Škola jako sociální instituce: Vyučovací klima
Roč.13,č.2(2003)
Příspěvek je věnován některým činitelům, které ovlivňují kvalitu vyučovacího klimatu. Po objasnění základních terminologických otázek a po vymezení zkoumaného problému zaměřujeme pozornost především na typ školy a její klima, vyučovací předmět, organizační znaky školy jako určující složky a činitele vyučovacího klimatu. Upozorňujeme však také na osobnost učitele, jeho pohlaví, motivy, hodnoty, zájmy, postoje k vyučování, protože také jeho považujeme za zásadního činitele ovlivňujícího s různou intenzitou vyučovací klima. Spolu s učitelem představujeme žáka jako aktivního tvůrce vyučování a jeho klimatu. Všímáme si, zda mohou na vyučovací klima působit také například inteligence a výkonnostní možnosti žáků, jejich sociodemografické zázemí, poměr chlapců a dívek ve třídě, sebekoncept a individuální znaky žáků. Téma dokumentujeme výsledky výzkumů.
klima (školní; třídy; vyučovací); prostředí školy a třídy a další podmínky vyučování; typ školy a její klima; vyučovací předmět; organizační znaky školy; osobnost učitele a žáka
ANDERSON, G . Effects oj Classroom Social Climate on Individual Learning. Cambridge: Harvard University, 1968.
ASTIN, A . W. The classroom environment in the different fields of study. Journal of Educational Psychology, 1965, 56, s. 275-282.
AURIN, K. Gute Schulen - worauf beruht ihre Wirksamkeit? Bad Heilbrun: 1990.
BESSOTH, R. Organisationsklima an Schulen. Neuwieď. Hermann Luchterhand Verlag, 1989a, 220 s. ISBN 3-472-54052-4.
BESSOTH, R. Verbesserung des Unterrichtsklimas. Neuwied: Hermann Luchterhand Verlag, 1989b, 215 s. ISBN 3-472-54051-6.
DREESMANN, H. Unterrichtsklima: Wie Schúler der Unterricht wahrnehmen. Weinheim: Beltz Verlag, 1982. 206 s. ISBN 3-407-25081-9.
DUROZOI, G . , ROUSSEL, A. Filozofický slovník. 1. vyd. Praha: EWA, 1994. 352 s. ISBN 80-85764-07-5.
Encyklopedický slovník. 1. vyd. Praha: Odeon, 1993, 1253 s.
FEND, H. Schulkima. Weinheim: Beltz, 1977, 284 s. ISBN 3.407-51105-1.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4.
GEIST, B. Sociologický slovník. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1992, 642 s. ISBN 80-85605-28-7.
GRECMANOVÁ, H. Alternativy v pedagogice. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 1998. 35 s.
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1997. 231 s. ISBN 80-85783-20-7.
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E . , a kol. Obecná pedagogika II. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1998. 192 s. ISBN 80-85783-24-X.
GRECMANOVÁ, H. Typologie osobnosti učitele v účinné pedagogické interakci. Olomouc: Univerzita Palackého, 1983. 96 s. Diplomová práce.
GRECMANOVÁ, H. Školní klima v podmínkách transformace školské soustavy. Olomouc: Univerzita Palackého, 1996. 273 s. Disertační práce.
HOLECOVÁ, S., LESKOVÁ, I. Děti se dělí už také podle bohatství. Mladá fronta dnes, 1999, roč. 10, č. 118, s. 1 a 5. ISSN 1210-1168.
HOLT, J. Jak se děti učí. 1. vyd. Praha: Agentura STROM, 1995. 173 s. ISBN 80-901662-7-X.
HOLT, J. Proč děti neprospívají. 1. vyd. Praha: Agentura STROM, 1994. 156 s. ISBN 80-901662-4-5.
HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: SPN, 1989. 198 s. ISBN 80-042-2149-1.
KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. 1. vyd. Kroměříž: SPIRÁLA, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-0-7.
KRAUS, B. Školní prostředí a jeho úloha ve výchově. Socialistická škola, 1979/1980, č. 5, s. 201-204. ISSN 0037-8291.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 155 s. ISBN 80-7178-022-7.
LITWIN, G., STRINGER, R. Motivation and Organizational Climate. Cambridge: Harvard University, 1968.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. 1. vyd. Brno: MU Brno, 1992. 111 s. ISBN 80-210-0210-7.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3.
MAREŠ, J., L A Š E K , J. Známe sociální klima ve výuce? Výchova a vzdělání, 1990/1991, roč. 1, č. 4, s. 173-176.
MOJŽÍŠEK, L. Didaktika. 1. vyd. Praha: SPN, 1988. 216 s.
NĚMCOVÁ, V Promluva zšedlá lhostejností. Skutečnosti, které neumožňují estetické působení.
Učitelské noviny, 1985, roč. 35, č. 35, s. 4-9. ISSN 0035-7766.
OSWALD, F., a kol. Schulklima. Wien: Universitátsverlag, 1989. 252 s. ISBN 3-85114-040-0.
PETTY, G. Moderní vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s. ISBN 80-7178-070-7.
PIŤHA, P., HELUS, Z. Návrh pojetí obecné školy. 1. vyd. Praha: Portál, .1993. 29 s. ISBN 80-85282-65-8.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3.
PRŮCHA, J. , WALTEROVÁ, E., M A R E Š , J. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 328 s. ISBN 80-7178-252-1.
SCHEEL, U. Ftihrung in einer pádagogischem demokratischem geleitete Schule. Ptidagogische
Fiihrung, 1993, roč. 4, č. 5, s. 198. ISBN 3-472-01776-7.
SCHOMBURG, E. Worauf es ankommt. 8 s. Nepublikované texty.
SCHRÓDER, H. Eriehungsziel: Persčnlichkeit. Mlinchen: Verlag Michael Arndt, 1991. 195 s. ISBN 3-923972-01-6
ŠPÁNIK, M. Vliv školského prostriedia na psychickú vyrovnanosť žiakov. Komenský, 1994/1995, roč. 119, č. 1-2, s. 17-19. ISSN 0323-0449.
VLADAŘOVA, V. Výzkumná sonda na ZŠ z roku 1994 - 5 s. Nepublikované texty.
VOMÁČKA, J. K problematice školního prostředí prvního stupně ZDŠ. Komenský, 1974/1975, roč. 99, č. 3, s. 129-134. ISSN 0323-0449.
WALBERG, H . , AHLGREN, A. Predictors of the sociál environment of learning. American Educational Research Journal, 1970, 7, s. 153-167.
WALBERG, H . , a kol. Ecological correlates of ambience in the learning environment. American
Educational Research Journal, 1972, 9, s. 139-148.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2017 Helena Grecmanová