Operational model of economy and communitarian law of economic competition
Vol.15,No.3(2007)
Abstract
Pages:
228–236
Tento příspěvek reaguje na situaci, kdy v době před vstupem České republiky do Evropské unie i po něm probíhala v České republice řada transferů majetku obcí nebo obcemi ovládaných právnických osob, včetně věcí, práv a jiných majetkových hodnot, na soukromoprávní subjekty za protiplnění, jež někdy neodpovídalo skutečné hodnotě převáděného majetku. Např. ve vodárenství prodaly některé původní vodárenské společnosti vlastněné obcemi jako akcionáři, provozní část svého podniku (ObZ) soukromému investorovi. Na soukromého investora tak přešly zejména veškeré smluvní vztahy se všemi odběrateli a dodavateli, dále pracovněprávní vztahy, movité věci, know how atd. Původní vodárenské společnosti zůstal zpravidla pouze nemovitý majetek, který tato společnost obratem pronajala témuž soukromému investorovi na dobu v řádově desítkách let. Problematika vodárenství je velmi aktuální, jak ostatně dokazuje zájem zejména tištěnžých médií. Analýza reaguje na článek Č. Klose v časopise EURO č. 22 roč. 2006 nazvaném "Aktivní obce v dotačním mlýně" a nabízí jiný pohled na problematiku vodárenství. Dotační politika Evropských společenství úzce souvisí s řádně fungující efektivní hospodářskou soutěží na jednotném vnitřním trhu. Dotace poskytnuté z evropských fondů (v daném případě Fond soudržnosti) subjektům, které již byly jinak protiprávně v hospodářské soutěži zvýhodněny, by mohly vést k dalšímu narušení již omezené efektivní soutěže. Jako takové jsou tedy nežádoucí. V oblasti českého vodárenství to může mít za následek částečné, či dokonce úplné, omezení poskytovaní dotací do rozvoje vodovodů a kanalizací. Tzv. provozní model organizace vodohospodářství, na který v minulých letech řada obcí v České republice přešla, totiž může být v rozporu s pravidly hospodářské soutěže Evropských společenství.
228–236
Copyright © 2017 David Sehnálek