Parodie a humor na internetu v kontextu práv duševního vlastnictví
Trademark Parody Perspective in the Czech Republic
Roč.18,č.1(2024)
Příspěvek pojednává o problematice humorné tvroby v kontextu práv duševního vlastnictví, se zaměřením na otázku parodie. Parodie totiž není pouze formou projevování humoru, ale jejím prostřednictvím může též docházet k poškození práv duševního vlastnictví, např. skrze parazitování na rozlišovací způsobilosti slavné ochranné známky nebo poškozování jejího dobrého jména. Na stranu druhou, tvorba parodií spadá do svobody projevu a v rámci práv duševního vlastnictví je za tímto účelem pracováno se zákonnou výjimkou z (např. autorskoprávní) ochrany pro účely parodie. Příspěvek se zabývá případovou studií kauzy ČEZ a. s. proti Greenpeace Česká republika (v souvislosti s parodií autorského díla) a studií demonstrativního případu parodie ochranné známky ve věci "IbalGIN" (tento případ je pouze ilustrativní, v této věci nebylo a není aktuálně vedeno žádné soudní řízení). V rámci uvedených studií jsou demonstrovány jednotlivé zákonné přístupy k řešení parodí v právu duševního vlastnictví a jejich projevy v judikatuře. Příspěvek se rovněž zabývá otázkou humoru na internetu prostřednictvím tvorby meme a GIFů v kontextu směrnice EU o autorském právu na jednotném digitálním trhu.
Humour; Parody; Copyright; Trademark; Freedom of Expression
27–61
Copyright © 2024 Masaryk University Journal of Law and Technology