupils are level of pupils motorical skills, family approach to the physical activities and pupil access to information in the physical activities field. These aspects must be taken as the basis for planning and implementation gym activities for pupils with physical disabilities.
adapted physical activity; physical disability; cerebral palsy; adapted physical education; leisure time
109–118
ČESKÁ FEDERACE SPORTOVCŮ S CENTRÁLNÍMI PORUCHAMI HYBNOSTI SPASTIC
HANDICAP. Sdružené tělovýchovné jednoty a kluby. Retrieved 16.11.2009 from the World Wide Web:
http://www.handicapsports.cz/index_jednoty.htm
CHIEN-YU, P., GEORGIA, C. F., BAR-OR, O., LONGMUIR, P. Concordance of Physical Activity among
Parents and Youth with Physical disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 2005,
vol. 17, No. 4, pp. 395–407.https://doi.org/10.1007/s10882-005-6622-7
CENRUM APA. Retrieved 2.2. 2010 from the World Wide Web: http://www.apa.upol.cz/web/
ČURDOVÁ, J. Volnočasové pohybové aktivity osob s postižením. Volný čas a jeho současné problémy.
Sborník příspěvků přednesených na vědeckém symposiu v Olomouci ve dnech 20. a 21. května 2002.
Olomouc: Hanex, 2002, p. 10–118.. ISBN 80-85783-37-1.
ČURDOVÁ, J. Hodnocení sebevědomí u dětí s dětskou mozkovou obrnou. Disertační práce, Univerzita
Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc, 2005.
DVOŘÁČKOVÁ, Z. Školní tělesná výchova v 7. ročníku základní školy při ústavu sociální péče pro tělesně
postiženou mládež Kociánka v Brně. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakuta tělesné kultury,
Olomouc, 2007.
HRONCOVÁ, J. Možnosti primárnej prevencie sociálno-patologických jevov u detí a mládeže vo voľnom
čase. Mládež a volný čas. Hradec Králové: Gaudeamus. 2000, pp. 141–145.
KALVACH, Z., ET AL. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
KUDLÁČEK, M., A KOL. Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc:
Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1655-7.
KUDLÁČEK, M. Podpora integrace žáků s tělesným postižením do hodin běžné tělesné výchovy. In M.
Kudláček, T. Vyskočil (Ed.), Integrace – jiná cesta II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008, pp. 42–47.
ISBN 978-80-244-2029-5.
KUDLÁČEK, M., JEŠINA, O., ŠTĚRBOVÁ, D. Integrace žáků s tělesným postižním v kontextu školní
tělesné výchovy. Speciální pedagogika, 2008, roč. 3, p. 232–239. ISSN 1211-2720.
MACHOVÁ, I. Sport jako prostředek integrace. In M. Kudláček, T. Vyskočil (Ed.), Integrace – jiná cesta
II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008, pp. 42–47. ISBN 978-80-244-2029-5.
MOLIK, B. Disability groups and adaptation strategies. In: In count me in: A guide to inclusive Physical
activity, Sport and Leisure for a children with a disability. Chapter 4: Adaptation Strategies. Belgium:
Education and culture, 2006, pp. 33-60.
RENOTIÉROVÁ, M. Speciální pedagogika osob s postižením hybnosti. In: M. Renotiérová, L. Ludíková
(Ed.), Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, pp. 9–30. ISBM 80-244-1475-9.
SEAMAN, J., A., ET AL. Connections and Transitions. In: Chapter 14. In Making Connections. From
Th eory to Practice in Adapted Physical Education. United States of America: Holcomb Hathaway, 2003,
pp. 331-348. ISBN 1-890871-44-3.
SPURNÁ, M. Tělocvičné aktivity osob s dětskou mozkovou obrnou při o.s. Jitro v Olomouci. Diplomová
práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc, 2008.
VÁLKOVÁ, H., MORISBAK, I. What is adapted Physical activity? In: Chapter 3: Understanding Adapted
Physical Activity and Inclusion. In: Count me in: A guide to inclusive Physical Activity, Sport and Leisure
for Children with a Disability. Belgium: Education and culture, 2006, pp. 31-58.
Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.
WITTMANOVÁ, J. Boccia. In: M. Kudláček a kol. Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným
postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007, pp. 72–81. ISBN 978-80-244-1655-7
WORLD HEALTH ORGANISATION. International Classifi cation of Functioning, Disability and Health.
Retrieved 16.11. 2009 from the World Wide Web: http://www.who.int/classifi cations/icf/en/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2017 Studia sportiva