Požadovaný profil absolventa na trhu práce imperativem pro kvalitní jazykové vzdělávání na univerzitách
Roč.7,č.1(2017)
Příspěvek je věnován výuce odborného jazyka v terciární sféře vzdělávání se zaměřením na anglický a německý jazyk. Úvodní sekce pokládá teoretický rámec příspěvku včetně vymezení terminologie. Na základě aktuálních průzkumů týkajících se požadavků zaměstnavatelů na profil absolventa VŠ a studií zaměřených na kompetence a požadavky osob s ukončeným vysokoškolským vzděláním autoři směřují pozornost k důležitosti kvalitního jazykového vzdělávání na univerzitách. Zdůrazňují též nutnost uzpůsobení obsahu výuky požadavkům trhu a potřebu aktualizace e-learningových opor pro výuku a testování jazyků. Přináší dále příklady dobré praxe výuky odborného jazyka v rámci kurikula některých domácích a zahraničních univerzit.
terciární vzdělávání; odborný jazyk na VŠ; jazykové kompetence absolventů; výuka jazyka na univerzitách; e-learning; aktualizace výukových obsahů
Czech Republic’s Most Attractive Employers 2015 – Trends and Rankings. [online]. 2016 [cit. 7. 11. 2016]. < http://universumglobal.com/rankings/czech-republic/ >.
Diplom nestačí. Tisková zpráva EduIN č. 10215. [online]. 2016 [cit. 15. 7. 2016].
Důležitost kompetencí podle pracovních agentur. [online]. 2006 [cit. 20. 7. 2016]. <http://www.infoabsolvent.cz/Temata/ClanekAbsolventi/4-2-06>.
FINN, Dennis; DONOVAN, Ann. PwC’s NextGen: A global generational study. Evolving talent strategy to match the new workforce reality. [online]. 2013 [cit. 18. 7. 2016]. <http://www.pwc.com/gx/en/services/people-organisation/publications/nextgen-study.html>.
HASE, Steward; KENYON, Chris. Heutagogy: a child of complexity theory. Complicity: an International Journal of Complexity and Education, 2007, roč. 4, č. 1, s. 111-118. ISSN 1710-5668.
Selbstlernzentrum. [online]. 2016 [cit. 30. 8. 2016]. <http://www.sprachenzentrum.fu-berlin.de/slz/index.html>.
SCHRÖDER, Hartmut 1988. Aspekte einer Didaktik/Methodik des fachbezogenen Fremdsprachenunterrichts (Deutsch als Fremdsprache). Unter besonderer Berucksichtigung sozialwissenschaftlicher Fachtexte. In Werkstattreihe Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Main : Peter Lang, 1988, s. 98–121. ISBN 3-8204-1663-3.
University of Cambridge Language Centre – Using LC Resources [online]. 2016 [cit. 10. 8. 2016]. <http://www.langcen.cam.ac.uk/lc/about/elearning.html>.
Univerzita Pardubice – Inovace bakalářských studijních programů Fakulty elektrotechniky a informatiky [online]. 2015 [cit. 25. 8. 2016]. <http://projekty.upce.cz/study/projekt.html>.
Vysoké školy v Česku – cesta do hlubin študákových dat. Česko v datech. [online]. 2016 [cit. 21. 7. 2016]. <http://www.ceskovdatech.cz/clanek/34-vysoke-skoly-v-cesku-cesta-do-hlubin-studakovych-dat/#article-content>.
ZAJÍC, David. Centra služeb potřebují stále více IT specialistů. [online]. 2016 [cit. 8. 11. 2016]. <http://archiv.ihned.cz/c1-65509390-centra-sluzeb-potrebuji-stale-vice-it-specialistu>.
Základní charakteristiky ekonomického postavení obyvatelstva ve věku 15 a více let. [online]. 2015 [cit. 19. 7. 2016]. <https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/cs/index.jsf?page=vystup-objekt&pvo=ZAM01-B&skupId=426&katalog=30853&pvo=ZAM01-B&str=v467&u=v413__VUZEMI__97__19>.
ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a e-learning. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-56-3.
Žebříček Czech Republic’s Most Attractive Employers. [online]. 2015 [cit. 19. 7. 2016]. <http://www.universumczech.com/vysledky-pruzkumu>.
Copyright © 2021 Štěpánka Hronová, Oldřich Johannes Petr