Konstrukční výzkum ve vzdělávání

Roč.27,č.3(2017)

Abstrakt
Cílem této studie je vymezit pojetí konstrukčního výzkumu ve vzdělávání jako výzkumného designu, který klade důraz na vývoj řešení komplexních problémů v pedagogické praxi a na vývoj či validaci teorií o vzdělávacích procesech a vzdělávacích prostředích. Pro objasnění významu konstrukčního výzkumu je vymezena jeho otevřená a intervenční povaha a dualistický přínos. Následně se pokoušíme zmapovat samotný vznik, vývoj a současný stav konstrukčního výzkumu ve vzdělávání, který na začátku 21. století zahájil novou etapu praktické výzkumné metodologie vedoucí k účinnému překlenutí propasti mezi výzkumem a praxí ve formálním vzdělávání. Studie umožňuje porovnat zastoupení konstrukčního výzkumu ve vybraných zemích, oblastech vzdělávání a typech intervencí. Těžištěm je přehledová studie realizovaných konstrukčních výzkumů, které se zaměřují převážně na design učebních materiálů a výuku jazyků. Na základě analýzy empirických studií diskutujeme důležité faktory a doporučení z ní vyplývající a představující teoretická a metodologická východiska pro námi zamýšlený konstrukční výzkum učebnice pro výuku angličtiny pro specifické účely.

Klíčová slova:
konstrukční výzkum; intervence; iterace; experimentální výzkum; akční výzkum; dualistický charakter konstrukčního výzkumu; validační a vývojové studie; procesní a hmotné konstrukční principy
Reference

Amiel, T., & Reeves, T. C. (2008). Design-based research and educational technology: Rethinking technology and the research agenda. Educational Technology & Society, 11(4), 29–40.

Anderson, T., & Shattuck, J. (2011). Design-based research: A decade of progress in education research? Educational Researcher, 41(1), 16–25. https://doi.org/10.3102/0013189X11428813

Bakker, A., & Van Eerde, H. A. A. (2013). An introduction to design based research with an example from statistics education. In A. Bikner-Ahsbahs, C. Knipping, & N. Presmeg (Eds.), Doing qualitative research: Methodology and methods in mathematics education (s. 429–466). New York: Springer.

Barab, S., & Squire, K. (2004). Design-based research: Putting a stake in the ground. Journal of the Learning Sciences, 13(1), 1–14. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1301_1

Barnard, R., & Zemach, D. (2014). Materials for specific purposes. In B. Tomlinson (Ed.), Developing materials for language teaching (s. 306–323). London: Bloomsbury.

Baumann, J., Blachowicz, C., Bates, A., Cieply, C., Manyak, P., Peterson, H., & Graves, M. (2013). The development of a comprehensive vocabulary instruction program for nine- to eleven-year-old children using a design experiment approach. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), Educational design research. Part B: Illustrative cases (s. 23–47). Enschede: SLO – Netherlands Institute for Curriculum Development.

Bergroth-Koskinen, U. M., & Seppälä, R. (2012). Teacher-researchers exploring design-based research to develop learning designs in higher education language training. Apples – Journal of Applied Language Studies, 6(2), 95–112.

Brown, A. L. (1992). Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. Journal of the Learning Sciences, 2(2), 141–178. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0202_2

Cobb, P., Confrey, J., DiSessa, A., Lehrer, R., & Schauble, L. (2003). Design experiments in educational research. Educational Researcher, 32(1), 9–13. https://doi.org/10.3102/0013189X032001009

Collins, A. (1990). Towards a design science of education. New York: Center for Technology in Education.

Collins, A., Joseph D., & Bielaczyc, K. (2004). Design research: Theoretical and methodological issues. Journal of the Learning Sciences, 13(2), 15–42. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1301_2

Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Oxford: Macmillan.

Design-Based Research Collective. (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5–8. https://doi.org/10.3102/0013189X032001005

DiSessa, A. A., & Cobb, P. (2004). Ontological innovation and the role of theory in design experiments. The Journal of the Learning Sciences, 13(1), 77–103. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1301_4

Dvořák, D., Dvořáková, M., & Stará, J. (2008). Design-based research – výzkum učebnic prováděných jejich tvůrci. In P. Knecht & T. Janík, et al., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (s. 81–89). Brno: Paido.

Hoadley, C. (2002). Creating context: Design-based research in creating and understanding CSCL. In G. Stahl (Ed.), Computer support for collaborative learning (s. 453–462). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

Hogue, R. J. (2013). Epistemological foundations of educational design research. In T. Bastiaens & G. Marks (Eds.), Proceedings of E-Learn 2013 – World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education (s. 1915–1922). Las Vegas: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).

Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for specific purposes. A learning-centred approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Chvál, M., Dvořák, D., Starý, K., & Marková, K. (2008). Design-based research při hledání cest dalšího vzdělávání učitelů. Orbis Scholae, 2(3), 107–130. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.259

Ivey, G. (2013). Developing an intervention to increase engaged reading among adolescents. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), Educational design research. Part A: Illustrative cases (s. 235–251). Enschede: SLO – Netherlands Institute for Curriculum Development.

Kelly, A., Lesh, R., & Baek, J. (Eds.). (2008). Handbook of design research methods in education. New York: Routledge.

Klopfer, E., & Squire, E. (2007). Environmental detectives – the development of an augmented reality platform for environmental simulations. Educational Technology Research and Development, 56(2), 203–228. https://doi.org/10.1007/s11423-007-9037-6

Lijnse, P. (2010). “Developmental research” as a way to an empirically based “didactical structure” of science. In K. Kortland & K. Klaasen (Eds.), Designing theory-based teachinglearning sequences for science education (s. 91–102). Utrecht: FIsme.

Liu, G. Z., Liu, Z. H., & Hwang, G. J. (2011). Developing multi-dimensional evaluation criteria for English learning websites with university students and professors. Computers & Education, 56(1), 65–79. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.08.019

Lowenthal, P. R., & Wilson, B. G. (2010). Labels do matter! A critique of AECT‘s redefinition of the field. TechTrends 54(1), 38–46. https://doi.org/10.1007/s11528-009-0362-y

McDonough, J., Shaw, C., & Masuhara, H. (2013). Materials and methods in ELT. A teacher’s guide. Chichester: Wiley-Blackwell.

Mikk, J. (2007). Učebnice: budoucnost národa. In P. Knecht & J. Maňák (Eds.), Hodnocení učebnic (s. 31–39). Brno: Paido.

Newman, D. (1990). Opportunities for research on the organizational impact of school computers. Educational Researcher, 19(3), 8–13. https://doi.org/10.3102/0013189X019003008

Nieveen, N. (2013). A four-year design research study improving curriculum developers’ formative evaluation through an electronic performance support system. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), Educational design research. Part B: Illustrative cases (s. 1101–1123). Enschede: SLO – Netherlands Institute for Curriculum Development.

Oh, E. G., & Reeves, T. (2013). Collaborative group work in an online authentic learning environment: An educational design research study. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), Educational design research. Part B: Illustrative cases (s. 991–1012). Enschede: SLO – Netherlands Institute for Curriculum Development.

Ozverir, I., Herrington, J., & Osam, U. V. (2016). Design principles for authentic learning of English as a foreign language. British Journal of Educational Technology, 47(3), 484–493. https://doi.org/10.1111/bjet.12449

Palalas, A., & Anderson, T. (2013). Educational design research: Designing mobile learning interventions for language learners. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), Educational design research. Part B: Illustrative cases (s. 967–989). Enschede: SLO – Netherlands Institute for Curriculum Development.

Pardo-Ballester, C., & Rodríguez, J. C. (2010). Developing Spanish online readings using designbased research. CALICO Journal, 27(3), 540–553. https://doi.org/10.11139/cj.27.3.540-553

Plomp, T., & Nieveen, N. (Eds.). (2007). An introduction to educational design research. Enschede: SLO – Netherlands Institute for Curriculum Development.

Plomp, T., & Nieveen, N. (Eds.). (2013a). Educational design research. Part A: An Introduction. Enschede: SLO – Netherlands Institute for Curriculum Development.

Plomp, T., & Nieveen, N. (Eds.). (2013b). Educational design research. Part B: Illustrative cases. Enschede: SLO – Netherlands Institute for Curriculum Development.

Reeves, T. C., McKenney, S., & Herrington, J. (2011). Publishing and perishing: The critical importance of educational design research. Australasian Journal of Educational Technology, 27(1), 55–65. https://doi.org/10.14742/ajet.982

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Sikorová, Z. (2007). Návrh seznamu hodnotících kritérií pro učebnice základních a středních škol. In P. Knecht & J. Maňák (Eds.), Hodnocení učebnic (s. 31–39). Brno: Paido.

Štemberger, T., & Cencič, M. (2014). Design-based research in an educational context. Journal of Contemporary Educational Studies, 1, 62–72.

Thomas, M. K., Barab, S. A., & Tüzün, H. (2009). Developing critical implementations of technology-rich innovations: A cross-case study of the implementation of Quest Atlantis. Journal of Educational Computing Research, 41(2), 125–153. https://doi.org/10.2190/EC.41.2.a

Trna, J. (2011). Konstrukční výzkum v přírodovědných praktikách. Scientia in Educatione, 2(1), 3–14.

Van der Akker, J. (Ed.). (2006). Educational design research. Abingdon: Routledge.

Višňovský, E., Kaščák, O., & Pupala, B. (2012). Pedagogický dualizmus teoretického a praktického: historické pozadie a súčasné ilúzie. Pedagogická orientace, 22(3), 305–335. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-3-305

Metriky

0

Crossref logo

0


1676

Views

927

PDF views