Rozvoj ústního vyjadřování na úrovni B2

Roč.6,č.1(2016)

Abstrakt

Článek se věnuje možnostem a způsobům rozvíjení dovednosti mluvení u studentů češtiny pro cizince na úrovni B2 podle SERR. Pozornost je věnována jazykovým prostředkům a komunikačním strategiím, které přispívají k plynulé a efektivní komunikaci. Jedná se zejména o konverzační konvence, kompenzační strategie, způsoby vyjadřování názoru, ne/souhlasu, jistotní modality, užití tzv. lexikálních frází a diskurzních částic a schopnost strukturovat monologický mluvený projev (zahájení, rozvíjení a změna tématu, shrnutí a zakončení projevu atp.).

Proces zdokonalování mluvení probíhá od uvědomění si jeho specifik (aktualizace) přes automatizaci jazykových prostředků až k jejich samostatnému užívání (autonomie). Na základě zkušeností z vedení semináře Ústní a písemné vyjadřování, organizovaného na Ústavu bohemistických studií FF UK pro zahraniční stážisty, jsou uvedeny příklady možných postupů, jak u studentů rozšířit repertoár funkčních jazykových prostředků a přenést je do aktivního užívání.


Klíčová slova:
čeština pro cizince; ústní vyjadřování; úroveň B2 podle SERR
Reference

ADAMOVIČOVÁ, A. (2005). Nebojte se češtiny: konverzace pro středně pokročilé. 2. vyd. Praha: Karolinum. 283 s. ISBN 80-246-1059-0.

ADAMOVIČOVÁ, A. Čermák, F. a Pešička, J. (2008). Čítanka mluvené češtiny. 1. vyd. Praha: Karolinum. 298 s. ISBN 978-80-246-1593-6.

ADAMOVIČOVÁ, A. a Holub, J. (2005). Čeština jako cizí jazyk: úroveň B2 : podle "Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme". vyd. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. 403 s. ISBN 80-260-1461-8.

ČERMÁK, F. a Holub, J. (2005). Syntagmatika a paradigmatika českého slova. 3. vyd. Praha: Karolinum. 191 s. ISBN 80-246-0974-6.

HARMER, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. 4. vyd. Essex: Pearson Education Limited. 448 s. ISBN 978-1-4058-5311-8.

NOLASCO, R. a Arthur, L. (1987). Conversation. 1. vyd. Oxford: Oxford University Press. 148 s. ISBN 0-19-437096-8.

THORNBURY, S. (2005). How to teach speaking. 1. vyd. Harlow: Longman. 156 s. ISBN 978-0-582-85359-1.

Metriky

42

Views

81

PDF views