Stanovení tržní síly a její význam v soutěžním právu
Roč.21,č.4(2013)
Abstrakt
Stránky:
515–524
V tomto článku se zabýváme pojmem tržní síla, jejím určováním, měřením a vlivem na praktickou aplikaci norem soutěžního práva. Rozebíráme nejdůležitější aspekty, které tržní sílu ovlivňují a jsou standardně zkoumány ze strany soutěžních úřadů. Zdůrazněno je, že tržní sílu nelze zaměňovat s tržním podílem a je třeba vždy posuzovat i další aspekty, jako jsou charakter relevantního trhu, bariery vstupu, protivážná tržní síla kupujících atd. Rovněž se zabýváme možnostmi přímého hodnocení tržní síly, zejména tzv. Lernerovým indexem a možnostmi jeho praktické aplikace v soutěžním právu. Použití přímých metod a obecně více ekonomického přístupu v soutěžním právu při měření tržní síly je hodnoceno z hlediska praxe českého i zahraničních soutěžních úřadů. Závěrem shrnujeme zjištěné skutečnosti a polemizujeme o využitelnosti přímých nástrojů pro měření tržní síly před soudy v České republice.
515–524
Biografie autora
Kamil Nejezchleb
Katedra obchodního práva, Právnická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
doktorand
Zuzana Hajná
Katedra obchodního práva, Právnická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
asistentka soudkyně Nejvyššího správního soudu; externí doktorandka
Copyright © 2016 Kamil Nejezchleb, Zuzana Hajná