Škola jako sociální instituce: Vyučovací klima

Vol.13,No.2(2003)

Abstract

This article is focused on some aspects that influence the quality of teaching climate. At first, we will statě the basic terminology and determinate the studying problém and then we will focus on the type of school and its climate, teaching subject organising features of school, for example defining components and aspects of teaching climate. We also highlight the personality of teachers, ques-tion of gender, motives, values, interests and approaches to the teaching because they are considered, to be the most essential factors, which influence teaching climate of different intensity. We present a teacher together with a pupil as an active creator of the teaching process and its climate. We notice if the teaching climate can also influence intelligence and options of pupils' performance, their sociodemographic background, proportion among boys and girls in a classroom, their self-concept and individual features of pupils. This issue is documented by results of the research.


Keywords:
climate (school; classroom; teaching); school and classroom environment and other conditions of teaching process; the type of school and its climate; teaching subject; organisational features of school; the personality of teacher and pupil
References

ANDERSON, G . Effects oj Classroom Social Climate on Individual Learning. Cambridge: Harvard University, 1968.
ASTIN, A . W. The classroom environment in the different fields of study. Journal of Educational Psychology, 1965, 56, s. 275-282.
AURIN, K. Gute Schulen - worauf beruht ihre Wirksamkeit? Bad Heilbrun: 1990.
BESSOTH, R. Organisationsklima an Schulen. Neuwieď. Hermann Luchterhand Verlag, 1989a, 220 s. ISBN 3-472-54052-4.
BESSOTH, R. Verbesserung des Unterrichtsklimas. Neuwied: Hermann Luchterhand Verlag, 1989b, 215 s. ISBN 3-472-54051-6.
DREESMANN, H. Unterrichtsklima: Wie Schúler der Unterricht wahrnehmen. Weinheim: Beltz Verlag, 1982. 206 s. ISBN 3-407-25081-9.
DUROZOI, G . , ROUSSEL, A. Filozofický slovník. 1. vyd. Praha: EWA, 1994. 352 s. ISBN 80-85764-07-5.
Encyklopedický slovník. 1. vyd. Praha: Odeon, 1993, 1253 s.
FEND, H. Schulkima. Weinheim: Beltz, 1977, 284 s. ISBN 3.407-51105-1.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4.
GEIST, B. Sociologický slovník. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1992, 642 s. ISBN 80-85605-28-7.
GRECMANOVÁ, H. Alternativy v pedagogice. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 1998. 35 s.
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1997. 231 s. ISBN 80-85783-20-7.
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E . , a kol. Obecná pedagogika II. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1998. 192 s. ISBN 80-85783-24-X.
GRECMANOVÁ, H. Typologie osobnosti učitele v účinné pedagogické interakci. Olomouc: Univerzita Palackého, 1983. 96 s. Diplomová práce.
GRECMANOVÁ, H. Školní klima v podmínkách transformace školské soustavy. Olomouc: Univerzita Palackého, 1996. 273 s. Disertační práce.
HOLECOVÁ, S., LESKOVÁ, I. Děti se dělí už také podle bohatství. Mladá fronta dnes, 1999, roč. 10, č. 118, s. 1 a 5. ISSN 1210-1168.
HOLT, J. Jak se děti učí. 1. vyd. Praha: Agentura STROM, 1995. 173 s. ISBN 80-901662-7-X.
HOLT, J. Proč děti neprospívají. 1. vyd. Praha: Agentura STROM, 1994. 156 s. ISBN 80-901662-4-5.
HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: SPN, 1989. 198 s. ISBN 80-042-2149-1.
KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. 1. vyd. Kroměříž: SPIRÁLA, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-0-7.
KRAUS, B. Školní prostředí a jeho úloha ve výchově. Socialistická škola, 1979/1980, č. 5, s. 201-204. ISSN 0037-8291.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 155 s. ISBN 80-7178-022-7.
LITWIN, G., STRINGER, R. Motivation and Organizational Climate. Cambridge: Harvard University, 1968.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. 1. vyd. Brno: MU Brno, 1992. 111 s. ISBN 80-210-0210-7.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3.
MAREŠ, J., L A Š E K , J. Známe sociální klima ve výuce? Výchova a vzdělání, 1990/1991, roč. 1, č. 4, s. 173-176.
MOJŽÍŠEK, L. Didaktika. 1. vyd. Praha: SPN, 1988. 216 s.
NĚMCOVÁ, V Promluva zšedlá lhostejností. Skutečnosti, které neumožňují estetické působení.
Učitelské noviny, 1985, roč. 35, č. 35, s. 4-9. ISSN 0035-7766.
OSWALD, F., a kol. Schulklima. Wien: Universitátsverlag, 1989. 252 s. ISBN 3-85114-040-0.
PETTY, G. Moderní vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s. ISBN 80-7178-070-7.
PIŤHA, P., HELUS, Z. Návrh pojetí obecné školy. 1. vyd. Praha: Portál, .1993. 29 s. ISBN 80-85282-65-8.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3.
PRŮCHA, J. , WALTEROVÁ, E., M A R E Š , J. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 328 s. ISBN 80-7178-252-1.
SCHEEL, U. Ftihrung in einer pádagogischem demokratischem geleitete Schule. Ptidagogische
Fiihrung, 1993, roč. 4, č. 5, s. 198. ISBN 3-472-01776-7.
SCHOMBURG, E. Worauf es ankommt. 8 s. Nepublikované texty.
SCHRÓDER, H. Eriehungsziel: Persčnlichkeit. Mlinchen: Verlag Michael Arndt, 1991. 195 s. ISBN 3-923972-01-6
ŠPÁNIK, M. Vliv školského prostriedia na psychickú vyrovnanosť žiakov. Komenský, 1994/1995, roč. 119, č. 1-2, s. 17-19. ISSN 0323-0449.
VLADAŘOVA, V. Výzkumná sonda na ZŠ z roku 1994 - 5 s. Nepublikované texty.
VOMÁČKA, J. K problematice školního prostředí prvního stupně ZDŠ. Komenský, 1974/1975, roč. 99, č. 3, s. 129-134. ISSN 0323-0449.
WALBERG, H . , AHLGREN, A. Predictors of the sociál environment of learning. American Educational Research Journal, 1970, 7, s. 153-167.
WALBERG, H . , a kol. Ecological correlates of ambience in the learning environment. American
Educational Research Journal, 1972, 9, s. 139-148.

Metrics

1428

Views

1239

PDF (Čeština) views