Akademické psaní ve výuce češtiny pro cizince: chybová analýza akademických textů

Roč.6,č.1(2016)

Abstrakt

V souvislosti s nárůstem počtu zahraničních studentů na vysokých školách nabývá na významu výuka češtiny pro cizince zaměřená na rozvoj komunikativních dovedností v akademickém prostředí. Předmětem našeho výzkumu je analýza psaných studentských projevů nerodilých mluvčích, jako jsou např. písemné zkoušky, seminární nebo závěrečné práce. Výsledky ukazují, že nejen množství, ale i typy jazykových nedostatků souvisejí s typem textu a mírou  připravenosti. Například odpovědi při písemném zkoušení obsahují velké množství pravopisných, lexikálních a gramatických chyb, neboť se studenti zaměřují především na obsah textu. Naopak v případě bakalářských prací se takové běžné chyby vyskytují v mnohem menší míře, bezesporu díky jazykové korektuře, jíž práce procházejí. Nicméně i přesto se zde setkáváme s mnoha nedostatky ve stylizaci a výstavbě textu. V analýze se snažíme o identifikaci a třídění těchto nedostatků s cílem blíže určit, v čem neobratnost vyjadřování nerodilých mluvčích spočívá. 


Klíčová slova:
čeština pro cizince; akademický jazyk; odborný styl; akademické psaní; chybová analýza
Reference

CAVALLA, Cristelle. 2010. La méthodologie universitaire : forme et contenu. Recherches et Applications - FDLM. (47): 153-161.

ČECHOVÁ, Marie; KRČMOVÁ, Marie; MINÁŘOVÁ, Eva. Současná stylistika. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.

ČMEJRKOVÁ, Světla. Vědecký styl. In Uličný, O.; Schneiderová, S. (ed.). Studie k Moderní mluvnici češtiny 2. Komunikační situace a styl. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. S. 70-94. ISBN 978-80-244-3535-0.

GILQUIN, Gaëtanelle; PAQUOT, Magali. Spoken Features in Learner Academic

Writing: Identification, Explanation and Solution. In: Proceedings of Corpus Linguistics 2007. Birmingham, UK, 27-30 July, 2007.

KRATOCHVÍLOVÁ, Romana. Lingvistická analýza studentských prací při koncipování výuky akademické češtiny pro cizince. In Radek Nedoma. Foreign language competence as an integral component of the university graduate profile. Brno: Univerzita obrany, 2014. s. 159-166, 359 s. ISBN 978-80-7231-981-7.

MANGIANTE, Jean-Marc a Chantal PARPETTE. 2011. Le français sur objectif universitaire. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 254 s. ISBN 2706116331.

ŠTINDLOVÁ, Barbora. 2013. Žákovský korpus češtiny a evaluace jeho chybové anotace. Vyd. 1. V Praze: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 223 s. Varia (Filozofická fakulta Univerzity Karlovy), sv. 10. ISBN 978-807-3084-639.

TUTIN, Agnès. 2007. Collocations du lexique transdisciplinaire des écrits scientifiques: annotation et extraction des propriétés linguistiques dans la perspective d'une application didactique. Cahiers de l'Institut de linguistique de Louvain. 31(2-4): 247-262.

Metriky

55

Views

66

PDF views