The Interest In Physical Activities In Medical Students Of Charles University Prague

Vol.6,No.2(2012)

Abstract

The aim of the study was to assess the interest in physical activities in first year students of second (LF 2) and third (LF 3) medical faculty of Charles University. The sample of 407 students took part in the survey of which 182 students were from LF 2 and 225 from LF 3. Students of both faculties (LF 2 and LF 3) practiced a sport for less than 2 hours per week (37 %, respective 38 %) and 2-4 hours (38 % respective 34 %). There were 14.5 % of students who regularly compete in a sport discipline and 4.6 % of students do not practice any physical activity at all. Cycling is practised by 111, swimming by 98, running by 63, volleyball by 62, skiing by 47, fitness and „turistika“ by 40 students. Interest in participating in physical activities was focused among the traditional activities like swimming, volleyball, fitness, tennis, cycling, health oriented physical education and among new activities like sport climbing, squash, beach volleyball, in-line skating, nordic walking, slackline, golf, floorball. It was shown that including new physical activities in the curriculum may enhance the interest of students in physical education.


Keywords:
university sport; physical activities; physical education
References

Bunc, V., Horčic, J., Cingálek, R., & Moravcová, J. (2001). Tělesná zdatnost českých dětí a mládeže. In Tilinger,P., Rychtecký, A., & Perič, T. Sport v České republice na začátku nového tisíciletí. (1. vydání, Vol. 2, 101 – 105).Praha: Univerzita Karlova v Praze.

Frömel, K., Chmelík, F., Bláha, L., Feltová, D., Fojtík, I., Horák, S., Klobouk, T. et al. (2007). Pohybová aktivita
české mládeže: koreláty intenzivní pohybové aktivity. Česká kinantropologie, 11, 49-55.

Cheung, L.W.Y., & Richmond, J.B. (1995). Child health, nutrition, and physical activity. Champaign: Human Kinetics.

Jansa, P., Kocourek, J., & Votruba, J. Sport a pohybové aktivity v životním stylu české dospělé populace (18 - 61 a více let). In Jansa, P., Kocourek, J., Votruba, J., & Dašková, B. Sport a pohybové aktivity v životě české populace. (1. vydání, 70 – 82). Praha: Univerzita Karlova v Praze.

Král, P., Vislocká, M., & Voldán, P. (2003) Postavení pohybových a sportovních aktivit v životě studentů malé regionální fakulty. In Vindušková, J., & Chrudimský, J. Pohybové aktivity jako prostředek ovlivňování člověka.(1. vydání, 110 – 114). Praha: Univerzita Karlova v Praze.

Lawson, H (1995). School reform, families, and health in the emergent national agenda for economic
and social improvement: implications, Quest, 45, 8-33.

Malina, R.M., Bouchard, C., & Bar-Or, O. (2004). Growth, maturation and physical activity. Champaign: Human Kinetics.

Moravec, R., Kampmiller, T., Sedláček, J., et al. (1996). EUROFIT Telesný rozvoj a pohybová výkonnosť školskej
populácie na Slovensku. Bratislava: Slovenská vedecká spoločnosť pre telesnú výchovu a šport.

Riddoch, C. J., & Boreham, C. A. (1995) The health-related physical aktivity of children, Sports Med.,
19, 86-102.https://doi.org/10.2165/00007256-199519020-00002

Sigmund, E., Frömel, K., Dlugopolská, D., Groffik, D., & Novosad, J. (2003). Nástin trendu ve vývoji
pohybové aktivity dětí a mládeže s jejich vzrůstajícím věkem. In. Sborník příspěvků mezinárodního semináře
Pedagogické kinantropologie. (1. vydání, 45 – 50). Ostrava: Pedagogická fakulta.

Sigmundová, D., Frömel, K., & Sigmund, E. (2005). Semilongitudinální monitorování pohybové aktivity
adolescentů: výsledky po čtyřech letech. In Sborník příspěvků mezinárodního semináře Pedagogick
kinantropologie. (1. vydání, 117 – 129). Ostrava: Pedagogická fakulta.

Smotlacha, F. (1921). Přednášky a stati z tělesné výchovy. Rokycany.

Smotlacha, F. (1925) Kniha o tělesné výchově na vysokých školách v ČSR. Praha.

Smotlacha, F. (1934). Kniha o vysokoškolském sportu. Praha.

Teplý, Z. (1983). Pohybový režim 15–29letých občanů ČSR. Praha: Metodické oddělení ČÚV ČSTV
a Výzkumný ústav tělovýchovný FTVS UK v Praze.

Twisk, J.W.R. (2001). Physical activity guidelines for children and adolescents: a critical review. Sports Med.,31, 617-627.

Valjent, Z. (2010). Aktivní životní styl vysokoškoláků. Praha: České vysoké učení technické v Praze.

Waic, M. (2011). Zrození českého akademického sportu a František Smotlacha. Česká kinantropologie, 15,49 - 56.

Metrics

0


406

Views

273

PDF (Čeština) views