On the psychology of an affectionate relationship: Theoretical inspirations for pre-school education
Vol.24,No.4(2014)
The paper focusses on the personal approach to a child in the pre-school phase of their life, which constitutes a complex of interconnected developmental influences and culminates when the child enters kindergarten. The personal approach includes (a) regard to important characteristics of pre-school children (to its dependence, openness to experience, potential and developmental prognosis) and (b) regard to critical incidents in its previous development (primary relationships and attachment, separation-individuation tendency, the onset of assertive self, integration into kindergarten). An affectionate relationship is a precondition for child’s development to progress naturally, in an uninhibited or deformed manner. An affectionate relationship of a kindergarten teacher has specific characteristics and finds realisation in her creative reflection on the child as a personality in forming.
personal development; significant characteristics of childhood; affectionate relationship; critical developmental incidents; preschool education; empathically creative reflection
Ainsworth, M. D., & Marvin, R. S. (1994). On the shaping of attachment theory and research. Monographs of the society for research in child development, 60(2–3), 3–21.
Beck, U., & Beck-Gernsheim, E. (1995). The normal chaos of love. Cambridge: Polity Press.
Bowlby, J. (2012). Vazba. Praha: Portál.
Bowlby, J. (2013). Odloučení. Praha: Portál.
Bravená, N. (2013). Transcendování a nové podněty pro edukaci obratu. In Z. Helus, N. Bravená, & M. Franclová (Eds.), Perspektivy učitelství (s. 49–92). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Dollase, R. (2001). Veränderte Kindheit. In D. H. Rost (Ed.), Handwörterbuch pädagogische Psychologie (s. 741–749). Weinheim: Beltz PVU.
Fehr, B., & Russell, J. A. (1984). Concept of emotion viewed from a prototype perspective. Journal of Experimental Psychology: General, 113(3), 464–486. https://doi.org/10.1037/0096-3445.113.3.464">https://doi.org/10.1037/0096-3445.113.3.464
Hamplová, D., Rychtaříková, J., & Pikálková, S. (2003). České ženy, vzdělání, partnerství, reprodukce a rodina. Praha: Sociologický ústav AV.
Hartup, W. W. (1989). Social relationships and their developmental signiϐicance. American Psychologist, 44(2), 120–126. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.2.120">https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.2.120
Helus, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
Helus, Z. (2009a). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
Helus, Z. (2009b). Osobnost a její vývoj. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Helus, Z. (2013). Dítě v rodině – rodina v dítěti. In M. Kocurová, J. Klugerová, & A. Bosáková (Eds.), Rodina v II. Deceniu 21. století (s. 64–73). Praha: Univerzita J. A. Komenského.
Helus, Z. (2014). Edukace jako projev starosti o člověka. In R. Jedlička (Ed.), Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum.
Horneyová, K. (2000). Neuróza a lidský růst. Praha: Triton.
Klafki, W. (1977). Das pädagogische Verhältnis. In W. Klaϐki (Ed.), Erziehungswissenschaft, Bd. 1 (s. 55–91). Frankfurt am M.: Fischer Verlag.
Koukolík, F., & Drtilová, J. (2008). Vzpoura deprivantů. Praha: Galen.
Kovařík, J., & Šmolka, P. (1996). Současná rodina. Praha: Asociace manželských poradců.
Langmeier, J., & Matějček, Z. (1974). Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Lyons-Ruth, K., Alpern, L., & Repacholi, B. (1993). Disorganized infant attachment classiϐication and maternal psychosocial problems as predictors of hostile-aggressive behavior in the preschool classroom. Child Development, 64(2), 572–585. https://doi.org/10.2307/1131270">https://doi.org/10.2307/1131270
Mahler, M. S. (1975). The psychological birth of the human infant. New York: Basic Books.
Matějček, Z. (2005). Výbor z díla. Praha: Karolinum.
Mitchell, S. A., & Blacková, M. J. (1999). Freud a po Freudovi. Praha: Triton.
Rabušic, L. (2002). Pronatalitní politika. In J. Kocourková, M. Kučera, M. Loužek, & L. Rabušic.
Populační politika – ano či ne (s. 47–64). Praha: CEP.
Shaver, P. R., Schwartz, J. C., Kirson, D., & O’Conor, C. (1987). Emotion knowledge: Further explorations of a prototype approach. Journal of Personality and Social Psychology, 52(6), 1061–1086. https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.6.1061">https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.6.1061
Shneidman, E. S. (1998). The suicidal mind. Oxford: Oxford University Press.
Slaměník, I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada.
Spitz, R. A. (1965). The first year of life. New York: International Universities Press.
Sroufe, L. A. & Fleeson, J. (1986). Attachment and the construction of relationships. In W. W. Hartup & Z. Rubin (Eds.), Relationships and development (s. 51–71). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie / Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society