Potřebujeme na univerzitách vyučovat Akademické psaní? Příklad dobré praxe z ÚJČ AV ČR a VŠB-TUO
Roč.11,č.2(2021)
V tomto Příkladu dobré praxe představujeme výsledky společného projektu dvou českých pracovišť v oblasti podpory vědecké komunikace, akademického psaní a publikační praxe v angličtině. V textu stručně popisuje10 kurzů Publikační praxe, včetně principů, na kterých kurzy stojí. Kurzy se staly páteří PhD Akademie na VŠB-TUO a zapojila se do nich i Ústřední knihovna této univerzity. Ke kurzům jsme dále připravili v našem kontextu ojedinělé školení pro budoucí lektory kurzů, manuál pro lektory jako podporu během jejich lektorských začátků a také seminář pro školitele. Argumentujeme ve prospěch systematické strukturované výuky odborného psaní na všech úrovních vysokoškolského studia.
Akademické psaní; odborné psaní; publikační činnost; výuka odborného psaní; doktorské studium
Alena Kašpárková
VŠB-TUO
Katedra environmentálního inženýrtsví
Zástupce vedoucí katedry
AITCHISON, C., & GUERIN, C. (2014). Writing groups for doctoral education and beyond : innovations in practice and theory. London ; New York: Routledge, Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9780203498811
AITCHISON, C., & PARÉ, A. (2012). Writing as craft and practice in the doctoral curriculum. In S. D. Alison Lee (Ed.), Reshaping doctoral education: International approaches and pedagogies (pp. 12-25): Routledge.
BEAUFORT, A. (2008). College writing and beyond: A new framework for university writing instruction: University Press of Colorado. https://doi.org/10.2307/j.ctt4cgnk0
BELCHER, W. L. (2019). Writing Your Journal Article in Twelve Weeks: A Guide to Academic Publishing Success (2nd ed.). University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226500089.001.0001
BOLKER, J. (1998). Writing your dissertation in fifteen minutes a day: A guide to starting, revising, and finishing your doctoral thesis: Holt Paperbacks.
BURGESS, S., & CARGILL, M. (2013). Using genre analysis and corpus linguistics to teach research article writing. In Supporting research Writing. Roles and challenges in multilingual settings (pp. 55-71): Woodhead Publishing Limited. https://doi.org/10.1016/B978-1-84334-666-1.50004-7
ČMEJRKOVÁ, S. (1996): Academic writing in Czech and English. In: E. Ventola – A. Mauranen (eds.), Academic Writing: Intercultural and Textual Issues. Amsterdam – Philadelphia: John Benjamins, s. 137–152. https://doi.org/10.1075/pbns.41.11cme
ČMEJRKOVÁ, S. (2007): Variation in academic discourse: the authorial presence. In: U. Doleschal a H. Gruber (eds.), Academic Writing in Languages Other than English / Wissenschaftliches Schreiben abseits des englischen Mainstreams. Frankfurt am Main – Innsbruck: Peter Lang, s. 21–57.
ČMEJRKOVÁ, S., & DANEŠ, F. (1997): Academic writing and cultural identity: The case of Czech academic writing. In: A. Duszak (ed.), Intellectual Styles and Cross-Cultural Communication. Berlin – New York: Mouton de Gruyter, s. 41–62. https://doi.org/10.1515/9783110821048.41
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., & SVĚTLÁ J. (1999): Jak napsat odborný text. Praha: Leda.
DRYER, Dylan. (2021). Academic Writing as Multidisciplinary, Interdisciplinary ... Transdisciplinary? A View from North America. Plenární přednáška na konferenci EATAW. 7.-9. července 2021, Ostrava.
ELBOW, P. (1998). Writing with power: Techniques for mastering the writing process: Oxford University Press.
ETCHEGOYEN ROSOLOVA, K., & KASPARKOVA, A. (v tisku). How do I cook an Impact Factor article if you do not show me what the ingredients are? Educare, 2021. https://doi.org/10.24834/educare.2021.1.6
HARRIS, M. (1995). Talking in the middle: Why writers need writing tutors. College English, 57(1), 27-42. https://doi.org/10.2307/378348
CHAMONIKLASOVÁ, J. (2005). Comparing the structures of texts written in English and Czech. In Slovak Studies in English I (Conference Proceedings). Bratislava: Univerzita Komenského, s. 77-84. ISBN 80-89197-27-2. Available at https://www.phil.muni.cz/stylistika/studie/vecnytext.htm).
JAMALI, H.R., & NIKZAD, M. (2011). Article title type and its relation with the number of downloads and citations. Scientometrics, 88, 653–661. https://doi.org/10.1007/s11192-011-0412-z
KASPARKOVA, A., & ETCHEGOYEN ROSOLOVÁ, K. (2020). Supporting Academic Writing and Publication Practice: PhD Students in Engineering and their Supervisors. Journal of Academic Writing, 10(1), 221. https://doi.org/10.18552/joaw.v10i1.614
KEMPENAAR, L., & MURRAY, R. (2019). Widening access to writing support: beliefs about the writing process are key. Journal of Further & Higher Education, 43(8), 1109-1119. https://doi.org/10.1080/0309877X.2018.1450964
MATARESE, V. (Ed.) (2013). Supporting Research Writing: Roles and challenges in multilingual settings: Woodhead Publishing Limited.
MORSS, K., & MURRAY, R. (2001) Researching Academic Writing within a Structured Programme: Insights and outcomes. Studies in Higher Education, 26:1, 35-52, https://doi.org/10.1080/03075070020030706
MURRAY, R. (2014). Writing in Social Spaces : A Social Processes Approach to Academic Writing. Hoboken: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315755427
SCHNEIDEROVÁ, S. (2015). Písemné práce českých vysokoškolských studentů jako ilustrace jedné z části akademického diskurzu. Didaktické studie, 58-71.
Copyright © 2021 Alena Kašpárková