The Functions of Visual Elements in Foreign Language Textbooks using Examples from Czech as a Foreign Language Textbooks
Vol.13,No.1(2023)
The methodological study uses specific examples from Czech as a foreign language textbook to describe the various functions that can be realized by visual means. Attention is paid to the relationship between visual elements and verbal text, their mutual complementarity and usefulness for understanding the information conveyed and its retention in memory. Furthermore, the article points out the necessity of training textbook authors, teachers and students in the field of visual literacy, so that they can most effectively didacticize and use visual means, or create them themselves. The text itself contributes to this by analyzing the functions of visual elements in textbooks of Czech as a foreign language, focusing on selected pedagogical, didactic and psychological functions, and describing or demonstrating their manifestations on various levels of language teaching, from speech skills to pronunciation to grammar or realia. It also draws attention to the didactic risks that accompany the use of visual elements. The text thus provides teachers with a basic overview of the ways in which visual elements can be used in textbooks so that they can get the most out of them, while at the same time being able to identify those that are in some way problematic, dysfunctional or displaying signs of one of the didactic risks.
Czech as a foreign language, didactic risk, pedagogical-didactic function, psychological function, visual literacy, visual element
Petra Jirásková
ÚJOP UK
Mgr. Petra Jirásková, petra.jiraskova@ujop.cuni.cz, ÚJOP UK.
Vystudovala obor Český jazyk a literatura na FF UK v Praze, v současné době pokračuje v navazujícím doktorském studiu tamtéž. Již během studií začala působit jako lektorka češtiny pro cizince v jazykových školách a v kurzech pro účastníky programu Erasmus na FSV UK. Několik let také působila na ČVUT v Praze, kde metodicky a obsahově připravila předmět Akademické psaní, který také sama vyučovala. Od roku 2017 pracuje v Metodickém a odborném centru ÚJOP UK jako koordinátorka metodických kurzů češtiny jako cizího jazyka a jejich lektorka, od roku 2020 je vedoucí tohoto centra. V rámci metodiky se věnuje především tématům výuky bez zprostředkovacího jazyka, mluvení a využívání obrázků ve výuce. Je autorkou podcastu Hezky česky s Petrou Jiráskovou, který je určený studentům češtiny pro cizince.
Ballstaedt, S. P. (2009). Text und Bild: ein didaktisches Traumpaar. Bildendes Sehen, 45-55. [online]. Dostupné z: https://doi.org/10.1515/9783110548808-005
Bates, J., & Son, J. -B. (2020). English Vocabulary Learning with Simplified Pictures. TESL-EJ, 24(3), 1-20. [online]. Dostupné z: http://www.tesl-ej.org/pdf/ej95/a12.pdf
Carney, R. N., & Levin, J. R. (2002). Pictorial Illustrations Still Improve Students' Learning From Text. Educational Psychology Review, 14(1), 5-26. [online]. Dostupné z: https://doi.org/10.1023/A:1013176309260
Certifikovaná zkouška z češtiny pro cizince (CCE). (2023). Ústav jazykové a odborné přípravy, Univerzita Karlova. Retrieved January 17, 2023. [online]. Dostupné z: https://ujop.cuni.cz/UJOP-371.html?ujopcmsid=4:certifikovana-zkouska-z-cestiny-pro-cizince-cce
Corder, P. (1969). The Visual Element in Language Teaching. Longman. Janko, T. (2015). Srovnávací analýza typů nonverbálních prvků v současných českých a německých učebnicích školní geografie. Pedagogická orientace, 25(2), 225-248. [online]. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/PedOr2015-2-225
Kubrická, J. (2006). Trend genderové korektnosti v učebnicích cizích jazyků. In J. Maňák & D. Klapko, Učebnice pod lupou. Paido. http://www.paido.cz/pdf/ucebnice_pod_lupou.pdf
Kůtová, V. (2004). Funkce ilustrace ve výchovně vzdělávacím procesu. E-Pedagogikum, 4(1), 72-77. [online]. Dostupné z: https://e-pedagogium.upol.cz/pdfs/epd/2004/01/08.pdf
Macek, Z. (1984). Obraz jako didaktický prostředek. Pedagogika, 34(4), 453-469. [online]. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=4896
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál. Mareš, J. (1995). Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, 45(4), 318-327. [online]. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=3211%20title
Modelový test CCE-A1. (2023). Ústav jazykové a odborné přípravy, Univerzita Karlova. Retrieved January 17, 2023. [online]. Dostupné z: https://arche.is.cuni.cz/images/zkousky/dokumenty/CCE-A1_modelova_varianta.pdf
Paivio, A. (1990). Mental Representations: a dual coding approach: a dual coding approach. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195066661.001.0001
Pešková, K. (2012a). Vizuální prostředky pro výuku reálií v učebnicích němčiny. Masarykova univerzita. Pešková, K. (2012b). Vizuální prostředky pro výuku reálií: výsledky analýzy učebnic němčiny. Pedagogická orientace, 22(2), 243-265. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-2-243
Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Academia.
Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika (4., aktualiz. a dopl. vyd). Portál. Průcha, J. (1998). Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Paido.
Pýchová, I. (1990). K funkci vizuálií v rozvoji osobnosti žáka. Pedagogika, 40(6), 669-684. [online]. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11079
Schwerdtfegerová (1993) cit. In: Ballstaedt, S. P. (2009). Text und Bild: ein didaktisches Traumpaar. Bildendes Sehen, 45-55. [online]. Dostupné z: https://doi.org/10.1515/9783110548808-005
Spousta, V. (2007). Vizualizace: gnostický a komunikační prostředek edukologických fenoménů. Masarykova univerzita.
Sternberg, R. J. (2009). Kognitivní psychologie. Portál.
Strejcová, P. (2012). Signální gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka [Diplomová práce, Západočeská univerzita v Plzni]. https://theses.cz/id/dryv46/
Škodová, s. (2010): Specifika ilustrací v materiálech pro výuku češtiny jako cizího jazyka. In K. Hlínová (ed.): Sborník AUČCJ 2007–2009. Praha: Akropolis, s. 69–73.
Trahorsch, P., Bláha, J. D., & Janko, T. (2018). Analýza výzkumů vizuálií v učebnicích na příkladu učebnic s geografickým obsahem. Pedagogická orientace, 28(1), 111-134. [online]. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/9164/pdf
Copyright © 2023 Petra Jirásková