Legislativní technika a judikatura Ústavního soudu
Roč.13,č.3(2005)
Abstrakt
Klíčová slova:
Legislation techniques; Constitutional Court; Constitutional Court's judicature;
Stránky:
236–246
Pro úroveň tvorby práva není rozhodující jen legislativní technika (hraje služebnou roli), ale to, jak se v právu daří vyjádřit dosažená kompromisní politická řešení. Kritika nedostatků v tomto směru je na místě, ale moc toho nezmění. Ti, kdo zákony schvalují, sledují zcela jiný cíl než je legislativní dokonalost. Není třeba složitých výzkumů, stačí ukázat na návrh zákona o ochraně proti hluku, který obsahoval ustanovení vylučují převádění nemocnic na obchodní společnosti nebo na zákon č. 440/2003 Sb., o nakládání se surovými diamanty, o podmínkách jejich dovozu, vývozu a tranzitu, který obsahuje zcela nesouvisející a obsáhlou novelu (legislativního černého pasažéra) zákona o veřejných zakázkách. Stejně tak více závisí na skutečné realizovatelnosti přijatého právního předpisu, jeho trvalosti, než na tom, zde je dokonale zpracován. Pouze v případě dodržování práva má smysl usilovat o jeho vysokou legislativně technickou úroveň. Legislativní "neplechy" nebo přímo zvěrstva vyvolávají otázku, kdo by mohl, a zda vůbec, Poslanecké sněmovně (Senát se dosud choval jinak) v tomto řádění zabránit. Kromě úprav jednacích řádů, které by omezily možnosti poslaneckého přetváření vládních návrhů zákonů, se jako jeden z možných protagonistů jeví i Ústavní soud. Počítají s tím i Legislativní pravidla vlády (čl. 2 odst. 2).
Legislation techniques; Constitutional Court; Constitutional Court's judicature;
236–246
Copyright © 2017 Jan Filip