Úskalí reklamací při dovozu a vývozu zboží
Roč.13,č.3(2005)
Abstrakt
Stránky:
253–260
Předpokladem uplatnění nároků vzniklých dodávkou zboží s vadami (faktickými či právními) je (obvykle) dodržení procesu vytýkání vad. Tento proces je národními právními řády upravován rozdílně. Komparativní literatura zná případy, kdy právní řády nevyžadují dodržení procesu vytýkání vad, příp. jej vyžadují jen ve styku obchodním. Jiné úpravy hovoří sice o nutnosti dodržení vytýkacího procesu, upravují jej však v různé míře podrobností. Zejména starší národní úpravy upravují jen základní rámec chování stran. Detailní ujednání přenechávají smlouvě či obchodním podmínkám. Podrobná úprava, dohodnutá ve smlouvě a odpovídající konkrétním podmínkám transakce, je významná především ve styku mezinárodním. Střety právních úprav (a tím i střety představ stran o možných postupech), nejistoty v určeni rozhodného právního řádu, a na druhé straně možnosti dané stranám upravit si samostatně tyto otázky, to vše umocňuje význam úpravy v samotné smlouvě. Samozřejmě, napomoci by mohly unifikované úpravy. Nicméně, ani v případech, kdy má být aplikována unifikovaná úprava, tj. v našem případě Úmluva OSN o smlouvách o mezinárodní koupi zboží (vyhl. č. 160/1991 Sb.), se nevyhneme nutnosti smluvně zpřesnit či doplnit některá ustanovení, jejichž výklad může být v praxi národních soudů či rozhodčích soudů problematický (ve smyslu nejednotnosti). Samozřejmě, toto vše je nutné tam, kde máme zájem na procesu uchopitelném, řiditelném a předvídatelném.
Cílem stati je analyzovat úpravu reklamace vad faktických ve výše uvedené úmluvě, upozornit na problémová místa v úpravě a doporučit praxi smluvní řešení rizik.
Cílem stati je analyzovat úpravu reklamace vad faktických ve výše uvedené úmluvě, upozornit na problémová místa v úpravě a doporučit praxi smluvní řešení rizik.
253–260
Copyright © 2017 Naděžda Rozehnalová