https://journals.muni.cz/pedor/issue/feed Pedagogická orientace 2024-04-05T10:39:47+02:00 Eva Minaříková minarikova@ped.muni.cz Open Journal Systems <p><strong>Pedagogická orientace</strong> (ISSN 1211-4669 print; ISSN 1805-9511 on-line; reg. č. MK ČR E 20166) je vědeckým recenzovaným časopisem, který se zaměřuje na obecnější, aktuální problémy pedagogické teorie a praxe, školního vzdělávání, pedagogického výzkumu, vzdělávací politiky a vzdělávání učitelů. Cílem časopisu je podporovat rozvoj pedagogického myšlení. <br /><strong>Pedagogická orientace</strong> nabízí publikační příležitosti jak renomovaným odborníkům, tak začínajícím autorům. Je platformou pro členy České pedagogické společnosti, ale současně je otevřena příspěvkům zvenčí, a to domácích i zahraničních autorů.<br /><strong>Pedagogická orientace</strong> uveřejňuje následující typy příspěvků: studie (teoretické, přehledové, metodologické, empirické), diskusní příspěvky, zprávy, recenze.<br /><strong>Pedagogická orientace</strong> vychází čtyřikrát ročně, poslední číslo každého ročníku vychází v anglickém jazyce.<br /><strong>Pedagogická orientace</strong> je v současnosti zavedeným vědeckým časopisem, který dlouhodobě přispívá k řešení problémů teorie a praxe výchovy a vzdělávání a napomáhá tak jejich zkvalitnění.<br /><strong>Pedagogická orientace</strong> respektuje mezinárodní <a href="http://publicationethics.org/files/Code_of_conduct_for_journal_editors.pdf" target="_blank" rel="noopener">Kodex jednání a pokyny pro dobrou praxi pro editory vědeckých časopisů</a> Komise pro publikační etiku (<a href="http://publicationethics.org/" target="_blank" rel="noopener">COPE</a>), <a href="http://ojs3.ics.muni.cz/public/journals/10/Eticky_kodex_CPdS.pdf" target="_blank" rel="noopener">Etický kodex české pedagogické společnosti</a> a <a href="http://www.capv.cz/zakladni-udaje-o-capv/lenstvi-v-apv/eticky-kodex-capv" target="_blank" rel="noopener">Etický kodex České asociace pedagogického výzkumu</a>.<br /><strong>Pedagogická orientace</strong> je zařazena mimo jiné v následujících databázích: <a href="http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=495942" target="_blank" rel="noopener">Seznam recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v ČR</a>, <a href="https://dbh.nsd.uib.no/publiseringskanaler/erihplus/">ERIH PLUS</a>, <a href="http://www.doaj.org/" target="_blank" rel="noopener">DOAJ</a>, <a href="http://www.tandfonline.com/db/era#.UkpnkRBAfgE" target="_blank" rel="noopener">Educational Research Abstracts Online</a> (Taylor &amp; Francis), <a href="http://www.ebscohost.com/academic/education-source" target="_blank" rel="noopener">EBSCO</a>, <a href="http://cejsh.icm.edu.pl/" target="_blank" rel="noopener">CEJSH</a>, <a href="http://search.proquest.com/" target="_blank" rel="noopener">ProQuest</a>.</p> https://journals.muni.cz/pedor/article/view/38215 Generické maskulinum v jazyce pedagogického výzkumu: Dinosaurus nebo kulturní poklad? 2024-03-27T15:37:00+01:00 Miroslav Janík nedorucitelne@pedor.cz 2024-04-05T00:00:00+02:00 Copyright © 2024 https://journals.muni.cz/pedor/article/view/38211 Variabilita témat ve variovém čísle 2024-03-27T15:21:09+01:00 Eva Minaříková nedorucitelne@pedor.cz 2024-04-05T00:00:00+02:00 Copyright © 2024 https://journals.muni.cz/pedor/article/view/38218 Inovativní pojetí identifikace a rozvoje dětí s nadáním pro matematiku na samém počátku školního vzdělávání. Zpráva o řešení projektu 2024-03-27T15:44:36+01:00 Eva Nováková nedorucitelne@pedor.cz 2024-04-05T00:00:00+02:00 Copyright © 2024 https://journals.muni.cz/pedor/article/view/38216 Kostrub, D. (2022). Učiteľ – výskumník. Profesia založená na výskume. Dizajn výskumu a premeny výučby. 2024-03-27T15:40:35+01:00 Žaneta Gužíková nedorucitelne@pedor.cz 2024-04-05T00:00:00+02:00 Copyright © 2024 https://journals.muni.cz/pedor/article/view/38217 Janik, T., Dalehefte, I. M., & Zehetmeier, S. (Eds.). Supporting Teachers: Improving Instruction. 2024-03-27T15:42:48+01:00 Felizardo Muianga nedorucitelne@pedor.cz 2024-04-05T00:00:00+02:00 Copyright © 2024 https://journals.muni.cz/pedor/article/view/38212 Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku: Koncepce – vývoj – aplikace 2024-03-27T15:24:12+01:00 Iva Stuchlíková nedorucitelne@pedor.cz Tomáš Janík nedorucitelne@pedor.cz Lukáš Rokos nedorucitelne@pedor.cz Eva Minaříková nedorucitelne@pedor.cz Libuše Samková nedorucitelne@pedor.cz Petr Najvar nedorucitelne@pedor.cz Alena Hošpesová nedorucitelne@pedor.cz Marcela Janíková nedorucitelne@pedor.cz <p>Badatelsky orientovaná výuka a formativní hodnocení jsou představiteli moderních metod a postupů ve výuce. Aby mohly být smysluplně a efektivně používány, je nutné vytvořit příležitosti k&nbsp;tomu, aby se s&nbsp;nimi učitelé seznamovali, promýšleli je a propojovali je s&nbsp;cíli a obsahy výuky. Tento text si klade za cíl představit online multimediální vzdělávací prostředí Hyperspace, které formou videozáznamů, textových a&nbsp;obrázkových popisů výuky představuje badatelsky orientovanou výuku a&nbsp;formativní hodnocení, a vede uživatele k&nbsp;jejich reflexi. Cílovou skupinou pro toto prostředí jsou (budoucí) učitelé i vzdělavatelé učitelů. Text nejprve představuje teoretická východiska, na kterých je prostředí postaveno, poté jeho design a vývoj. Detailně jsou popsány jednotlivé komponenty i možnosti práce s&nbsp;Hyperspace pro různé cílové skupiny. Na závěr jsou diskutovány výzvy pro budoucí rozvoj Hyperspace. Text je určen především vzdělavatelům učitelů, kteří chtějí využívat multimediální prostředí pro podporu (budoucích) učitelů.</p> 2024-04-05T00:00:00+02:00 Copyright © 2024 https://journals.muni.cz/pedor/article/view/38213 Spirituální gramotnost na prvním stupni základní školy 2024-03-27T15:30:19+01:00 Ivo Jirásek nedorucitelne@pedor.cz Petra Urbánková nedorucitelne@pedor.cz <p>Studie vnáší do pedagogické rozpravy opomíjené téma kultivace spirituální dimenze lidství, a to již na prvním stupni základní školy. Teoretický rozvrh akceptuje odbornou literaturou zdůvodněné vymezení spirituální gramotnosti v dimenzích vztahu k&nbsp;sobě, k&nbsp;druhým, k&nbsp;přírodě a transcendenci. S&nbsp;ohledem na celostní rozvoj dětí a jejich budoucí seberealizaci se cílem příspěvku stává poukaz na způsoby, jimiž lze rozvíjet spirituální gramotnost v&nbsp;sekulárním prostředí veřejného školství. Na systematický přehled anglicky psaných textů vybraných dle zvolených kritérií z&nbsp;databází Web of Science a Scopus (n&nbsp;=&nbsp;21) navazuje obsahová analýza specificky zaměřeného vzorku z nich (n&nbsp;=&nbsp;6) metodou otevřeného kódování, a to s ohledem na techniky a&nbsp;pomůcky uplatňované při rozvoji nenáboženské spirituální gramotnosti u žáků na prvním stupni základních škol. Výsledky představují bohaté významové pole sedmi hlavních kategorií (čerpaných ze 103 kódů), a to zavedení do škol, svobodné prostředí, rituály, pomůcky, obléknout všímavost těla, žáci, plody spirituální gramotnosti. Dosud upozaděné téma by si zasloužilo širší odbornou diskusi, zda by koncept spirituální gramotnosti neměl být více reflektován a jeho obsah zařazován do edukativního působení českých škol.</p> 2024-04-05T00:00:00+02:00 Copyright © 2024 https://journals.muni.cz/pedor/article/view/38214 Filozofie edukace jako reflexe společnosti: analýza krize modernity v románech Murakamiho a Houellebecqa 2024-03-27T15:34:46+01:00 Michal Černý nedorucitelne@pedor.cz <p class="Abstrakt">Studie s využitím filozofické interpretace literárních textů dle Petříčka analyzuje románové texty dvou autorů – Murakamiho a Houellebecqa – s ohledem na identifikaci prvků krize modernity. Studie pojmenovává jednotlivá témata, která je třeba novým způsobem v procesu edukace pojmout s ohledem na Latourovu tezi, že společnost, v níž žijeme, je moderní nikoli autenticky, ale pouze vnějškově. Jednotlivé aspekty krize modernity jsou analyzovány v rámci filozofie edukace. Tímto způsobem je analyzováno devět dílčích témat – magie, jídlo, pobyt, přiměřenost, tělesnost, krize jistoty, krize technizované společnosti, krize štěstí a krize spirituality. Studie ukazuje, že pokud má vzdělávání sloužit jako hermeneutická výbava pro život ve světě, je třeba některé jeho přístupy nebo koncepty znovu promyslet či nově reflektovat.</p> 2024-04-05T00:00:00+02:00 Copyright © 2024