Zkoušky z češtiny a Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Na co se spolehnout?

Vol.5,No.2(2016)

Abstract

Příspěvek se zabývá dostupnými zkouškami z češtiny pro cizince, které deklarují vztah ke Společnému evropskému referenčnímu rámci pro jazyky (SERR), především k jeho úrovním popisujícím, co uživatel jazyka na dané úrovni dokáže. U vybraných zkoušek analyzujeme subtest Psaní ve vztahu k SERR a přihlížíme k informacím dostupným veřejnosti. Na základě uvedených materiálů zvažujeme, zda uživatelé analyzovaných zkoušek mají k dispozici dostatek podkladů k tomu, aby mohli zkoušce důvěřovat, co se týče jejího přiřazení k SERR. V závěru se zamýšlíme nad tím, které materiály dokládající vztah k SERR mohou či mají být poskytnuty uživatelům z řad odborné i široké veřejnosti.


Keywords:
čeština pro cizince; jazykové testování; Společný evropský referenční rámec pro jazyky; zkoušky z cizích jazyků
References

COUNCIL OF EUROPE. Relating Language Examinations to the Common European Framework of Reference: Learning, Teaching, Assessment. Strasbourg: Language Policy Division, 2009. Available online at: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/ManualRevision-proofread-FINAL_en.pdf

FIGUERAS, Neus, NOIJONS, José, eds. Linking to the CEFR levels: Research Perspectives. Arnhem: Cito, EALTA, 2009.

KAFTANDJIEVA, Felianka. ʻStandard Settingʼ in Reference Supplement to the preliminary pilot vision of the manual for relating language examinations to the Common European Framework of Reference, Section B. Strasbourg: Language Policy Division, 2004.

MARTYNIUK, Waldemar, ed. Aligning Tests with the CEFR: Reflections on Using the Council of Europe's draft Manual. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.

WEIR, Cyril J. Limitations of the Council of Europe’s Framework of reference (CEFR) in developing comparable examinations and tests. In Language Testing, 2005, 22 (3), 289-300.

Metrics

33

Views

97

PDF (Čeština) views