Diagnostics of Motor Abilities in Primary School Pupils in the Hradec Králové and Pardubice Regions

Vol.16,No.2(2022)

Abstract

Motor fitness is seen as a prerequisite for efficient physical functioning of the body and contributes to an active lifestyle. The aim of the research was to use 4 motor tests (standing long jump; sit-up test; 4x10 m shuttle run; Leger test /Beep test/) (1) to assess the level of motor fitness in comparison with UNIFITTEST, (2) to assess the significance of the difference in performance between the sexes, and (3) to assess the current status of the mean values of body height (BH) and body weight (BW) with the values of the National Institute of Public Health’s National Anthropological Research (NIPH’s NAR), in CZ: Celostátní antropologický výzkum (CAV) Státního zdravotního ústavu (SZÚ). Testing was conducted among 2nd grade primary school students (boys: n=129; girls n=99) in the Hradec Králové and Pardubice Regions.

Comparison with the UNIFITTEST values for boys showed average performance in the sit-up test, below-average performance in the standing long jump, 4x10 m shuttle run and Leger tests. For girls, the comparison showed average performance in the sit-up test, below-average performance in the standing long jump and 4x10 m shuttle run tests, and significantly below-average performance in the Leger test. The results of the statistical analysis (Mann-Whitney U test, T-test, effect size) showed a significant difference between sexes only in the case of 4x10m run test (p=0.018); the magnitude of substantive significance (Cohen's d) was between small and medium effect (d=0.321). Comparison of the mean BH and BW values of the pupils with the NIPH’s NAR values showed that the pupils tested by us achieved lower BH and higher BW than the NIPH’s NAR values: boys 131.5cm (NIPH’s NAR) x 127cm; 27kg (NIPH’s NAR) x 29.2kg, girls 130cm (NIPH’s NAR) x 125.5cm; 27kg (NIPH’s NAR) x 27.7kg.


Keywords:
motor fitness; motor testing; younger school age; UNIFITTEST

Pages:
144–157
References

Bunc, V. et al. (2000). Školní mládež na konci dvacátého století. (Závěrečná zpráva projektu MŠMT/VS 97131) Praha: FTVS UK.

Blahuš, P. (2000). Statistická významnost proti vědecké průkaznosti výsledků výzkumu. Česká Kinantropologie, 4(2), 53-72.

Cardon, G. M., Clercq, D. L. R., Geldhof, E. J. A., Verstraete, S., & Bourdeaudhuij, I. M. M. (2007). Back education in elementary schoolchildren: the effects of adding a physical activity promotion program to a back care program. European Spine Journal, 16(1), 125–133.

Čillík, I., Kremnický, J., & Kollár, R. (2016). Všeobecná pohybová výkonnosť, telesný vývin, držanie tela a mimoškolské pohybové aktivity žiakov ZŠ v Banskobystrickom kraji. Banská Bystrica: Belianum.

Davison, K. K., & Jago, R. (2009). Change in parent and peer support across ages 9 to 15 yr and adolescent girls´ physical activity. Medicine & Science in Sports & Exercise, 41(9), 1816-1825.

Ellis, P. D. (2010). The essential guide to effect sizes: statistical power, meta-analysis, and the interpretation of research results. New York, NY: Cambridge University.

Chytráčková, J. (Ed.). 2002. Příručka pro manuální a počítačové hodnocení základní motorické výkonnosti a vybraných charakteristik tělesné stavby mládeže a dospělých v České republice. Praha: FTVS UK.

Gajda, V., & Měkota, K. (2000). Stav základní motorické výkonnosti mládeže mladšího školního věku v ostravském regionu. In TUREK, M. (ed.). Motorika detí predškolského a mladšieho školského veku: zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie Prešov 23. - 24. 9. 1999. Prešov: Východoslovenská pobočka Slovenskej vedeckej spoločnosti pre telesnú výchovu a šport, 121-130.

Holm, I., Tveter, A. T., Aulie, V. S., & Stuge, B. (2013). High intra – and inter-rater chance variation of the Movement assessment battery for children 2, age band 2. Research in Developmental Disabilities, 34(2), 795-800.

Ignico, A. A., & Mahon, A. D. (1995). The effects of a physical fitness program on lowfit children. Res. Quart. Exerc. Sport., 66(1), 85-90.

Kita, Y., Suzuki, K., Hirata, S., Sakihara, K., Inagaki, M., & Nakai, A. (2016). Applicability of the Movement Assessment Battery for Children-Second Edition to Japanese children: A study of the Age Band 2. Brain and Development, 38(8), 706-713.

Kovář. R., & Měkota, K. (1995). Unifittest (6-60) test and norms of motor performance and physical fitness in youth and in adult age. Olomouc: UP.

Langmeier J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.

McCloy, C. H., & Young, N. D. (1954). Tests and measurements in health and physical education. New York: Appleton-Century-Crofts.

Mechelen, W. et al. (1986). Validation of two running tests as estimates of maximal aerobic power in children. Europ. J. Appl. Phys., vol. 55, 503-506.

Měkota, K., & Blahuš, P. (1983). Motorické testy v antropomotorice. Praha: SPN.

Měkota, K., & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti, činnosti, výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Měkota, K. et al. (2002). UNIFITTEST (6-60) Příručka pro manuální a počítačové hodnocení základní motorické výkonnosti a vybraných charakteristik tělesné stavby mládeže a dospělých v České republice [manual]. Praha: Univerzita Karlova.

Monyeki, M. A., Koppes, L. L. J., Twisk, J. W. R., Monyeki, K. D., & Kemper, H. C. G. (2006).

The role of physical activity in the relationship between malnutrition and body composition in rural South African children: The Ellisras longitudinal study. African Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance, 12 (2), 161–170.

Moravec, R., Sedláček, J., & Kampmiller, T. (1996). EUROFIT – Telesný rozvoj a pohybová výkonnosť školskej populácie na Slovensku. Bratislava: Slovenská vedecká společnosť pre telesnú výchovu a šport.

Moravec, R., Kampmiller, T., Sedláček, J. et al. (2002). EUROFITTelesný rozvoj a pohybová výkonnosť školskej populácie na Slovensku. 2. vyd. Bratislava: SVSTVŠ.

Neuman, J. (2003). Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha: Portál.

Paška, L., Czaková, N., Horička, P., Divinec, L., & Šimonek, J. (2018). Výsledky pilotného testovania všeobecnej pohybovej výkonnosti žiakov 1. ročníka ZŠ v regióne Nitra. Studia Kinanthropologica, XIX, 2018, (3), 245-250.

Perič, T. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.

Poole, J. R., Mathias, K., & Stratton, R.K. (1996). Higher-skilled and lower-skilled children´s perceived ability and actual performance with kicking and stiking tasks. Phys. Educator, 53(4), 214-221.

Portman, P.A. (1995). Coping behaviors of low-skilled students in physical education: Avoid, announce, act out and accept. Phys. Educator, 52(1), 29-39.

Psotta, R., Hendl, J., Frömel, K, & Lehnert, M. (2012). The second version of the movement assessment battery for children: a comparative study in 7-10 year old children from the Czech Republic and the United Kingdom. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica [online]. 42(4), 19-27. Downloaded 28.2.2017, From: http://ezproxy.muni.cz/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,cookie,uid&db=e5h&AN=93443160&lang=cs&site=eds-live&scope=site

Ranganathan, V. K., Semionow, V., Liu, J. Z., Sahgal, V., & Yue, G. H. (2004). From mental power to muscle power-gaining strenght by using the mind. Neuropsychologia, 42, 944-956.

Reiser, M. (2005). Kraftgewinne durch Vorstellung maximaler Muskelkontraktionen. Zeitschrift für Sportpsychologie, 12(1), 11-12.

Rubín, L., Suchomel, A., & Kupr, J. (2014). Aktuální možnosti hodnocení tělesné zdatnosti u jedinců školního věku. Česká kinantropologie, 18(1), 11-22.

Rubín, L., Gába, A., Dygrýn, J., Jakubec, L., Materová, E., & Vencálek, O. (2020). Prevalence and correlates of adherence to the combined movement guidelines among Czech children and adolescents. BMC Public Health. 20(1), 1692.

Růžička, I., Agricola, A., & Růžičková, K. (2021). Učitel tělesné výchovy jako mentální kouč. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 5(3), 85-97.

Salcman, V. (2015). Erforschung von Synergien der Sehfunctionen und der menschlichen äusser Bewegungausdrücke. Köln: GUC–Verlag der Gesellschaft für Unternehmensrechnung und Controlling m.b.H.

Scott, M., Taylor, S., Cherston, P., Vogt, S., & Eaves, D. L. (2017). Motor imagery during action observation increase eccentric hamstring force: an acute non-physical intervention. Disability and Rehabilitation, 40(12), 1443-1451.

Sedláček, J., & Cihová, I. (2009). Športová metrológia. Bratislava: ICM Agency.

Soukup, P. (2013). Věcná významnost výsledků a její možnosti měření. Data a výzkum – SDA Info, 7(2), 125-148.

Suchomel, A. (2002). Relation between anthropometric somatotype and motor performance in prepubescent and pubescent Czech children. Anthropologie - International Journal of the Science of Man, 40(2), 193-201.

Suchomel, A. (2003). The biological age of prepubescent and pubescent children with low and high motor efficiency. Anthropologischer Anzeiger, 61(1), 67-77.

Suchomel, A. (2004). Somatická charakteristika dětí školního věku s rozdílnou úrovní motorické výkonnosti. Liberec: Technická univerzita.

Suchomel, A, & Rubín, L. (2017). Úroveň tělesné zdatnosti u dětí z libereckého regionu v mezinárodním kontextu. Studia Kinanthropologica, XVIII, 2017, (1), 41–53.

Štumbauer, J. (1990). Základy vědecké práce v tělesné kultuře. České Budějovice: Pedagogická fakulta.

Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (2001). Research Methods in Physical Activity. Champaign: Humanics Kinetics.

Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Nakladatelství Karolinum.

Vignerová, J., Riedlová, J., Bláha, P., Kobzová, J., Krejčovský, L., Brabec, M., Hrušková, M. (2006). 6. Celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001. Česká republika. Souhrnné výsledky. Praha: PřF UK, SZÚ.

Vobr, R. (2013). Antropomotorika. Brno: Masarykova univerzita.

Vrbas, J. (2010). Zdravotně orientovaná zdatnost dětí mladšího školního věku: analýza vybraných ukazatelů. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD.

Státní zdravotní ústav. Změny tělesných proporcí. [online]. [cit. 2021-03-24]. Downloaded from: http://www.szu.cz/

Tremblay, M. S., Barnes, J. D., Copeland, J. L., & Esliger, D. W. (2005). Conquering childhood inactivity: Is the answer in the past? Medicine and Science in Sports and Exercise, 37 (7), 1187–1194.

Yue, G., & Cole, K. J. (1992). Strength increases from the motor program: comparison of training with maximal voluntary and imagined muscle contractions. Journal of Neurophysiology, 67, 1114-1123.

Zapletalová, Ľ. (2002). Ontogenéza motorickej výkonnosti 7-18 ročných chlapcov a dievčat Slovenskej republiky. Bratislava: Slovenská vedecká spoločnosť pre TV a šport.

Metrics

191

Views

85

PDF views