K podání příspěvku je třeba Jít na přihlášení nebo se Registrovat.

Kontrolní seznam pro přípravu příspěvku

Jako součást procesu odesílání příspěvku je požadováno, aby autoři zaškrnutím potvrdili, že jejich příspěvek je v souladu se všemi následujícími položkami. Příspěvky, které nebudou v souladu s těmito pravidly, mohou být autorům vráceny.

  • Odesláním příspěvku potvrzuji souhlas s licenčními podmínkami!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DOPLNIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Publikace nebyla dosud publikována ani není v současnosti zaslána do jiného nakladatelství nebo časopisu pro posouzení (nebo bylo podáno vysvětlení v Komentářích pro editora).
  • Soubor publikace je ve formátu OpenOffice, Microsoft Word, RTF nebo WordPerfect.
  • URL odkazy na reference jsou uvedeny všude, kde to bylo možné.
  • Text má jednoduché řádkování; písmo má velikost 12; je použita spíše kurzíva a ne podtržení (kromě url adres); všechny ilustrace tabulky a obrázky jsou umístěny spíše v textu, než na konci.
  • Text odpovídá stylistickým a bibliografickým požadavkům uvedeným v Pokynech pro autory.

Pokyny pro autory


Zařazení publikace do edičního plánu fakulty

  • Návrhy podávejte prostřednictvím vyplněného návrhového listu (ZDE).
    Výzvu k podávání návrhových listů obdrží vedoucí kateder každoročně v říjnu. Sestavený ediční plán projednává a schvaluje ediční rada fakulty, konečné schválení náleží kolegiu děkana.

Odevzdání rukopisu

  • Termín odevzdání dle návrhového listu.
  • Odevzdává se kompletní autorský rukopis včetně příloh připravený pro recenzní řízení.

Formální náležitosti rukopisu

  1. Struktura rukopisu
    • titulní list, obsah, seznam použitých zkratek, vlastní text členěný do kapitol a subkapitol, cizojazyčné shrnutí v jednom ze světových jazyků (obvykle v angličtině), literatura a další použité zdroje, případně rejstříky a přílohy;
  2. Titulní list
    • název díla, případně podtitul;
    • autor/autoři, editor/editoři (v případě autorského kolektivu uvedení autorských částí);
    • v případě projektové publikace dedikace k projektu;
  3. Obsah
    • obsah je strukturován pomocí desetinného systému, a to bez tečky za vlastním číslem (1 Úvod, 2 Kapitola, 2.1 Podkapitola …);
    • doporučujeme užívat členění zahrnující 2 až 3 úrovně (např. 2 Kapitola, 2.1 Podkapitola, 2.1.1 Podkapitola);
    • všechny kapitoly vlastního autorského textu musí být číslovány (např. 1 Úvod, 2 Kapitola …, 5 Závěr);
    • za závěrečnou kapitolou jsou řazeny nečíslované kapitoly Summary/Resumé, Literatura a další použité zdroje, Seznamy (Seznam obrázků, Seznam tabulek, Seznam příloh), případně Rejstříky (jmenný a věcný), nebo Přílohy;
    • Summary (v anglickém nebo jiném světovém jazyce) se užívá u rukopisů psaných v českém/slovenském
      jazyce; součástí Summary musí být název publikace, a to v jazyce Summary;
  4. Text
    • Font
      • text by neměl obsahovat zbytečné formátování a grafické úpravy (stačí použít základní font Times New Roman, velikost 12, řádky 1,5;
      • pro nadpisy je vhodné používat přednastavené styly (ve Wordu v záložce Styly – Nadpis 1, Nadpis 2 atd.);
      • odstavce netvořte pomocí tabulátoru ani mezerníku, ale pouze pomocí klávesy ENTER;
      • nepoužívejte mezery pro odsazení, slouží k tomu v editorech odstavcové zarážky;
      • nedoporučujeme využívat kurzívu za účelem zdůraznění určitých pasáží textu, kurzíva se užívá pro názvy děl a pasáže v jiném jazyce, než je jazyk rukopisu;
      • stejně tak nedoporučujeme využívat podtrhávání částí textu za účelem zdůraznění určitých pasáží textu;
    • Poznámkový aparát
      • doporučujeme využít poznámky pod čarou;
      • poznámky tvořte pomocí Vložit – Poznámka pod čarou (nepoužívejte ruční vkládání horních indexů a textových boxů na dolním okraji stránky);
      • u sborníků nebo kolektivních monografií doporučujeme číslovat poznámky samostatně v rámci každého příspěvku /každé kapitoly, tedy nikoli průběžně, ale za využití oddílů (Rozložení – Konce – Konce oddílů);
    • Obrázky a grafy
      • je nutné dodat i originál v původní velikosti a požadované kvalitě; minimální rozlišení barevných i černobílých (v tzv. stupních šedi) fotografií je 300 dpi; u černobílých nákresů (B&W bitmapa) je minimální rozlišení 600 dpi;
      • každý obrázek/graf je třeba opatřit popiskem i jeho zdrojem, např. Obrázek č. 1: Text, text, text. Zdroj: Text, text, text;
      • popisek vkládejte pomocí Reference – Vložit titulek, popisek obrázku/grafu umístěte pod obrázek/graf;
      • na konci textu je vhodné uvést seznam užitých obrázků v samostatné kapitole Seznam obrázků / vyobrazení / zdrojů;
      • u všech obrázků, které mají být v publikaci použity, je nutné, aby autor vyřešil případná autorská práva vztahující se k obrázkům a jejich licenční užití (PrF MU toto nezajišťuje);
    • Tabulky
      • každou tabulku je třeba opatřit popiskem i jejím zdrojem, např. Tabulka 1: Text, text, text;
      • popisek vkládejte pomocí Reference – Vložit titulek, popisek tabulky umístěte pod tabulku;
      • na konci textu je vhodné uvést seznam užitých tabulek v samostatné kapitole Seznam tabulek;
    • Literatura a další použité zdroje
      • doporučujeme členění na primární, sekundární a elektronické zdroje (všechny skupiny samozřejmě nemusí být obsazeny, dle charakteru publikace);
      • citační norma ISO 690, platí i pro citace v poznámkách pod čarou;
    • Rejstřík
      • volba, zda bude publikace obsahovat rejstřík/rejstříky, je v kompetenci autora - vhodné u obsáhlých a tematicky originálních publikací;
      • automaticky generovaný rejstřík vyžaduje přípravu v rukopise, tj. musíte ho sazeči připravit označením jednotlivých položek ve Wordu (Reference – Rejstřík – Označit položku) ještě předtím, než zahájí sazbu (po odevzdání do sazby již není možné dodatečně označovat jednotlivé položky a generovat rejstřík); automatický rejstřík nelze také generovat v případě kombinování např. jmenného a místního rejstříku (v tomto případě se doporučuje vytvářet rejstřík ručně);
      • preferujete-li ruční tvorbu rejstříku, počítejte s nutnou časovou rezervou pro zpracování;

Odevzdání rukopisu

  • Určení zpravodaje z řad ER předsedou ER (termín: cca týden).
  • Stanovení recenzentů zpravodajem a jejich schválení ER (termín: cca dva týdny).
  • Recenzní řízení (termín: cca měsíc).
  • Vypořádání doporučení a komentářů recenzentů – úprava rukopisu, potažmo vysvětlení, proč připomínky nebyly akceptovány (termín: dle možností autorů s přihlédnutím k charakteru a objemu připomínek).
  • Odevzdání upraveného rukopisu a vyjádření se k recenzním posudkům.
  • Projednání upraveného rukopisu a rozhodnutí o jeho publikaci Ediční radou na jejím nejbližším jednání (probíhá pravidelně v lednu, květnu a září – k těmto termínům je nutné přihlédnout při plánování časové souslednosti vydání publikace).
  • Sazba a grafická úprava schváleného rukopisu (termín: cca měsíc).
  • První autorská korektura (termín: cca dva až čtyři týdny podle rozsahu sazby).
  • Úprava sazby (termín: cca dva týdny).
  • Druhá autorská korektura včetně obálky (termín: cca jeden až dva týdny).
  • Vytvoření tiskových dat a jejich schválení autorem (termín: cca týden).
  • Odeslání do tisku, v případě elektronické knihy publikování v open access (termín: cca týden, tisk cca dva týdny).

Licenční smlouva

  • V případě zaměstnaneckého díla se u autorů-zaměstnanců licenční smlouva neuzavírá.
  • Licenční smlouva se uzavírá vždy s externími autory (mezi něž se počítají i doktorští, případně magisterští studenti).
  • Licenční smlouvy připravuje ediční referentka a podepisuje předseda ER.

Autorské a recenzní výtisky

  • Dle předchozí domluvy a rozhodnutí ER obsaženém v edičním plánu.

Podmínky využití AI



Vědecké publikace

Pravidla pro přijímání vědeckých publikací


Sborníky

Pravidla pro přijímání sborníků


Učebnice

Pravidla pro přijímání učebnic

Prohlášení o soukromí

Jména a emailové adresy vložené na této stránce budou použity výhradně pro uvedené účely a nebudou zpřístupněny pro jiné účely ani třetí straně.