A je ta zkouška spravedlivá? Aneb spravedlivost v jazykovém testování

Vol.6,No.1(2016)

Abstract

Vzhledem k profesionalizaci jazykového testování v posledních desetiletích a vzhledem ke skutečnosti, že různé zkoušky představují mnohdy podklad pro rozhodnutí vysoké důležitosti, klade se na tzv. spravedlivost zkoušek (test fairness) značný důraz. Ačkoliv mezi odbornou veřejností nepanuje nutně v pohledu na spravedlivost naprostá shoda, je zřejmé, že se jedná o pojem v jazykovém testování zásadní.

References

DAVIES, A. et al. (2002). Dictionary of Language Testing. Cambridge, UK: CUP. ISBN 0-521-65876-4

HARTIGAN, J. A., Wigdor, A. K. (1989). Fairness in employment testing: Validity generalization, minority issues and the General Aptitude Test Battery. Washington, DC: National Academy Press. ISBN 0-309-04030-2

HLUEŠOVÁ, M. (2016). Kodex dobré praxe v jazykovém testování – a proč? Dostupné na http://ujop.cuni.cz/strediska/vyzkumne-a-testovaci-centrum/vyzkumne-a-testovaci-centrum-vyzkum [online 29. 9. 2016]

KUNNAN, A. J. (2004). Test fairness. In: Milanovic, M., Weir, C. (Eds). European Language Testing in Global Context. Cambridge, UK: CUP, s. 27–48. ISBN 0-521-53587-5

KUNNAN, A. J. (2010). Test fairness and ALTEʼs model of quality management. ALTE 39th meeting, Prague. Dostupné na: http://www.alte.org (pro členy ALTE)

KUNNAN, A. J. (2014) Fairness and Justice in Language Assessment. In: Kunnan, A. J. (Ed.) The Companion to Language Assessment. Malden, MA: Wiley, s. 27–45. ISBN: 978-0-470-65533-7

McNAMARA, T., Roever, C. (2006). Language Testing: The Social Dimension. Malden, MA – Oxford: Blackwell Publishing. ISBN 1-4051-5543-4.

SAVILLE, N. (2002). Striving for Fairness – The ALTE Code of Practice and Quality Management Systems. Cambridge ESOL Research Notes, č. 7, s. 12-14.

SAVILLE, N. (2005). Setting and monitoring professional standards: A QMS approach. Cambridge ESOL Research Notes, č. 22, s. 2-5.

WEYANT, K., Chisholm, A. (2014). Safeguarding fairness principles through the test development process. Cambridge English: Research Notes, č. 55, s. 3-6.

Metrics

26

Views

13

PDF (Čeština) views