Vzývání multikulturní výchovy aneb o normativních podnětech Rámcové úmluvy o ochraně národnostních menšin
Roč.8,č.3(2000)
Abstrakt
Stránky:
292–295
Rámcová úmluva o ochraně národnostních menšin, připravená pod egidou Rady Evropy v roce 1995, vykazuje jedinečný znak. Úmluva představuje první mnohostrannou smlouvu, která poskytuje mezinárodní ochranu národnostním komunitám v obecnějším rozměru. Mnohostranná smlouva zavádí soudržný panevropský (minimální) standard lidských práv příslušníků národnostních menšin. Jako normativní reflexe vychází ze živoucí existence a rozvoje multietnické a multikulturní společnosti, jež je téměř všudypřítomná i příznačná pro Evropu.
Preambule jako podstatný díl Úmluvy, jejíž telos tkví zejména ve výkladu, vnímá kulturní rozmanitost jako pramen a činitel obohacení každého společenství. Právě realita i idea multietnické a multi kulturní společnosti podmiňují duch a literu Rámcové úmluvy. Právní dokument opouští jakýsi pravzor stejnorodého (monokulturního) společenství, jež obývá jedno území. Takový archetyp vtiskl ráz 19. století, jež bylo v Evropě ovládáno průraznou politickou zásadou jeden národ - jeden stát. Účinné působení modelu národního státu se přeneslo i do 20. století, kdy se ustálil "démonický" právní princip sebeurčení národů. Přestože Úmluva spatřuje ve spolčení kultur přirozené obohacení společnosti, zároveň se nevzdává odvěké normativní úcty k územní celistvosti a národní svrchovanosti států. V pravém smyslu ovšem působí jako stabilizační pakt. Přitom výraz "pakt" v právním názvosloví často odkazuje k míru, a to nejen k mezinárodnímu, ale i vnitřnímu míru coby pokojnému a bezpečnému soužití mezi lidmi různých kultur, což uvozující část Úmluvy výslovně zdůrazňuje. Nadto Úmluva vychází z předpokladu, že kultura může být chápána jako prostředek bezpečnosti a kontinuity života.
Preambule jako podstatný díl Úmluvy, jejíž telos tkví zejména ve výkladu, vnímá kulturní rozmanitost jako pramen a činitel obohacení každého společenství. Právě realita i idea multietnické a multi kulturní společnosti podmiňují duch a literu Rámcové úmluvy. Právní dokument opouští jakýsi pravzor stejnorodého (monokulturního) společenství, jež obývá jedno území. Takový archetyp vtiskl ráz 19. století, jež bylo v Evropě ovládáno průraznou politickou zásadou jeden národ - jeden stát. Účinné působení modelu národního státu se přeneslo i do 20. století, kdy se ustálil "démonický" právní princip sebeurčení národů. Přestože Úmluva spatřuje ve spolčení kultur přirozené obohacení společnosti, zároveň se nevzdává odvěké normativní úcty k územní celistvosti a národní svrchovanosti států. V pravém smyslu ovšem působí jako stabilizační pakt. Přitom výraz "pakt" v právním názvosloví často odkazuje k míru, a to nejen k mezinárodnímu, ale i vnitřnímu míru coby pokojnému a bezpečnému soužití mezi lidmi různých kultur, což uvozující část Úmluvy výslovně zdůrazňuje. Nadto Úmluva vychází z předpokladu, že kultura může být chápána jako prostředek bezpečnosti a kontinuity života.
292–295
Copyright © 2017 Dalibor Jílek