Embarking on a Coaching Profession
Vol.4,No.1(2010)
The paper deals with selected aspects of the sports coach profession. Coaching – like other social professions – is a very complex and demanding career and its successful execution is related to many social as well as economic aspects. Coaching represents a variety of forms required from its practitioners including an extensive expert knowledge, personal dispositions and social skills. The paper analyses data collected by a questionnaire investigation, which covered selected aspects of the careers of sports coaches. The vast majority of examined sports coaches were active young athletes. The interest in sport was sparked in particular by their parents. The main motives for the choice of coaching included the need to look after children, pass on sport experience and in particular sporting effort to help others succeed. The sample of sports coaches often said that the completed training had well prepared them as far as theory was concerned, however, they found it insufficient in terms of their own practice. The questionnaire revealed that the main basis for the improvement was mostly seen in coach education.
sports coach; coaching; coach profession; coach career; coach education; in-service education of coaches; research of coach
89–100
AYALON, A. What makes a coach a good teacher. In SIMRI, U.; TIEGEL, G. (eds.). Th e physical educator and the coach. Similarities and dissimilarities. Wingate : Institute for Physical Education. 1977, s. 59–64.
BETTE, K.-H. Die Trainerrolle im Hochleistungssport : system- und rollentheoretische Überlegungen zur Sozialfi gur des Trainers. Sankt Augustin : Richarz, 1984. ISBN 3-88345-313-7.
BORGGREFE, C.; CACHAY, K.; THIEL, A. Sozialkompetenz von Trainerinnen und Trainern im Spitzensport. Köln : Strauß, 2006. ISBN 3-93939-084-4.
CÔTÉ, J. Th e Development of Coaching Knowledge. International Journal of Sports Science & Coaching, 2006, roč. 1, č. 3, s. 217–222. https://doi.org/10.1260/174795406778604609CUNNINGHAM, G. B.; BRUENING, J.; SARTORE, M. L.; SAGAS, M.; FINK, J. S. Th e Application of Social Cognitive Career Th eory to Sport and Leisure Career Choices. Journal of Career Development, 2005, roč. 32, č. 2, s. 122–138. https://doi.org/10.1177/0894845305279164
CUNNINGHAM, G. B.; SAGAS, M.; ASHLEY, F. B. Occupational commitment and intent to leave the coaching profession: Diff erences According to Race. International Review for the Sociology of Sport, 2001, roč. 36, č. 2, s. 131–148. https://doi.org/10.1177/101269001036002001
DIGEL, H. Zukunft sperspektiven des Trainerberufs. Leistungssport, 2000, roč. 30, č. 6, s. 5–11.
JANSA, P.; KOCOUREK, J.; KOVÁŘ, K. Základy pedagogiky sportu. In: JANSA, P.; DOVALIL, J. a kol. Sportovní příprava: vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu. Praha : Q-art, 2009, s. 38–71.
JANSA, P; KOVÁŘ, K. Názory a postoje trenérů v týmových sportech. In: Hry 2008: Výzkum a aplikace. Plzeň : ZU, 2008a, s. 113–119.
JANSA, P; KOVÁŘ, K. Názory a postoje trenérů ve vybraných sportech. In: Současný sportovní trénink. Praha : UK, 2008b, s. 317–321.
JENKINS, S. P. R. Sports Science Handbook. Essex : Multi Science Publishing, 2005. ISBN 0-906522-37-4.
JŮVA, V. Organizační a obsahové trendy trenérského vzdělávání. Studia sportiva, Brno : FSpS MU, roč. 2, 2008, č. 2, s. 55–70. ISSN 1802-7679.
JŮVA, V. Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu. In: Sborník prací Fakulty sportovních studií. Brno : Masarykova univerzita, 2006, s. 49–65. ISBN 80-210-4136-6. Katalog prací a kvalifi kační předpoklady. Nařízení vlády č. 469/2002. Znění k 1. lednu 2007 [online]. 2007 [cit. 2010-01-19]. Dostupné na WWW: <http://www.mpsv.cz/fi les/clanky/3348/Katalog_praci.pdf>.
LAVALLEE, D. Career Awareness, Career Planning, and Career Transition Needs Among Sports Coaches. Journal of Career Development, 2006, roč. 33, č. 1, s. 66–79.https://doi.org/10.1177/0894845306289550
PETRY, K.; FROBERG, K.; MADELLA, A. (eds.) Th ematic Network Project AEHESIS: Report of the Th ird Year. Cologne : Institute of European Sport Development & Leisure Studies, German Sport University Cologne, 2006. ISBN 3-00-020476-8.
SEKOT, A. K sociálním aspektům profesní pozice trenéra. In: Sport jako sociálně-kulturní fenomén. Brno : Masarykova univerzita, 2006, s. 13–30. ISBN 80-210-4136-6.
SCHIERZ, M.; THIELE, J.; FISCHER, B. Fallarbeit in der Trainerausbildung: Möglichkeiten und Grenzen einer pädagogischen Professionalisierung. Köln : Sportverlag Strauß, 2006. ISBN 3-939390-92-5.
SVOBODA, B. Pedagogika sportu. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0156-7.
SVOBODA, B. Pedagogika sportu. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1358-1.
SVOBODA, B. Trenéři a současný sport. Tělesná výchova a sport mládeže, 1998, č. 3, s. 37–43.
TREUTLEIN, G. Trainerrolle und Professionalisierung. In: HAAG, H.; HUMMEL, A. (eds.). Handbuch Sportpädagogik. Schorndorf : Verlag Hofmann, 2001, s. 455–460.
TRUDEL, P.; GILBERT, W. Coaching and Coach Education. In: KIRK, D.; MACDONALD, D.; O´SULLIVAN, M. (eds.). Th e Handbook of Physical Education. London ad. : SAGE Publications, 2006, s. 516–539.
VALLANCE, B. Coach profi le: Questions for Brent Vallance. Modern athlete and coach, 2009, roč. 47, č. 1, s. 43–44. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Praha : MŠMT, 2004.
ZINDEL, T. Die Befristung von Arbeitsverträgen mit Trainern im Spitzensport. Berlin : BWV, 2006. ISBN 3-8305-1263-5.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2017 Studia sportiva