Aktivity podporující rozvoj nepřímých strategií učení v současných učebnicích francouzštiny pro dospělé studenty
Vol.11,No.2(2021)
Cílem této práce je zjistit, zda a do jaké míry současné učebnice obecného francouzského jazyka pro dospělé podporují u studentů rozvoj nepřímých strategií učení. Metodou výzkumu byla obsahová analýza, při které jsme detailně prozkoumali 5 sérií současných učebnic francouzského jazyka. Bylo zjištěno, že většina z těchto sérií učebnic nepřímé strategie učení rozvíjí spíše v menší míře. Za nejzdařilejší v tomto ohledu považujeme sérii Nouveau Rond-Point. Autoři této řady učebnic věnují pozornost všem typům nepřímých strategií učení – tj. jak metakognitivní, tak afektivní i socializační.
Strategie učení; analýza učebnic; žákovská autonomie; francouzština jako cizí jazyk; FLE
Simona Pecková
Vysoká škola obchodní v Praze, Katedra cizích jazyků
Analyzované učebnice
HUGOT, C. et all. Alter Ego A1, Méthode de français. Paris: Hachette, 2012, ISBN 9782011558107.
HUGOT, C. et all. Alter Ego A1, Cahier d´activités. Paris: Hachette, 2012, ISBN 9782011558114.
HUGOT, C. et all. Alter Ego A2, Méthode de français. Paris: Hachette, 2013, ISBN 9782011558121.
HUGOT, C. et all. Alter Ego A2, Cahier d´activités. Paris: Hachette, 2012, ISBN 9782011558138.
HUGOT, C. et all. Alter Ego B1, Méthode de français. Paris: Hachette, 2013, ISBN 9783190033720.
HUGOT, C. et all. Alter Ego B1, Cahier d´activités. Paris: Hachette, 2012, ISBN 9783190133727.
HUGOT, C. et all. Alter Ego B2, Méthode de français. Paris: Hachette, 2012, ISBN 9783190333721.
ANTIER, M. Alter Ego B2, Cahier d´activités. Paris: Hachette, 2012, ISBN 9782014015515.
GUILLOUX, M., HERRY, C. Alter Ego 5, Méthode de français. Paris: Hachette, 2010, ISBN 9782011557988.
GUILLOUX, M., HERRY, C. Alter Ego 5, Cahier d´activités. Paris: Hachette, 2012, ISBN 9782011557988.
HIRSCHPRUNG, N., TRICOT, T. Cosmopolite 1, Méthode de français. Paris: Hachette, 2017, ISBN 9792014015973.
HIRSCHPRUNG, N. et all. Cosmopolite 1, Cahier d´activités. Paris: Hachette, 2017, ISBN
9782014015980.
HIRSCHPRUNG, N., TRICOT, T. Cosmopolite 3, Méthode de français. Paris: Hachette, 2019, ISBN
HIRSCHPRUNG, N. et all. Cosmopolite 3, Cahier d´activités. Paris: Hachette, 2019, ISBN
PINSON, C. Edito A1, Méthode de français. Paris: Didier, 2018, ISBN
9782278087730.
BAYLOCQ, M.P.. Edito A1, Cahier d´activités. Paris: Didier, 2016, ISBN 9782278083619.
PINSON, C. Edito A2, Méthode de français. Paris: Didier, 2018, ISBN 9783125294776.
BAYLOCQ, M.P.. Edito A2, Cahier d´activités. Paris: Didier, 2016, ISBN 9782278083657.
PINSON, C. Edito B1, Méthode de français. Paris: Didier, 2018, ISBN 9782278087730.
BAYLOCQ, M.P.. Edito B1, Cahier d´activités. Paris: Didier, 2016, ISBN 9783125295179.
PINSON, C. Edito B2, Méthode de français. Paris: Didier, 2018, ISBN 9782278080984.
BAYLOCQ, M.P.. Edito B2, Cahier d´activités. Paris: Didier, 2016, ISBN 9782278081127.
PINSON, C. Edito C1, Méthode de français. Paris: Didier, 2018, ISBN 9782278090969.
BAYLOCQ, M.P.. Edito C1, Cahier d´activités. Paris: Didier, 2016, ISBN 9782278090976.
FLUMIAN, C. et all. Nouveau Rond-Point 1, Livre de l´élève + CD audio. Barcelone : Maison de Langues. 2011, ISBN 9788484436614.
FLUMIAN, C. et all. Nouveau Rond-Point 1,Cahier d´Activités + CD audio. Barcelone : Maison de Langues. 2011, ISBN 9788484436621.
FLUMIAN, C. et all. Nouveau Rond-Point 2, Livre de l´élève + CD audio. Barcelone : Maison de Langues. 2011, ISBN
MERIEUX, L., LOISEAU, Y. Connexions 1, Méthode de français, Paris: Didier, 2004, ISBN 9782278054114.
MERIEUX, L., LOISEAU, Y. Connexions 1, Cahier d´exercices, Paris: Didier, 2004, ISBN 9782278055289.
MERIEUX, L., LOISEAU, Y. Connexions 2, Méthode de français, Paris: Didier, 2004, ISBN 9782278055326.
MERIEUX, L., LOISEAU, Y. Connexions 2, Cahier d´exercices, Paris: Didier, 2004, ISBN 9782278055340.
MERIEUX, L., BIDAULT, M. Connexions 3, Méthode de français, Paris: Didier, 2005, ISBN 9782278056262.
MERIEUX, L., BIDAULT, M. Connexions 3, Cahier d´exercices, Paris: Didier, 2005, ISBN 9782278056279.
Citovaná odborná literatura
BERTOLOTTI, G., BESEGHI, M. From the learning diary to the ELP: An e-portfolio for autonomous language learning, Language Learning in Higher Education, 2016, 6(2), str. 435-441., ISSN 2191-6128. https://doi.org/10.1515/cercles-2016-0023
BRAUN, S.L., THOMAS, S. Student Perceptions of the use of Learning logs to Teach Public Relations Writing, Edicational Research Review, 2013, str. 1456 – 1460., ISSN 1747-938X. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.063
HAN, A. Gaining insights into student reflection from online learner diaries. Language Learning in Higher Education DOI: https://doi.org/10.1515/cercles-2011-0013
HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků, Praha: SPN, 1988.
CHAMOT, A.U. Language learning strategy instruction: Current issues and research. Annual Review of Applied Linguistics, 2005, 25, str. 112-130., ISSN 1471-6356. https://doi.org/10.1017/S0267190505000061
OXFORD, R. Language Learning Strategies, What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle&Heinle, 1990., ISBN 978-0838428627.
Předchozí publikace autora 2x
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník, Praha: Portál, 2009, ISBN 978-80-262-0403-9.
ROBSON, S. Self-regulation and metacognition in young children: Does it matter if adults are present or not. British Educational Research Journal, 2016, 42(2), str. 185-206., ISSN 1469-3518. https://doi.org/10.1002/berj.3205
THOUTENHOOFD, E.D., PIRRIE, A. From self-regulation to learning to learn: observations on the construction of self and learning. British Educational Research Journal, 2013, 41(1), str. 72-84., ISSN 1469-3518. https://doi.org/10.1002/berj.3128
VLČKOVÁ. K., LOJOVÁ, G.: Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků, Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-7367-876-0.
ZHOC et al. Emotional Intelligence (EI) and self-directed learning: Examining their relation and contribution to better student learning outcomes in higher education British Educational Research Journal, 2018, 44(6), str. 982-1004., ISSN 1469-3518. https://doi.org/10.1002/berj.3472
Klíčové kompetence v základním vzdělávání, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, ISBN 978-80-87000-07-6. Dostupné zde: Klíčové kompetence, MŠMT ČR (msmt.cz)
Klíčové kompetence na gymnáziu, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, ISBN 978-80-87000-20-5. Dostupné zde: Klíčové kompetence, MŠMT ČR (msmt.cz)
Copyright © 2021 Simona Pecková, MBA., Ph. D.