Má DMA regulatorní a/nebo soutěžní „DNA“?

Roč.32,č.3(2024)

Abstrakt

Součástí tzv. digitálního balíčku Evropské komise je i nařízení o digitálních trzích (DMA), jež se v plném rozsahu prosazuje od března 2024. Jde o průlomovou předběžnou regulaci chování provozovatelů velkých digitálních platforem, založenou na automatických (per-se) kasuistických zákazech určitých praktik v závislosti na rozhodnutí Komise o statusu provozovatelů jakožto tzv. strážců vstupu (gatekeepers). Tato dopředná regulatorní metoda se pokládá za včasnější a účinnější pro funkčnost a férovost digitálních trhů v porovnání s dříve uplatňovanou následnou kontrolou chování velkých provozovatelů platforem, založenou na vymáhání zákazu zneužití dominantního postavení na trhu. Převládl názor, že soutěžně právní ochrana je na platformách ovládnutých již dnes digitálními obry pozdní a nedostatečná. Jasná a přesná pravidla obsažená v DMA přitom jsou založena na reflexi dřívější evropské kasuistiky zákazu zneužití dominance ve smyslu soutěžního práva. DMA sice přinese zvýšení transparentnosti a právní jistoty, ale vytvoří přirozeně i prostor pro obcházení taxativně stanovených jednotlivých per-se zákazů a příkazů, na rozdíl od obecných standardů chování podle soutěžního práva. Článek informuje o hlavních principech úpravy a komentuje některé právně politické tenze s ní spojené. Rozebírá kontroverzní možnost souběhu dvojího postihu podle DMA a podle práva soutěžního a kriticky hodnotí přísný zákaz tzv. sebezvýhodňování strážců vstupu podle DMA. Vyslovuje obavy ze zmrazovacího efektu plošné úpravy, jež kromě eliminace nekalých praktik velkých provozovtelů digitálních platforem může podvázat jejich inovační dynamiku, a tím i konkurenční trhy. Zdůvodňuje se nutnost uvážlivého přístup k této delikátní regulaci a pokorné sebereflexe. Regulatorní tlak Komise by měl být zdrženlivý a postupný při hledání optimání regulatorní polohy.


Klíčová slova:
Digitální platformy; digitální trhy; soutěžní právo; zneužití dominance; čl. 102 SFEU; strážci vstupu; zákaz dvojího postihu: ne bis in idem; zákaz sebezvýhodňování; dynamická efektivnost

Stránky:
453–481
Reference

AKMAN, P. Regulating Competition in Digital Platform Markets: A Critical Assessment of the Framework and Approach of the EU Digital Markets Act. European Law Review. 2022, roč. 47, č. 1, s. 85–114. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3978625

ANDREANGELI, A. The Digital Markets Act and the enforcement of EU competition law: some implications for the application of articles 101 and 102 TFEU in digital markets. E.C.L.R. 2022, č. 11.

BANIA, K. Fitting the Digital Markets Act in the existing legal framework: the myth of the “without prejudice” clause. European Competition Journal. 2023, roč. 19, č. 1. DOI: https://doi.org/10.1080/17441056.2022.2156730

BASEDOW, J. Das Rad neu erfunden: Zum Vorschlag für einen DMA. ZEuP. 2021, roč. 21.

BASCHENHOF, P. The Digital Markets Act (DMA): A Procompetitive Recalibration of Data Relations? Journal of Law, Technology and Policy. 2022, č. 1.

BAUERMEISTER, T. Section 19a GWB as the German “Lex GAFA”– lighthouse project or superfluous national solo run? Working Paper Series. Jean Monnet Network on EU Law Enforcement, č. 23/22.

BELLOSO, N. M., PETIT, N. The EU Digital Market Act (DMA): A Competition Hand in a Regulatory Glove. European Law Review. 2023, roč. 48.

BENDIEK, A. The Impact of the DSA and DMA on European Integration Policy. Working Paper. Stiftung Wissenschaft und Politik, Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit, 11. 2. 2021.

BROADBENT, M. Implications of the Digital Market Act for Transatlantic Cooperation. Center for Strategic and International Studies, September 2021. Dostupné z: https://www.csis.org/analysis/implications-digital-markets-act-transatlantic-cooperation

BROADBENT, M. The Digital Services Act, the Digital Markets Act, and the New Competition Tool – European Initiaves to Hobble U.S. Tech Companies. Center for Strategic and International Studies, November 2020. Dostupné z: https://www.csis.org/analysis/digital-services-act-digital-markets-act-and-new-competition-tool

CABRAL, L., HAUCAP, J., PARKER, G., PETROPOULOS, G., VALLETTI, T., ALSTYNE, M. van. The EU Digital Markets Act. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2021, s. 3. Dostupné z: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3783436

CARUGATI, Ch. Compliance principles for the Digital Markets Act. Policy Brief. Bruegel, 2023, č. 21. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4738733

CENNAMO, C., KRETSCHMER, T., CONSTANTINIDE, P., ALAIMO, C., SANTALÓ, J. Digital Platforms Regulation: An Innovation-Centric View of the EU’s Digital Markets Act. Journal of European Competition Law & Practice. 2023, roč. 14, č. 1. DOI: https://doi.org/10.1093/jeclap/lpac043

COLANGELO, G. DMA beginns. Journal of Antitrust Enforcement. 2023, č. 11. DOI: https://doi.org/10.1093/jaenfo/jnac033

CRÉMER, J., DINIELLI, D., HEIDHUES, P., KIMMELMAN, G., MONTI, G., PODSZUN, R., SCHNITZER, M., SCOTT MORTON, F., STREEL, A. de. Enforcing the Digital Markets Act: institutional choices, compliance, and antitrust. Journal of Antitrust Enforcement. 2023, roč. 11, č. 3, s. 315–349. DOI: https://doi.org/10.1093/jaenfo/jnad004

CRÉMER,J., CRAWFORD, G. S., DINIELLI, D., FLETCHER, A., HEIDHUES, P.,SCHNITZER, M., SCOTT MORTON, F., SEIM, K. Fairness and Contestability in the Digital Markets Act. Yale Journal on Regulation. 2023, roč. 40.

DETHMERS, F., BLONDEEL, J. EU Enforcement Policy on Abuse of Dominance: Some Statistics and Facts. E.C.L.R. 2017, č. 4.

DREXL, J., CONDE GALLEGO, B., GONZÁLES OTERO B., HERRMANN, L., HOFFMANN, J., JOHANSSEN, G. O., KESTLER, L., MATARAZZI, G. Position Statement of the Max Planck Institute for Innovation and Competition on the Implementation of the DMA. GRUR International. 2023, č. 9. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4437220

ENGEL, A., GROUSSOT, X., HOLMBERG, E. The Digital Markets Act and the Principle of Ne Bis in Idem: A Revolution in the Enforcement of EU Competition Law? In: New Directions in Digitalisation: Perspectives from EU Competition Law and the Charter of Fundamental Rights. Springer, August 2023. DOI: https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4547947

EZRACHI, A., STUCKE, M. E. How Big-Tech Barons Smash Innovation and How to Strike Back. New York, Harper-Collins Publishers, 2022.

EZRACHI, A., STUCKE, M.E. The Darker Sides of Digital Platform Innovation. WuW, 2023, č. 7–8.

FLETCHER, A., CRÉMER, J., HEIDHUES, P., KIMMELMAN, G., MONTI, G., PODSZUN, R., SCHNITZER, M., SCOTT MORTON, F., STREEL, A. de. The Effective Use of Economics in the EU Digital Markets Act. Policy Discussion Paper. 27. 7. 2023, č. 8.

FRANCK, J.-E., PEITZ, M. The Digital Markets Act and the Whack-A-Mole Challenge. Discussion Paper No. 439. Universität Mannheim, July 2023. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4509422

CHIRICO, F. Digital Markets Act: A Regulatory Perspective. Journal of Competition Law and Practice. 2021, roč. 12, č. 7. DOI: https://doi.org/10.1093/jeclap/lpab058

KERBER, W. Taming tech giants with a per-se rules approach? The Digital Markets Act from the “rules vs. standard” perspective. Concurrences. 2021, č. 3, s. 10. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3861706

KNAPSTAD, T. Breakups of Digital Gatekeepers under the Digital Markets Act: Three Strikes and You´re out? Journal of Competition Law and Practice. 2023, roč. 14, č. 7. DOI: https://doi.org/10.1093/jeclap/lpad035

LAROUCHE, P., STREEL, A. de. The European Digital Markes Act: A Revolution Grounded on Traditions. Journal of European Competition Law and Practice. 2021, roč. 12, č. 7. DOI: https://doi.org/10.1093/jeclap/lpab066

LEISTNER, M. The Commission’s vision for Europe’s digital future: proposals for the Data Governance Act, the Digital Markets Act and the Digital Services Act – a critical primer. Journal of Intellectual Property Law & Practice. 2021, roč. 16, č. 8. DOI: https://doi.org/10.1093/jiplp/jpab054

MŇUK, J. Interoperability and Data Access as Effective Remedies in Digital Markets: Internet of Things and Beyond. Antitrust. 2023, č. 3.

MONTI, G. The Digital Markets Act: Improving Its Institutional Design. Competition and Regulatory Law Review. 2021, roč. 5, č. 2. DOI: https://doi.org/10.21552/core/2021/2/4

MUNDT, A. Amendment of the German Act against Restraints of Competition. Bundeskartellamt [online]. 19. 1. 2021. Dostupné z: https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/EN/Pressemitteilungen/2021/19_01_2021_GWB%20Novelle.html

NERSESJAN, R. Akt o digitálních trzích vstoupil v platnost. Antitrust. 2022, č. 4.

PODSZUN, R. From Competition Law To Platform Regulation- Regulatory Choices for the Digital Markets Act. Economics. 2023, č. 17. DOI: https://doi.org/10.1515/econ-2022-0037

PORTUESE, A. The Digital Markets Act: Precaution over Innovation. European Policy Information Center, June 2021. Dostupné z: https://www.epicenternetwork.eu/wp-content/uploads/2021/06/Digital-Markets-Act-precaution-over-innovation-final.pdf

RENDA, A. Cant the Digital Markets Act achieve its goals? The Digital Revolution and the New Social Contract series. Center for the Governance of Change, IE University, Segovia, June 2022.

RUDOHRADSKÁ, S., HUČKOVÁ, R. Ku vzťahu Aktu o digitálních trhoch a súťažného práva. Právník. 2023, č. 10.

SCHWEITZER, H. The Art to Make Gatekeeper Positions Contestable and the Challenge to Know What is Fair: A discussion of the Digital Markets Act Proposal. ZEuP, 2021, Heft 3.

SCHWEITZER, H. The Art to Make Gatekeeper Positions Contestable and the Challenge to Know What Is Fair: A Discussion of the Digital Markets Act Proposal. ZEuP. 2021, č. 3.

SIEBERT, Z. Digital Sovereignty – The EU in a Contest for Influence and Leadership. Heinrich Böll Stiftung [online]. Brussels, 15. 2. 2021. Dostupné z: https://eu.boell.org/en/2021/02/15/digital-sovereignty-eu-contest-influence-and-leadership

SOLEK, L. Concept of dominance in the digital age. E.C.L.R., 2023, č. 5.

ŠMEJKAL, V. (ed.). EU Antitrust: Hot Topics & Next Steps. Praha: Univerzita Karlova, Právnická fakulta, 2022.

ŠMEJKAL, V. Abuse of dominance and the DMA – differing objectives or prevailing continuity? AUCI. 2023, č. 2. DOI: https://doi.org/10.14712/23366478.2023.13

TAGLIAVINI, M. Self-preferencing and the concept of abuse of dominance: much ado about nothing? E.C.L.R. 2023, č. 5.

VESTAGER, M. Competition in a digital age. European Internet Forum [online]. 17. 3. 2021. Dostupné z: https://ec.europa.eu/newsroom/comp/items/705929

VOSS, A. Fixing the GDPR: Towards Version 2.0. AXEL VOSS [online]. 25. 5. 2021. Dostupné z: https://www.axel-voss-europa.de/wp-content/uploads/2021/05/GDPR-2.0-ENG.pdf

WITT, A. C. The Digital Markets Act – Regulating the Wild West. Common Market Law Review. 2023, roč. 60. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4395089

WOERSDOERFER, M. The Digital Markets Act and E.U. Competition Policy: A Critical Ordoliberal Evaluation. Philosophy of Management. 2023, č. 22. DOI: https://doi.org/10.1007/s40926-022-00213-4

Metriky

0

Crossref logo

0


83

Views

85

PDF views