Může být elektronické hlasování alternativou pro místní referendum?
Roč.15,č.1(2007)
Abstrakt
Stránky:
61–69
Současný svět je místem setkávání nových technologií a tradičních hodnot. Mezilidská komunikace, správa informačních zdrojů, přenos dat, to vše pro šlo v uplynulých desetiletích dynamickým přerodem. Proč ale nejsou nové technologie účastny i na správě věcí veřejných, zejména pak při realizaci zastupitelské nebo přímé demokracie? Nemyslíme tím existenci výpočetní techniky jakožto pouhého zdvojení a kontroly mechanických přepočtů, máme na mysli zjednodušení a komfort pro voliče internetového věku!
Cílem našeho článku je tak přiblížit výhody a nevýhody, možnosti i omezení nástrojů elektronického hlasování pro občana České republiky. Vzhledem k délce příspěvku, a jeho právnímu charakteru, není možné věnovat se do hloubky technické problematice takového hlasování, hlavní pozornost se proto upírá na možnosti, které pro využití elektronického hlasování představuje institut místního referenda. Elektronické hlasování jak bude dále rozvedeno, lze totiž teoreticky použít na všech úrovních rozhodovacích procesů, které volební právo českému občanovi přiznává, avšak místní referendum je pro jeho zavádění nejpříhodnější. Jsou k tomu dány dva důvody. Tím prvním je jasná profilace z hlediska množství oprávněných osob (toto množství je menší než při referendu celorepublikovém), tím druhým pak je omezení výběru pouze na možnosti ANO a NE (oproti volbám, které, byť na obecní úrovní, znamenají výběr z více než dvou možností). Proto bude téma článku nadále aplikováno na možnosti místního referenda.
Cílem našeho článku je tak přiblížit výhody a nevýhody, možnosti i omezení nástrojů elektronického hlasování pro občana České republiky. Vzhledem k délce příspěvku, a jeho právnímu charakteru, není možné věnovat se do hloubky technické problematice takového hlasování, hlavní pozornost se proto upírá na možnosti, které pro využití elektronického hlasování představuje institut místního referenda. Elektronické hlasování jak bude dále rozvedeno, lze totiž teoreticky použít na všech úrovních rozhodovacích procesů, které volební právo českému občanovi přiznává, avšak místní referendum je pro jeho zavádění nejpříhodnější. Jsou k tomu dány dva důvody. Tím prvním je jasná profilace z hlediska množství oprávněných osob (toto množství je menší než při referendu celorepublikovém), tím druhým pak je omezení výběru pouze na možnosti ANO a NE (oproti volbám, které, byť na obecní úrovní, znamenají výběr z více než dvou možností). Proto bude téma článku nadále aplikováno na možnosti místního referenda.
61–69
Biografie autora
Petra Nováčková
Ústavní soud ČR, Brno
Ústavní soud ČR, Brno
Copyright © 2017 Vlastimil Göttinger, Petra Nováčková