Profesní vidění studentů učitelství anglického jazyka: jak vidí studenti výukové situace zachycené na videu?

Roč.24,č.5(2014)

Abstrakt

Předkládaná studie si klade za cíl popsat povahu profesního vidění u studentů učitelství anglického jazyka a změny, které nastanou po jejich práci s elektronickým učebním prostředím, které využívá analýzy videopřípadů (IVŠV VideoWeb pro studenty učitelství anglického jazyka). Výzkumný vzorek tvořilo 37 studentů Katedry anglického jazyka a literatury PdF MU, kteří absolvovali volitelný jednosemestrální kurz VideoWeb. Data byla sbírána pomocí tzv. diagnostických modulů IVŠV VideoWebu, které se skládaly z videosekvencí reálné výuky a úloh k elicitaci komentářů studentů. Písemné odpovědi byly analyzovány pomocí dvou kategoriálních systémů (pro zachycení uvažování založeného na vědění a pro zachycení celkové struktury jejich komentářů). Pro ilustraci výběrového zaměření pozornosti byly z komentářů vybrány výroky vztahující se k zadávání instrukcí žákům a induktivně analyzovány. Výsledky naznačují, že v komentářích převažuje popis, značně je zastoupena i interpretace a hodnocení. Změny v profesním vidění studentů učitelství po práci v IVŠV VideoWebu nastaly v několika oblastech. Studenti více popisovali a méně hodnotili. V oblasti zadávání instrukcí si všímali více detailů (kvalitativně i kvantitativně). Jejich komentáře byly více strukturovány dle času místo dle témat. To naznačuje posun v jejich profesním vidění a způsobu promýšlení výukových situací zachycených na videozáznamu.


Klíčová slova:
profesní vidění; uvažování založené na vědění; výběrové zaměření pozornosti; video; vzdělávání učitelů; učitelé anglického jazyka; videopřípad
Reference

Blomberg, G., Stürmer, K., & Seidel, T. (2011). How pre-service teachers observe teaching on video: Effects of viewers’ teaching subjects and the subject of the video. Teaching and Teacher Education, 27(7), 1131–1140. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.04.008">https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.04.008

Borg, W. R. (1969). The minicourse as a vehicle for changing teacher behavior, the research evidence. Los Angeles: Far West Laboratory for Educational Reserach and Development.

Cannings, T., & Talley, S. (2003). Bridging the gap between theory and practice in preservice education: The use of video case studies. Příspěvek prezentovaný na IFIP Working groups 3.1 and 3.3 Working conference: ICT and the teacher of the future, Melbourne. Dostupné z http://crpit.com/confpapers/CRPITV23Cannings2.pdf

Copeland, W. D., Birmingham, C., DeMeulle, L., D’Emidio-Caston, M., & Natal, D. (1994). Making meaning in classrooms: An investigation of cognitive processes in aspiring teachers, experienced teachers, and their peers. American Educationa Research Journal, 31(1), 166–196. https://doi.org/10.3102/00028312031001166">https://doi.org/10.3102/00028312031001166

Doyle, W. (1977). Learning the classroom environment: An ecological analysis of induction into teaching. Příspěvek prezentovaný na Annual meeting of American Educational Research Association, New York. Dostupné z http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED135782.pdf

Eraut, M. (1994). Developing professional knowledge and competence. London: The Falmer Press.

Gonzalez, L. E., & Carter, K. (1996). Correspondence in cooperating teachers’ and student teachers’ interpretations of classroom events. Teaching & Teacher Education, 12(1), 39–47. https://doi.org/10.1016/0742-051X%2895%2900024-E">https://doi.org/10.1016/0742-051X(95)00024-E

Janík, T., Minaříková, E., Haláková, Z., Kostková, K., Kubiatko, M., Píšová, M., … & Valkounová, E. (2011). Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska – aplikace – výzkum. Brno: Paido.

Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Kostková, K., Janík, M., & Hublová, G. (2014). Profesní vidění učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole. Pedagogika, 64(2), 151–176.

Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Lefstein, A., & Snell, J. (2011). Professional vision and the politics of teacher learning. Teaching and Teacher Education, 27(3), 505–514. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.10.004">https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.10.004

McAninch, A. R. (1995). Case methods in teacher education. In L. W. Anderson (Ed.), International encyclopedia of teaching and teacher education (s. 583–588). Oxford: Elsevier Science

Minaříková, E. (2012). Povaha profesního vidění u studentů učitelství anglického jazyka – teoretická východiska a metodologie. In T. Janík & K. Pešková, et al., Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky (s. 131–147). Brno: Masarykova univerzita.

Minaříková, E. (2013). Povaha profesního vidění u studentů učitelství anglického jazyka před a po účasti v IVŠV VideoWebu: výsledky pilotní studie. In V. Švec & J. Bradová (Eds.), Učitel v teorii a praxi (s. 83-102). Brno: Masarykova univerzita.

Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181">https://doi.org/10.5817/PedOr2012-2-181

Nunan, D. (2000). Language teaching methodology. Edinbrugh: Pearson Education Limited.

Píšová, M., Najvar, P., Janík, T., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Tůma, F., & Zerzová, J. (2011). Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. Brno: Masarykova univerzita.

Richardson, V., & Kile, R. S. (1999). Learning from videocases. In M. A. Lundeberg, B. B. Levin, & H. L. Harrington (Eds.), Who learns what from cases and how? (s. 121–136). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Scrivener, J. (2011). Learning teaching. Oxford: Macmillan Education.

Sherin, M. G. (2004). New perspectives on the role of video in teacher education. In J. Brophy (Ed.), Using video in teacher education (s. 1–27). Amsterdam: Elsevier.

Sherin, M. G. (2007). The development of teachers’ professional vision in video clubs. In R. Goldman, R. Pea, B. Barron, & S. J. Derry (Eds.), Video research in the learning sciences (s. 383–395). London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Sherin, M. G., Russ, R. S., Sherin, B. L., & Colestock, A. (2008). Professional vision in action: An exploratory study. Issues in Teacher Education, 17(2), 27–46.

Sherin, M. G., & van Es, E. A. (2009). Effects of video club participation on teachers’ professional vision. Journal of Teacher Education, 60(1), 20–37.

Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. Los Angeles: Sage Publications.

Sonmez, D., & Hakverdi-Can, M. (2012). Videos as an instructional tool in pre-service science teacher education. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal Of Educational Research, 12(46), 141–158.

Star, J. R., & Strickland, S. K. (2008). Learning to observe: Using video to improve preservice mathematics teachers ability to notice. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(2), 107–125. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9063-7">https://doi.org/10.1007/s10857-007-9063-7

Stehlíková, N. (2010). Interpretace některých didakticko-matematických jevů u studentů učitelství a u učitelů matematiky. Pedagogika, 60(3–4), 303–313.

Stürmer, K., Könings, K. D., & Seidel, T. (2013a). Declarative knowledge and professional vision in teacher education: Effect of courses in teaching and learning. British Journal of Educational Psychology, 83(3), 467–483. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.2012.02075.x">https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.2012.02075.x

Stürmer, K., Seidel, T., & Schäfer, S. (2013b). Changes in professional vision in the context of practice. Gruppendynamik & Organisationsberatung, 44(3), 339–355. https://doi.org/10.1007/s11612-013-0216-0">https://doi.org/10.1007/s11612-013-0216-0

van den Berg, E. (2001). An exploration of the use of multimedia cases as a reflective tool in teacher education. Research in Science Education, 31(2), 245–265. https://doi.org/10.1023/A:1013193111324">https://doi.org/10.1023/A:1013193111324

van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2002). Learning to notice: Scaffolding new teachers’ interpretations of classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 10(4), 571–596.

van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2006). How different video club designs support teachers in „learning to notice“. Journal of Computing in Teacher Education, 22(4), 125–135.

Vondrová, N., & Žalská, J. (2012). Do student teachers attend to mathematics specific phenomena when observing mathematics teaching on video? Orbis scholae, 6(2), 85–101.

Metriky

0


715

Views

444

PDF views