Přístupy ke studiu u studentů českých vysokých škol – Přehledová studie současného pedagogického výzkumu

Roč.11,č.1(2021)

Abstrakt

Cílem této přehledové studie je identifikovat, jaké oblasti zkoumání přístupů k vysokoškolskému studiu jsou v českém badatelském prostředí tematizovány v letech 2010 –2020 a jaké výsledky přinášejí pro zkvalitňování výuky na vysokých školách.  Zachycená témata se věnují adaptaci studentů prvních ročníků na nároky vysokoškolského studia, problematice organizace vlastního studia a postojů k samostudiu. Další oblastí zájmu jsou preference využívání studijních materiálů, prezentace učiva a forem výuky. Zrcadlením studijních přístupů je i analýza zpracování diplomových prací a koncepce státní zkoušky. Výsledky dílčích studií jsou ukotveny na pozadí zprávy EUROSTUDENT VI a reflexí výuky začínajících vysokoškolských pedagogů.  Celkově přinášejí sice dílčí, ale velmi detailní sondy do porozumění tomu, jak současní studenti přistupují ke studiu. Závěr studie přináší přehled témat, jimž by se mohl věnovat příští výzkum v oborových didaktikách.


Klíčová slova:
přístupy ke studiu; studijní chování; výuka na vysokých školách
Biografie autora

Ivana Mičínová

Vysoká škola obchodní v Praze, nadační fond

Ivana Mičínová se věnuje výuce obchodní angličtiny a angličtiny pro cestovní ruch, služby v letové dopravě a management na Vysoké škole obchodní v Praze. Navazuje na své zkušenosti z výuky akademické angličtiny a výzkum akademických dovedností.  V poslední době se zaměřuje na adaptační procesy u studentů bakalářského studia, které souvisejí se strategiem učení, a na metody a formy výuky, které podporují hloubkové přístupy ke studiu.

 

Reference

Biggs, J., B., & Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at University. Fourth edition. Open University Press.

Dejmalová, L. (2012). Studijní požadavky a časová náročnost vysokoškolského studia -

obsahová analýza studijních plánů. Sborník z XX. výroční konference Kvalita ve vzdělávání České asociace pedagogického výzkumu Praha, 10.—12. září 2012. S. 5364. Dostupné: http://www.capv.cz/images/sborniky/2012/CD_Sbornik_prispevku_CAPV_2012_compressed.pdf

Dejmalová, L. (2015). Jak se začínající vysokoškoláci adaptují na vysokoškolské studium a jak ho organizují? Sborník z XXIII. Ročníku konference České asociace pedagogického výzkumu, konané ve dnech 16. – 18. září 2015 v Plzni. S. 525–531. Dostupné z: http://www.capv.cz/images/sborniky/2015/CAPV15_Kad_Vyber.pdf

Dejmalová, L. (2018). Osobní organizace vysokoškolských studentů. Plzeň: Západočeská univerzita.

Entwistle, N. J. (2018). Student learning and academic understanding: A research perspective with implications for teaching. New York & London: Elsevier.

Fischer, J; Vltavská, K; a kol. (2016) EUROSTUDENT VI, Základní výsledky šetření postojů a životních podmínek studentů vysokých škol v České republice. Praha. Dostupné z https://www.msmt.cz/uploads/odbor_30/TF/Analyticke_materialy/Eurostudent/E_VI_zaverecna_zprava.pdf

Fišerová, L. (2018). Učební styly ve výuce jazyků: přehled a vývoj v perspektivě celoživotního učení. CASALC Review, 8 (2), 5–20.

Lojová, G. & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál.

Kasíková, H. (2015). Didaktika vysoké školy a teorie učitelského vzdělávání jako zdroj jejího rozvoje. AULA, 23(1), 36–57.

Klement, M. (2015). Analýza postojů studentů vysoké školy k formám, metodám a nástrojům využívaným při jejich vzdělávání. Sborník z XIV. ročníku konference České asociace pedagogického výzkumu, konané ve dnech 16. – 18. září 2015 v Plzni. S. 5364. Dostupné z: http://www.capv.cz/images/sborniky/2015/CAPV15_Kad_Vyber.pdf

Kyndt, E. & Donche, V. & Trigwell, K., & Lindlom-Ylänna (eds.). (2017). Higher Education Transitions. Theory and Research. Routledge.

Lake, W., & Boyd W., & Boyd W. (2017). Understanding how students study: The genealogy and conceptual basis of a widely used pedagogical research tool, Biggs´Study Process Questionnaire. International Education Studies. 10 (5), 100-108.

Mareš, J. (1998). Styly učení u žáků a studentů. Portál.

Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427–454.

Mičínová, I. (2020). Supporting Development of Academic and Professional Identity in Undergraduates Through Learner Autonomy. In (eds.) The Teacher’s Role in Developing Learner Autonomy. Hong Kong: Candlin & Mynard Epublishing.

Mičínová, I. (2019). Improving Student Academic Presentation Skills in English Through Classroom Peer Feedback – A Case Study in Higher Education Context. Lingua academica 6 (séria Philologica). Bratislava: FF UK, Dostupné z http://stella.uniba.sk/texty/Lingua_academica_6_2019.pdf

Mouralová, M; Hejzlarová, E; Holík, R., Hubáček, M; Jeřábková, A. (2015). Diplomové práce jako zdroj dat ve výzkumu terciárního vzdělávání: metodologické výzvy a ukázky využití na příkladu studijních programů veřejné politiky. AULA, 23(2), 48-66.

McEwan M. P. (2017) The essay as a lens on transition to the university: Student and Staff Perceptions on essay writing. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 29, (3), 511-523.

Pabian, P. (2008). Od elitního přes masové k univerzálnímu terciárnímu vzdělávání: Koncepce Martina Trowa. AULA, 16(1).

Pabian, P. (2012). Jak se učí na vysokých školách: výzkumný směr „přístupů k učení. AULA, 1 (1). 48-77

Procházka, M.; Žlábková, I.; Stuchlíková, I. (2014) Analýza pedagogické situace jako součást státních závěrečných zkoušek učitelských oborů. Pedagogický výzkum: Spojnice mezi teorií a praxí. Sborník z XXII. konference České asociace pedagogického výzkumu 2014. Dostupné z. http://www.capv.cz/images/sborniky/2014/CAPV14_Pro_Analy.pdf

Sikorová, Z; Červenková, I. (2015). Využívání učebních materiálů a studijní zvyky vysokoškolských studentů. Etické a sociální aspekty v oblasti vzdělávání a pedagogickém výzkumu. Sborník z XXIII. ročníku konference České asociace pedagogického výzkumu, konané ve dnech 16. – 18. září 2015 v Plzni. Dostupné z: http://www.capv.cz/images/sborniky/2015/CAPV15_Kad_Vyber.pdf

Šima, K. (2011). Boloňský proces – recenze současné kritické literatury. AULA, 19(1).

Šeďová, K., Švaříček, R., Sedláčková, J., Čejková, I., Šmardová, A., Novotný, P., & Zounek, J. (2016). Pojetí výuky a profesní identita začínajících vysokoškolských učitelů. Studia Paedagogica, 21(1), 9–34.

Šmídová, M. (2019). Přechod ze střední na vysokou školu – perspektiva studentů 1. ročníků vysokých škol. AULA, (1-2).

Vašutová. M. (2002). Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta.

Vlčková, K. & Bradová, J. (2014). Slabý vztah strategií učení a výsledků vzdělávání: Problém operacionalizace a měření? Studia paedagogica, 19 (3). DOI: 10.5817/SP2014-3-2

Vermunt J.D. & Vermetten, Y.J. (2004). Patterns in student learning: Relationships between learning strategies, conceptions of learning, and learning orientations. Educational Psychology Review, 16 (4):359- 384

Metriky

0


160

Views

172

PDF views