Videokonference a principy zdvořilosti

Roč.7,č.1(2017)

Abstrakt

Článek se zabývá malou případovou studií založenou na rozboru korpusu nahrávek z videokonferenčního kurzu určeného pro studenty právnické angličtiny Masarykovy univerzity a University of Helsinki. Korpus byl analyzován s ohledem na nedostatečné dodržování Griceových principů kooperace a Leechových zdvořilostních maximů. Byly označeny situace, které mohou vést k problémům v komunikaci mezi studenty v průběhu videokonferenčních seminářů a tyto situace byly posléze rozděleny do oblastí dle typického porušení výše zmíněných pravidel. Cílem článku je navrhnout, proč a jak by měly být materiály videokonferenčního kurzu obohaceny o cvičení a metody, které studentům pomohou pochopit a procvičit dovednosti a jazykové prostředky tak, aby bylo možné podobným problematickým situacím, které vycházejí z porušení principů kooperace a zdvořilostních maximů předcházet, či je alespoň účinně řešit. 


Klíčová slova:
videokonference; zdvořilostní principy; principy kooperace; pragmatická rovina jazyka
Reference

ANASTASIADES, Panagiotes S. Interactive videoconferencing (IVC) as a crucial factor in K-12 education: towards a constructivism IVC pedagogy model under a cross-curricular thematic approach. in RAYLER, A. C. ed. Videoconferencing: Technology, Impact and Application. New York: Nova Science Publishers, 2010, s. 133-177.

DENKSTEINOVÁ, Marketa; PODLÁSKOVÁ, Irena. Videoconferencing and shared virtual learning of English for Specific Purposes. In Conference Proceedings of the 6th edition of ICT for Language Learning. Florence: Libreriauniversitaria.it, 2013.

DOUGHTY, Steve. Why a Poles’ politeness can be lost in translation. Daily Mail, 14 February 2012.

GRICE, Paul. Studies in the Way of Words. Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 1991.

HOPPER, Susan B. Bringing the world to the classroom through videoconferencing and project-based learning. In TechTrends, 2014, 58 (3), s. 78- 88.

HRADILOVÁ, Alena; CHOVANCOVÁ, Barbora; VINCENT, Kirby. Videoconferencing for Students of Law. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012.

HRADILOVÁ, Alena. Videoconferencing in English for Law Courses: Cooperation and Politeness Principles Revisited. In Humanizing Language Teaching. Pilgrims, 2016, 18 (2).

INVITE 2006-2008. An Innovative Learning Infrastructure. Funded by the Leonardo da Vinci Programme (EU). Available online at http://invite.cjv.muni.cz/index.html.

LEECH, Geoffrey N. Principles of Pragmatics. Longman, Harlow, 1983.

MORGAN, John. Effective Communication in Video Conferencing. Invite Methodology Handbook, 2008. Available online at http://invite.cjv.muni.cz/material/method/meth_en.pdf.

SUSZCZYŃSKA, Malgorzata. Apologizing in English, polish and Hungarian: Different languages, different strategies. Journal of Pragmatics, 1999, 31: s. 1053-1065.

ŠTEPÁNEK, Libor; HRADILOVÁ, Alena. Implementing Videoconferencing Project: Results into Life-long Education. Conference presentation. Diverse, Haarlem, The Netherlands, 1-3 July, 2008. Available online at http://invite.cjv.muni.cz/results.html.

WIERZBICKA, Anna. Different cultures, different languages, different speech acts. Journal of Pragmatics, 1985, 9: s. 145-178.

WIERZBICKA, Anna. Cross-cultural pragmatics: The semantics of human interaction. Berlin, Mouton de Gruyter, 1991.

Metriky

29

Views

14

PDF views