Lived Reality of School Socialization from the Perspective of Romani Mothers

Vol.16,No.2(2024)

Abstract

The aim of our study is to explore Romani mothers’ narratives about school, especially in relation to how they accept or reject school expectations directed at Romani pupils. Methodologically, we focus on the discursive framing of how the needs of Romani mothers are constructed. Our research study is grounded in the premise that understanding the lived reality of a parent requires insight into how they interpret their own identity and experiences with social roles. These roles are particularly significant as they are affirmed within the institutional structures of the school system


Keywords:
school social institution; education of Romani pupils; discourse analysis; institutional power; framing of social reality constructions
References

Austin, J. L. (2000). Jak udělat něco slovy. Filosofia.

Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.

Chouliaraki, L. – Fairclough, N. (1999). Discourse in Late Modernity: Rethinking Critical Discourse Analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Foucault, M. (2002). Archeologie vědění. Praha: Herrmann.
Goffman, E. (1974). Frame analysis: An essay on the organization of experience. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Harré, R. – Gillett, G. (2007). Diskurz a mysel. Bratislava: IRIS.
Harrington, A. (2006). Moderní sociální teorie: základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál.

Jørgensen, M. – Phillips, L. J. (2002). Discourse analysis as theory and method. London: SAGE Publications Ltd.

Klapko, D. – Remsová, L. (2014). Výzkumný exkurz do diskursů o Romech. Brno: Masarykova univerzita.

Kolářová, M. – Vojtíšková, K. (2008). Vnímání a utváření sociálních distancí a třídních nerovností v české společnosti. Praha: Sociologický ústav AV ČR.

Koubek, M. (2013). Zápas o uvozovky: interpretační rámce a repertoár jednání pro-romského hnutí v letech 1989–2007. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií.

Laclau, E. – Mouffe, Ch. (2014). Hegemonie a socialistická strategie: za radikálně demokratickou politiku. Praha: Karolinum.

Marková, I. (2007). Dialogičnost a sociální reprezentace: dynamika mysli. Praha: Academia.

Moscovici, S. (2000). Social Representations: Exploration in social psychology. Cambridge: Polity Press.

Nekvapil, J. (2000–2001). Sociální kategorizace v interkulturním kontaktu: základní výklad, cvičení a diskuse dvou scén z podnikové komunikace. Češtinář, 11 (2), 38– 52.

Petintseva, O. (2019). ‘Entextualisation’ Across Institutional Contexts: The Impact of Discourse in School Reports on the Juvenile Justice Trajectories of Roma Youth. Youth Justice, 19 (1), 3–24.

Příhoda, V. (1936). Ideologie nové didaktiky. Praha: Václav Příhoda.

Příhoda, V. (1938). Úloha pokusné a reformní školy. Praha: Pedagogická akademie.

Příhoda, V. (1945). Idea školy druhého stupně. Praha: Ústřední učitel. naklad. a knihkup.

Qejvanaj, G. (2021). Albanian National Action Plan for Roma Inclusion 2016–2020: A Study on the Program Achievements at the Halfway Mark. SAGE Open, 11 (3).

Schneiderová, S. (2015). Analýza diskurzu a mediální text. Praha: Karolinum.

Šanderová, J. – Šmídová Matoušová, O. (2009). Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

Štech, S. (2015). Proč se kritizuje PISA? Pedagogická orientace, 25(4), 605–612. Brno: Masarykova univerzita.

Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. (2014). Praha: MŠMT.
Thompson, J. B. (1990). Ideology and modern culture: critical social theory in the era of mass communication. Stanford: Stanford University Press.

Vojtíšková, K. (2008). Studium sociální struktury jako konstruovaného prostoru. Sociální kategorizace a sociální identita. In J. Šafr (Ed.), Sociální distance, interakce, relace a kategorizace: alternativní teoretické perspektivy studia sociální stratifikace. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky.

Walzer, M. (2000). Interpretace a sociální kritika. Praha: Filosofia.

Young, I. M. (2010). Proti útlaku a nadvládě: transnacionální výzvy politické a feministické teorii. In Z. Uhde (Ed.), Proti útlaku a nadvládě: transnacionální výzvy politické a feministické teorii. Praha: Filosofia.

Metrics

0

Crossref logo

0


0

Views

0

PDF views