Interkulturalita ve výuce jazyků na Vysoké škole Burgenland
Vol.5,No.1(2015)
Vysoká škola Burgenland patří od svého vzniku v roce 1993 mezi pionýry ve výuce jazyků zemí střední a východní Evropy v rakouském vysokoškolském sektoru. V článku je krátce nastíněna výuka od absolutních začátečníků do úrovně B1 s důrazem na interkulturní aspekt. K tomu patří bilaterální letní škola jazyka v zahraničí, využívající mimo jiné vlastní materiály Tandem, stejně jako interkulturní komunikace, která je především prakticky využívána během 15-týdenní praxe v zahraničí. V příspěvku je položen důraz na výuku na úrovni B1 - ekonomický jazyk včetně speciálních materiálů pro samostudium s pracovním názvem Testovací praktikum jako forma kontroly odborné jazykové způsobilosti. Příklady testů jsou vybrány z následujících kapitol: lexika – gramatika, čtení, psaní, poslech, mluvený projev a interkulturní komunikace, které společně prověřují základní odbornou terminologii, pochopení profesionálně orientovaných textů, různé strategie a taktiky čtení a poslechu, schopnost vést jak odborný ústní, tak i písemný projev a v neposlední řadě i přezkoušení interkulturní kompetence. V článku jsou uvedeny i další praktické příklady z výuky češtiny jako druhého cizího jazyka.
interkulturní aspekt; ekonomický jazyk; odborná jazyková způsobilost
BERDITCHEVSKI, Anatoli, BLUM, Tamara. Testovyj praktikum po russkomu jazyku dlja delovogo obschenia. Eisenstadt: E. Weber Verlag, 2010.
BERDITCHEVSKI, Anatoli; WASCHAK, Ludmila. Ve dvou se to lépe táhne! Učební materiál pro tandemové jazykové kurzy. Eisenstadt: E. Weber Verlag, 2006.
BERDITCHEVSKI, Anatoli, BÜNDE, Frauke, KUNZ Valérie, LAUDUT, Nicole. Zu zweit geht es besser! Lerndossier für Tandemkurse. Eisenstadt: E. Weber Verlag, 2006.
BÜNDE, Frauke, KUNZ Valérie, LAUDUT, Nicole. Premiére rencontre / Erste Begegnung. Lehrerhandreichungen. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1999.
Arbeitsplatz Europa: Sprachkompetenz wird messbar. Berlin: DIHK (HG.), 2007, 8-15
Informační brožurka o studiu na Vysoké škole Burgenland. Eisenstadt, 2014
Sprachkenntnisse als Wettbewerbsvorteil. In Zukunftsbranchen – Das Magazin für Branche, Beruf und Bildung, 2005, str. 15.
Upravené edice
BAUMGARTNER et al. Zu zweit unterwegs im Land der interkulturellen Kommunikation. Tandem in der Schule? Fremdsprache Deutsch, 4/1991, 32-35.
BERDITCHEVSKI, Anatoli. Das „Tandem“-Modell im Sommerkolleg der Fachhochschulstudiengänge Burgenland für die österreichische und MOEL-StudentInnen. interní skriptum. 2005. 3 s.
BERDITCHEVSKI, Anatoli. Interkulturelles Lernen: Mode oder Notwendigkeit? in ZAVRL, Irena (Hg.) Eisenstädter Europatage. 2. Internationale Wissenschaftliche Sprachkonferenz „Fremdsprachen und Tourismus. Eisenstadt: Fachhochschule Burgenland, 2015.
CHRIST, Herbert. Fremdsprachenlernen für Europa. In: Zukunftsforum V. Sprachen lernen – Menschen verstehen: Eine Herausforderung. Wien: BMUK, 1994
Internetové zdroje
Co je to interkulturní kompetence, proč a kde ji potřebujeme v našem podnikání? in http://www.innosupport.net/index.php?id=2379&L=8
JÁKLOVÁ, Alena. Interkuturalita a interkulturní komunikace. in ksos.fhs.cuni.cz/KOS-42-version1_interkulturalita a interkulturní komunikace (dostupné na http://www.mvcr.cz/azyl/index.html) (online: 6.1.2015)
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. in http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropsky-referencni-ramec-pro-jazyky (online: 6.1.2015)
Außenhandel. in http://www.statistik.at/web_de/services/wirtschaftsatlas_ oesterreich/aussenhandel/: (online: 6.1.2015)
Tourismus/Reisegewohnheiten. in http://www.statistik.at/web_de/statistiken/ tourismus/reisegewohnheiten/) (online: 6.1.2015)
Copyright © 2022 Ludmila Waschak