Akcelerace jazykových dovedností studujících středních a vysokých škol

Motivace a autonomní studijní strategie

Roč.15,č.1(2025)

Abstrakt

Schopnost dorozumět se cizími jazyky je v mezinárodně propojeném světě klíčová. Speciální postavení světové lingua franca přitom zaujímá angličtina. Ač je v České republice podle řady srovnávacích studií úroveň jazykových znalostí, angličtiny nevyjímaje, z globálního hlediska nadprůměrná (EF, 2023), perspektivou národních států EU se dlouhodobě pohybujeme na nižších příčkách (Eurydice, 2023; Smekalová, 2022). Přesto lze zaznamenat úsilí jednotlivců své jazykové dovednosti zdokonalovat, a to z velké míry využitím možností, které jim nabízí současný globální a technologický svět. To dokládá i rostoucí úspěšnost studujících VŠ v mezinárodně uznávaných zkouškách s dosaženou úrovní mnohdy vyšší, než je požadovaná úroveň státní maturitní zkoušky. Získání této úrovně předpokládá ochotu věnovat angličtině svůj volný čas. Motivace a nástroje vedoucí k této úspěšnosti jsou tématem této studie.

Předložený text se zaměřuje na studující vysokých škol, kteří v době svého nástupu ke studiu již získali nebo cílili na získání mezinárodního certifikátu na cílové úrovni C1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SEFR) (Council of Europe, 2011). Prostřednictvím smíšené strategie výzkumu kombinující data z dotazníkového šetření, polostrukturovaných rozhovorů a skupinových diskusí studie zjišťuje, jaké motivační faktory studující k samostudiu jazyků vedou, a současně zkoumá, jakými autonomními metodami požadované úrovně dosahují.


Klíčová slova:
jazykové vzdělávání; autonomní vzdělávání; motivace k učení; jazykové dovednosti; studentské strategie učení
Reference

Assor, A., Kaplan, H., Kanat-Maymon, Y. & Roth, G. (2005). Directly controlling teacher behaviors as predictors of poor motivation and engagement in girls and boys: The role of anger and anxiety. Learning and Instruction, 15(5), 397–413.

Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), 385–405.

Boeren, E., Holford, J., Nicaise, I., & Baert, H. (2012). Why do adults learn? Developing motivational typology across twelve European countries. Globalisation, Societies and Education, 10(1), 247–269. https://doi.org/10.1080/14767724.2012.678764

Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychol­ogy, 3(2), 77–101.

Cambridge. (2016). Studie Cambridge English: 32 % českých zaměstnavatelů je připraveno nabídnout vyšší mzdu uchazečům s certifikátem z anglického jazyka. Cambridge University Press & Assessment. https://www.cambridgeenglish.org/cz/news/view/studie-cambridge-english/

Cambridge. (2025). English Language Assessment. https://www.cambridgeenglish.org/

CERMAT. (2019). Maturitní zkouška 2025. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. https://maturita.cermat.cz/menu/maturitni-zkouska

Council of the Europe. (2011). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge University Press. https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages

Council of the Europe. (2014). Council conclusions of 20 May 2014 on multilingualism and the development of language competences. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A52014XG0614%2806%29

Dechert, H. W. (1995). Some critical remarks concerning Penfield’s theory of second language acquisition. In D. Singleton & Y. Lengyel (Eds.). The Age Factor in Second Language Acquisition: A Critical Look at the Critical Period Hypothesis. Multilingual Matters. 67–94.

Deci, E. L., Koestner, R. & Ryan, R. M. (2001). Extrinsic rewards and intrinsic motivation in education: Reconsidered once again. Review of Educational Research, 71(1), 1–27.

Education First (EF). (2023). Největší světový žebříček zemí a regionů podle znalostí angličtiny. https://www.ef.com/epi

Education First (EF). (2022). EF EPI: English Proficiency Index. https://www.ef.com/assetscdn/WIBIwq6RdJvcD9bc8RMd/cefcom-epi-site/reports/2022/ef-epi-2022-english.pdf

European Commission (EC). (2024). Erasmus+: EU programme for education, training, youth and sport. https://erasmus-plus.ec.europa.eu/cs

European Union (EU). (2023). Europeans and their languages: Report. Special Eurobarometer 540. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/1024ff67-8133-11ef-a67d-01aa75ed71a1

Eurydice. (2023a, 27. dubna). Focus On: Is younger always better when it comes to learning a foreign language? [online]. European Commission. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/

Eurydice. (2023b). Key data on teaching languages at school in Europe – 2023 edition. European Commision. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/publications/key-data-teaching-languages-school-europe-2023-edition

Firth, A. & Wagner, J. (1997). On discourse, communication, and (some) fundamental concepts in SLA research. The Modern Language Journal, 81(3), 285–300.

Gardner, A., Maietta, H. N., Gardner, P. D. & Perkins, N. (2021). Postsecondary Adult Learner Motivation: An Analysis of Credentialing Patterns and Decision Making Within Higher Education Programs. Adult Learning, 33(1), 15–31. https://doi.org/10.1177/1045159520988361

Grafton. (2021, 24. března). Jazykové znalosti Čechů se lepší, stále jsou však pro praxi nedostatečné. https://feedit.cz/2021/03/24/jazykove-znalosti-cechu-se-lepsi-stale-jsou-vsak-pro-praxi-nedostatecne/

Hall, J. K. (1997). A Consideration of SLA as a theory of practice: A response to Firth and Wagner. The Modern Language Journal, 81(3), 301–306.

Harley, B. (1991). The acquisition of some oral second language skills in early and late immersion. In L. Malavé & G. Duquette (Eds.). Language, Culture and Cognition: A Collection of Studies in First and Second Language Acquisition. Multilingual Matters, 232–249.

Henri, D. C., Morrell, L. J. & Scott, G. W. (2018). Student perceptions of their autonomy at University. Higher Education, 75, 507–519. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0152-y

Hykyšová, A. (2024, 17. dubna). Anglicky umí polovina Čechů. Statistika & my: Časopis Českého statistického úřadu. https://statistikaamy.csu.gov.cz/anglicky-umi-polovina-cechu

Chválová, M. (2018). Příležitosti k rozvíjení autonomie žáka v hodinách anglického jazyka. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe 8. Masarykova Univerzita v Brně.

Janíková, V. (2003). Autonomní učení, strategie učení a cizojazyčná výuka. Pedagogická orientace, 4, 89–102.

Jenkins, J. (2007). English as a Lingua Franca: Attitude and Identity. Oxford University Press.

Jenkins, J. (2011). Accommodating (to) ELF in the international university. Journal of Pragmatics, 43(4), 926–936. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2010.05.011

Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. (2014). Cooperative learning: Improving university instruction by basing practice on validated theory. Journal on Excellence in University Teaching, 25(3&4), 85–118.

Kalenda, J. & Kočvarová, I. (2021). Od mimoprofesní seberealizace k nezbytnosti pracovně orientovaného vzdělávání: Proměna motivace k neformálnímu vzdělávání dospělých v ČR. Sociologický časopis, 57(1), 75–100. https://doi.org/10.13060/csr.2021.001

Katz, I. & Shahar, B. H. (2015). What makes a motivating teacher? Teachers’ motivation and beliefs as predictors of their autonomy-supportive style. School Psychology International, 36(6), 575–588.

Králová, K. (2024). Testování jazykových dovedností: Strategie a přístupy [Bakalářská práce]. Škoda Auto Vysoká škola.

Krashen, S. D. (1994). The input hypothesis and its rivals. In N. Ellis (Ed.), Implicit and Explicit Learning of Languages. Academic Press, 45–77.

Lenneberg, E. H. (1967). Biological Foundations of Language. Wiley.

Little, D. (2008). Language Learner Autonomy: Some Fundamental Considerations Revisited. In Innovation in Language Learning and Teaching, 1(1), 14–29. https://doi.org/10.2167/illt040.0

Little, D., Dam, L. & Legenhausen, L. (2017). Language Learner Autonomy: Theory, Practice and Research. Multilingual Matters.

Long, M. H. (1997). Construct validity in SLA research: A response to Firth and Wagner. The Modern Language Journal, 81(3), 318–323.

Long, M. H. (1990). Maturational constraints on language development. Studies in Second Language Acquisition, 1, 251–285.

Markee, N. (1994). Toward an ethnomethodological respecification of second-language acquisition studies. In E. Tarone, S. M. Gass & A. Cohen (Eds.), Research Methodology in Second Language Acquisition. Lawrence Erlbaum, 89–116.

Marsh, D. (1994). Bilingual Education & Content and Language Integrated Learning. International Association for Cross-cultural Communication, Language Teaching in the Member States of the European Union (Lingua), University of Sorbonne.

McCormick, C. (2017, 16. března). The link between English and economics. World Economic Forum. https://www.weforum.org/stories/2017/03/the-link-between-english-and-economics/

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT). (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v ČR – Bílá kniha. Ústav pro informace ve vzdělávání. https://www.databaze-strategie.cz/cz/MSMT/strategie/narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-bila-kniha

Mori, J. (2004). Pursuit of understanding: Rethinking ‘Negotiation of Meaning’ in view of projected action. In J Wagner & R. Gardner (Eds.), Second Language Conversations. Continuum International Publishing Group, 157–177.

Muñoz, C. (Ed) (2006). Age and the Rate of Foreign Language Learning. Multilingual Matters Ltd.

Morgado, M., Coelho, M., Ribeiro, M. del C. A., Albuquerque, A. da Silva, M. M., Chorão, G., Cunha, S., Gonçalves, A., Carvalho, A. I., Régio, M., Faria S. & Chumbo, I. (2015). CLIL Training Guide: Creating a CLIL Learning Community in Higher Education. De Facto Editores.

Národní pedagogický institut České republiky (NPI). (2023). Koncepce revize vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. https://revize.rvp.cz/files/koncepce-jazyk-a-jk.pdf

Národní ústav pro vzdělávání (NÚV). (2025). Rámcové vzdělávací programy. http://www.nuv.cz/t/rvp

Pardee, R. L. (1990). Motivation theories of Maslow, Herzberg, McGregor & McClelland. A literature review of selected theories dealing with job satisfaction and motivation. ERIC.

Papadakis, S., Gariou-Papalexiou, A. & Makrodimos, N. (2019). How to Design and Implement a Flipped Classroom Lesson: A Bottom up Procedure for More Effective Lessons. Open Journal for Educational Research, 3(2), 53-66. https://doi.org/10.32591/coas.ojer.0302.02053p

Penfield, W. & Roberts, L. (1957). Speech and Brain Mechanism. New York: Atheneum.

Půbalová, B. (2017, 17. října). Čtyři z pěti Čechů se domluví cizí řečí. Statistika & my: Časopis Českého statistického úřadu. https://statistikaamy.csu.gov.cz/2017/10/17/ctyri-z-peti-cechu-se-domluvi-cizi-reci/

Reeve, J. (2009). Why teachers adopt a controlling motivating style toward students and how they can become more autonomy supportive. Educational Psychologist, 44(3), 159–175.

Richards, J. C. & Rodgers T. S. (1991). Approaches and Methods in Language Teaching: A Description and Analysis. Cambridge University Press.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61, Article 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860

Scovel, T. (1988). A Time to Speak: Psycholinguistic Inquiry into the Critical Period for Human Speech. Newbury House Publishers.

Sieglová, D. (2019). From Motivation to Successful Learning. Language Learning in Higher Education, 9(2). DeGruyter, 429–443. https://doi.org/10.1515/cercles-2019-0023

Sieglová, D. (2021). Marketing topics through academic posters: An avenue to student autonomy and active citizenship. Marketing Science and Inspirations, 16(2), 12–23. https://doi.org/10.46286/msi.2021.16.2.2

Sieglová, D., & Stejskalová, L. (2021). Designing language courses for twenty-first century competences: A model of teaching toward learner autonomy implemented in a university context in the Czech Republic. Language Learning in Higher Education, 11(1), 33–49. https://doi.org/10.1515/cercles-2021-2004

Smekalová, M. (2022, 16. srpna). Třetina Čechů neumí žádný jazyk, v angličtině patříme k nejhorším v Evropě. Evropská komise: EPALE – Elektronická platforma pro vzdělávání dospělých. https://epale.ec.europa.eu/cs/content/tretina-cechu-neumi-zadny-jazyk-v-anglictine-patrime-k-nejhorsim-v-evrope

Seidlhofer, B. (2005). English as a lingua franca. ELT Journal, 59(4), 339–341.

Tuckett, A. G. (2005). Applying thematic analysis theory to practice: a researcher’s experience. Contemporary Nurse, 19(1–2), 75–87.

Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP). (2008). Content and Language Integrated Learning v ČR. https://msmt.gov.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/content-and-language-integrated-learning-v-cr

Metriky

0

Crossref logo

0


0

Views

1

PDF views