Volný čas jako prostor pro alternativní techniky sebevýchovy

Vol.14,No.4(2004)

Abstract
The article describes the choice of the alternative means of self-education, the function of the leisure time and relaxation, the training of emocional intelligence, its utilisation for self-knowledge.
The choice means of relaxation are the practice of breath, the relaxation in motion, the progressive muscular relaxation, the imagination, the meditation.

Keywords:
leisure time; relaxation; emotional intelligence; self-education
References

Brocket, S., Braun, G. Testy emocionální inteligence. 1. vyd. Praha: Ikar, 1997. ISBN 80-7202-149-4.

Goleman, D. Emoční inteligence. 1. vyd. Praha: Columbus, 1997. 348 s. ISBN 80-85928-48-5.

Grecmanová, H., Holoušová, D., Urbanovská, E. Obecná pedagogika I. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1999. 232 s. ISBN 80-85783-20-7.

Nadeau, M. Relaxační hry s dětmi. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 136 s. ISBN 80-7178-712-4.

Relaxace. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2002. 224 s. ISBN 80-7200-613-4.

Rheinwaldová, E. Dejte sbohem distresu. 1. vyd. Praha: Scarabeus, 1995. 213 s. ISBN 80-85901-07-2.

Sak, P. Proměny české mládeže. 1. vyd. Praha: Petrklíč, 2000. 292 s. ISBN 80-7229-042-8.

Shapiro, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 268 s. ISBN 80-7178-238-6.

Střelec, S., a kol. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. 192 s. ISBN 80-85931-61-3.

Vážanský, M. Základy pedagogiky volného času. 2. vyd. Brno: Print-Typia, 2001. 195 s. ISBN 80-86384-00-4.

Wasserbauer, S., a kol. Výchova ke zdraví. 1. vyd. Praha: SZÚ, 1999. 48 s. ISBN 80-7071-129-9.

Webster-Doyle, T. Proč mě pořád někdo šikanuje. Praha: Pragma, 2002. 144 s. ISBN 80-7205-804-5.

Metrics

471

Views

164

PDF (Czech) views