Supporting learning strategies in a course of Business English at university

Roč.12,č.1(2022)

Abstrakt

Cílem této práce je zjistit, jaký vliv na výkon a na využívání strategií učení má, pokud je výuka odborného cizího jazyka na vysoké škole obohacena o aktivity podporující rozvoj strategií učení. Metodou výzkumu je experiment. Autorka této práce do výuky jedné ze dvou paralelních skupin téhož kurzu zahrnula i aktivity rozvíjející strategie učení. Na závěr kurzu byl studentům obou skupin distribuován dotazník zjišťující, jaké strategie učení studenti využívají. Dále jsme pomocí srovnání výsledků v závěrečném testu zjišťovali, jaký vliv má zařazení tréningu strategií učení na výkon studentů. Byl zjištěn pozitivní vliv zahrnutí těchto aktivit jak na výkon, tak na míru využívání strategií učení studenty experimentální skupiny  v porovnání s kontrolní skupinou. Samozřejmě vzhledem k omezenému počtu studentů zařazených do výzkumu se nutné vyvarovat se přílišnému zevšeobecnění výsledků, přesto výsledky naznačují, že podpora strategií učení ve výuce by mohla mít kladné efekty.


Klíčová slova:
strategie učení; obchodní angličtina; vysokoškolská pedagogika; experiment; wellbeing
Reference

Ardasheva, Y., Wang, Z., Adesope, O.O. (2017). Exploring Effectiveness and Moderators of Language Learning Strategy Instruction on Second Language and Self-Regulated Learning Outcomes, Review of Educational Research, 87 (3), str. 544 – 582. ISSN:1935-1046 https://doi.org/10.3102/0034654316689135

Bertolotti, G., Beseghi, M. (2016). From the learning diary to the ELP: An e-portfolio for autonomous language learning, Language Learning in Higher Education, 6(2), str. 435-441., ISSN 2191-6128.

Braun, S.L., Thomas, S. (2013). Student Perceptions of the use of Learning logs to Teach Public Relations Writing, Edicational Research Review, str. 1456 – 1460., ISSN 1747-938X.

Dexter, P., Sheerin, S. (1999). Learner Independence Worksheets. International Association of Teachers of English as a Foreign Language.

Ellis, G., Sinclair, B. (1991). Learning to Learn English. Cambridge University Press.

Han, A. (2011). Gaining insights into student reflection from online learner diaries. Language Learning in Higher Education DOI: https://doi.org/10.1515/cercles-2011-0013.

Hendrich, H, J. (1988). Didaktika cizích jazyků, Praha: SPN.

Chamot, A.U. (2005). Language learning strategy instruction: Current issues and research. Annual Review of Applied Linguistics, 25, str. 112-130., ISSN 1471-6356.

Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Grada.

Janíková, V. a kol. (2011). Výuka cizích jazyků. Grada.

Little, D. (2003). The Guide to Good Practice for Learning and Teaching in Languages, Linguistics and Area Studies. (PDF) Learner autonomy and second/foreign language learning (researchgate.net)

Oxford, R. (1990). Language Learning Strategies, What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle&Heinle.

Pavelková, I. (2002). Motivace žáků k učení. UK.

Pecková, S. (2019). Podporují současné učebnice obchodní angličtiny u studentů rozvoj nepřímých strategií učení?, Paidagogos, str. 131-153, ISSN 1213-3809.

Pecková, S. (2020). Nepřímé strategie učení v současných učebnicích francouzštiny pro mládež, Paidagogos, str. 60 – 75, ISSN 1213-3809.

Pecková, S. (2021). Aktivity podporující rozvoj nepřímých strategií učení v učebnicích francouzštiny pro dospělé studenty. CASALC Review, 11 (2), str. 30 – 38, ISSN 2694-9288.

Pelikán, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum.

Plonsky, L. (2011). The Effectiveness of Second Language Strategy Instruction: A Meta-analysis. Language Learning, 61 (4), str. 993-1038, ISSN 1467-9922.

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Portál.

Riverrra-Mills, S.V., Plonsky, L. (2008). Empowering Students With Language Learning Strategies: A Critical Review of Current Issues. Foreign Lnaguage Annals. 40 (3), str. 535-548, ISSN 1944-9720.

Robson, S. (2016). Self-regulation and metacognition in young children: Does it matter if adults are present or not. British Educational Research Journal, 42(2), str. 185-206., ISSN 1469-3518.

Thoutenhoofd, E.D., Pirrie, A. (2013). From self-regulation to learning to learn: observations on the construction of self and learning. British Educational Research Journal, 41(1), str. 72-84., ISSN 1469-3518.

Vlčková. K., Lojová, G. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Portál.

Vlčková, K., Bradová, J. (2014). Slabý vztah strategií učení a výsledků vzdělávání: problém operacionalizace a měření? Studia paedagogica, 19 (3), str. 9 – 28, ISSN 1803-7437.

Zhoc et al. (2018). Emotional Intelligence (EI) and self-directed learning: Examining their relation and contribution to better student learning outcomes in higher education British Educational Research Journal, 44(6), str. 982-1004., ISSN 1469-3518.

Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+, MŠMT, ISBN 978-80-87601-47-1. Dostupné zde: Brozura_S2030_online_CZ.pdf (msmt.cz)

Metriky

0

Crossref logo

0


112

Views

82

PDF (angličtina) views