The Position of the Warm-up in School Physical Education Lessons

Vol.17,No.2(2023)

Abstract

The essence of the presented research is to use a video study to analyse the position of the warm-up in physical education lessons at the lower secondary schools in the Zlín region.

The research has a descriptive character and is quantitatively oriented.

Based on the data analysis, it was found that out of the total time of the physical education teaching unit, the actual length of a physical education lesson was on average 36 minutes and 30 seconds. The warming up was devoted to an average of 6 minutes and 22 seconds of the actual length of the physical education lesson.

Another finding was a connection between the content of the warming up and the main part in most teaching units. The warming up was led mainly by teachers (15 teaching units) and pupils (14 teaching units). In the warming up, mobilization (dynamic) exercises and static stretching were the most common. The teacher's most common activity was to point out mistakes that students made during practice. The other most common activities (except for the category "other", where more things were included: such as organization, health solutions, etc.) were verbal instructions. The most common organization of position is the so-called "free in space".

Warming up has its place in physical education lessons. It is proved by not only that the warm-up took place in all monitored physical education but also the physical education teachers have the interest to include innovative elements (not only) into the warming up. This fact opens another possibility in the field of education of physical education teachers.


Keywords:
parts of PE lesson; physical education; video study; warm-up
Author biography

Lucie Grajciarová

Czech

Zlín Region
References

Albrecht, K. (2006). Strečink: cvičební programy pro dobrý pocit z vlastního těla. Beta-Dobrovský.

Buzková, K. (2006). Strečink: 240 cvičení pro dokonalé protažení celého těla. Grada.

Dvořáková, H. (2012). Školáci v pohybu. Grada Publishing.

Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Univerzita Karlova, Karolinum.

Dobrý, L. (1997). Analýza didaktické interakce v tělesné výchově. Karolinum.

Janík, T., & Miková, M. (2006). Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Paido.

Janíková, M. (2011). Interakce a komunikace učitelů tělesné výchovy. Paido.

Jebavý, R., Hojka, V., & Kaplan, A. (2014). Rozcvičení ve sportu. Grada.

Klimtová, H. (2010). Metodika výuky tělesné výchovy na 2. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe: náměty pro začínajícího učitele. Ostravská univerzita v Ostravě.

Najvar, P. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Paido.

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník (7th ed.). Portál.

Ramsay, C. (2014). Strečink - anatomie. CPress.

Ramík, K. (2010). Strečink: [jednoduché protažení před a po zátěži]. Grada.

RIMMELE, R. (2002) Videograph – Die Software für die wissenschaftliche Analyse und Kodierung von Videoinhalten. http://www.dervideograph.de/enhtmStart.html

Rychtecký, A., & Fialová, L. (1998). Didaktika školní tělesné výchovy (2nd ed.). Karolinum.

Sliacky, J. (2015). Didaktické řídicí styly ve výuce tělesné výchovy na 2. stupni základní školy: Postoje a zkušenosti učitelů. Studia Sportiva, 9, 16. https://doi.org/10.5817/StS2015-2-2

Stackeová, D. (2014). Fitness programy z pohledu kinantropologie (3rd ed.). Galén.

Šafránková, D. (2019). Pedagogika (2nd ed.). Grada Publishing.

Škop, V. (2000). Pedagogická praxe v tělesné výchově: učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Gaudeamus.

Tilinger, P. (2009). Pedagogické a odborné praxe v tělesné výchově a sportu. Karolinum.

Xu, L., Aranda, G., Widjaja, W., & Clarke, D. (2019). Video-based research in education: cross-disciplinary perspectives. Rourledge.

Metrics

0

Crossref logo

0


93

Views

70

PDF views