Adaptation Period of Beginning Teachers from the Point of View of Strategic Documents – Czech Republic and Bavaria

Vol.14,No.1-2(2022)

Abstract

The beginning teachers represent the most vulnerable group of the teaching population in the Czech Republic. This text aims to compare Czech strategic documents covering teacher’s induction with the German ones. In contrast to the Czech Republic, Germany has a functional and established system of support for beginning teachers during their induction period. This comparison considers the institutional and legislative framework from the perspective of the existing (German) and draft (Czech) documents. The efforts in the Czech Republic emphasise the importance of a “comprehensive system of professional support from a genuine functional induction” (Strategie 2030+). As an example of German ones, the text examines the strategic and legislative framework
of Referendariat in Bavaria. The text assesses the documents in the following key areas: forms of support, the status and role of the “key stakeholders” (teachers, mentors, responsible persons etc.), the activities and interaction between the key stakeholders. 


Keywords:
induction, beginning teachers, referendariat, adaptation period
References

Andrys, O. (2017). Podpora začínajících učitelů z pohledu České školní inspekce, in: Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido., p. 98.
Gesetz über die Leistungslaufb ahn und die Fachlaufb ahnen der bayerischen Beamten und Beamtinnen (Leistungslaufb ahngesetz – LlbG), Art. 26 Einstellung in den Vorbereitungsdienst, as at: 1 May 2021.
Handreichungen zur Zulassung- und Ausbildungsordnung für das Lehramt für Grund- und Mittelschulen, available at:
https://www.km.bayern.de/lehrer/lehrerausbildung/mittelschule/referendariat.html, as at: february 2016.
Hanušová, S., Píšová, M., Kohoutek, T., Minaříková, E., Janík, M., Janík, T., ... Ježek, S. (2017). Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita.
Janík, M. – Pešková, K. – Janík, T. (2014). Standardy pro učitelské vzdělávání jako cesta ke kvalitě: refl exe vývoje ve Spolkové republice Německo. Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2014, Vol. 8, No. 3, pp. 47-70.
Janík, T. – Wildová, R. – Uličná, K. – Minaříková, E. – Janík, M. – Jašková, J. – Šimůnková, B. (2017). Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení. Pedagogika. Univerzita Karlova, 2017, Vol. 67, No. 1, pp 4–26
KM Bayern: Vorbereitungsdienst für das Lehramt an Mittelschulen, available at: https://www.km.bayern.de/lehrer/lehrerausbilding/mittelschule/referendariat.html.
KMK: Standards für die Lehrerbildung: Bildungswissenschaft en. Beschluss der KMK vom 16.12.2004, as at 16 May 2019.
Kultusministerkonferenz (KMK). (2012). Ländergemeinsame Anforderungen für die Ausgestaltung des Vorbereitungsdienstes und die abschließende Staatsprüfung. Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 6 Dec 2012. Available at www. kmk.org/fi leadmin/veroeff entlichungen_beschluesse/2012/2012_12_06-Vorbereitungsdienst.pdf.
Lee, Albert, Kearney, Sean (2014). Understanding beginning teacher induction: A contextualized examination of best practice, Cogent Education. https://doi.org/10.1080/2331186X.2014.967477.
MŠMT: Kariérní řád – Profesní rozvoj pedagogických pracovníků, available at: https://www.msmt.cz/o-webu-msmt/karierni-rad, Priority ministra 2017, published on 19 October 2015.
MŠMT: Pětina učitelů zahajuje praxi bez uvádějícího učitele, available at: https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/petina-ucitelu-zahajuje-praxi-ber-uvadejicicho-ucitele, 21 March 2019.
MŠMT: Strategie 2030+: Brožura S2030-19-10-2020, available at: https://www.msmt.cz/fi le/54104/.
MŠMT: Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, available at: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030, the Strategy approved by the Czech government on 19 October 2020.
NPI: Podpora pro školy se začínajícími učiteli, available at: https://www.projektsypo.cz/pridejte-se/pro-skoly-se-zu.html.
NPI: Začínající a uvádějící učitel ve vaší škole, available at: https://www.projektsypo.cz/zacinajici-a-uvadejici-ucitele-ve-vasi-skole.html.
Ordnung der zweiten Staatsprüfung für das Lehramt an öff entlichen Schulen (Lehramtsprüfungsordnung II – LPO II von 28. Oktober 2004, as at: 17 March 2021, comp. §18 LPO II.
Píšová, M., & Hanušová, S. (2016). Začínající učitelé a drop-out. Pedagogika, 66(4), 386-407.
Předpisy pro vzdělávání učitelů pro Grundschulen a Mittelschulen, Zulassung- und Ausbildungsordnung für das Lehramt an Grundschulen und für das Lehramt an Mittelschulen as amended on 1 May 2019.
Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.
Wiernik, A. (2020). Guter Unterricht in der zweiten Phase der Lehramtsausbildung. Eine qualitativrekonstruktive Studie zum impliziten Unterrichts- und Professionsverständnis von Seminarleitenden. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.
Záleská, K. et al. (2019). Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů. Pedagogická orientace. 29 (2). 149–171.

Metrics

0

Crossref logo

0

web of science logo


209

Views

238

PDF views