Inovativní přístupy k výuce cizích jazyků na vysokých školách
Roč.15,č.1(2025)
Inovativní metody výuky cizích jazyků na vysokých školách představují zásadní krok vpřed ve zlepšování jazykových znalostí a dovedností studentů a jejich připravenosti pro globální pracovní trh. Cílem tohoto příspěvku je zjistit, zda mají vysokoškolští studenti zájem o tři inovativní formy výuky anglického jazyka: kombinovanou výuku (Blended Learning, BL), která spojuje tradiční prezenční výuku s online prvky; projektovou výuku (Project-Based Learning, PBL), která je založená na řešení reálných úkolů; a obsahově a jazykově integrovanou výuku (Content and Language Integrated Learning, CLIL), která spojuje výuku cizího jazyka s odborným předmětem. Výzkumné šetření se skládalo z předvýzkumu s 19 studenty a hlavního výzkumu s 97 studenty Fakulty podnikatelské Vysokého učení technického v Brně, kteří absolvovali klasickou výuku angličtiny. Jako výzkumný nástroj byl zvolen elektronický dotazník zaměřený zejména na předchozí zkušenosti studentů s výše zmíněnými metodami výuky a na jejich případný zájem o tuto výuku na vysoké škole. Z výsledků průzkumu je patrné, že studenti měli velmi pozitivní přístup k začleňování technologií do výuky angličtiny a projevili velký zájem o BL, se kterou již měli většinou nějaké předešlé zkušenosti. Se zbylými dvěma metodami již neměli tolik zkušeností, a proto se k nim stavěli spíše neutrálně, přičemž větší zájem projevili o CLIL v porovnání s PBL.
kombinovaná výuka; obsahově a jazykově integrovaná výuka; projektová výuka; inovativní metody výuky angličtiny; výuka cizích jazyků na vysokých školách
Abramova, I.E., Ananyina, A.V., Shishmolina, E.P., & Medvedeva, N.E. (2015). Project work: traditions and innovations. In D.A. Kryachkov, E.B. Yastrebova, & O.A. Kravtsova (Eds.). The magic of innovation: new techniques and technologies in teaching foreign languages (pp. 107–136). Cambridge Scholars Publishing.
Amorati, R., Ferrari, E., & Hajek, J. (2022). Podcasting as project-based learning and its effect on the acquisition of linguistic and non-linguistic skills. CercleS, 12(1), 7–28. https://doi.org/10.1515/cercles-2022-2036
Andelkovič, J., Meršnik, M., & Jovič, J. (2022). Project-based translation of Wikipedia articles in a tertiary ESP context: planning, execution and lessons learnt. ESP Today, 10(1), 123–144. https://doi.org/10.18485/esptoday.2022.10.1.6
Avila-Cabrera, J. J. (2022). Improving oral production skills in the business English class through creative dubbing. ESP Today, 10(1), 99–122. https://doi.org/10.18485/esptoday.2022.10.1.5
Ennis, M. J., Barchi, K. A., Astigarraga, A. M., & Wimhurst, A. (2022). A pilot course with project-based learning in an intensive English program. CercleS, 12(1), 57–85. https://doi.org/10.1515/cercles-2022-2047
Garrison, D. R. (2017). E-learning in the 21st century: a community of inquiry framework for research and practice (Third edition). Routledge, Taylor & Francis Group.
Juneja, K. K. (2021). Innovative pedagogy with computer-supported collaborative learning in teaching English language. The Jurnal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, 9(3), 551–556. https://doi.org/10.22190/jtesap2103551j
Kathpalia, S. S., Kiat, S. E., & Tom, K. M. (2020). A blended scientific communication course for undergraduate students: addressing the challenges posed by the Covid-19 pandemic. ESP Today, 8(2), 182–205. https://doi.org/10.18485/esptoday.2020.8.2.1
Kovacikova, E. & Kralova, Z. (2021). Positive views and challenges of using project work in ESP lessons. The Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, 9(1), 31–41. https://doi.org/10.22190/jtesap2101031k
McCarthy, M. (Ed.). (2016). The Cambridge guide to blended learning for language teaching. Cambridge University Press.
Riapina, N. & Utkina, T. (2022). Teaching EAP to digital generation learners: developing a generation-specific teaching strategy. The Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, 10(2), 277–289. https://doi.org/10.22190/jtesap2202277r
Sato, T. & Hemmi, C. (2022). Development of second language productive skills through CLIL in a Japanese university: a pre-experimental longitudinal study. CercleS, 12(1), 309–326. https://doi.org/10.1515/cercles-2022-2040
Sierocka, H. (2020). The pains and gains of using blended learning in ESP classroom – finding a balance between the efficiency and the inevitability. English for Specific Purposes World, 60(22), 1–12. https://www.researchgate.net/publication/345819733_The_Pains_and_Gains_of_Using_Blended_Learning_in_ESP_Classroom_-_Finding_a_Balance_between_the_Efficiency_and_the_Inevitability
Sharma, P., & Barrett, B. (2007). Blended learning: using technology in and beyond the language classroom. Macmillan.
Wozniak, M. (2022). Cultural literacy and sustainable development through English: a look from CLIL in pharmacy. CercleS, 12(2), 587–604. https://doi.org/10.1515/cercles-2022-2065
Yang, W. (2020). The development, adoption and evaluation of the integration of an ESP and CLIL textbook: perspectives from the CLIL learners. ESP Today, 8(1), 68–89. https://doi.org/10.18485/esptoday.2020.8.1.4
Copyright © 2025 Jana Jašková