Zkušenosti neslyšících a těžce sluchově postižených vysokoškolských studentů s učením se cizímu jazyku
Roč.29,č.3(2019)
Předkládaná studie popisuje kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo získat vhled do zkušeností a názorů čtyř českých neslyšících či těžce sluchově postižených vysokoškolských studentů či absolventů s učením se anglickému jazyku. V rámci mezinárodního projektu byly se dvěma ženami a dvěma muži provedeny rozhovory, které poskytují osobní pohled na potřeby, problémy a preferované výukové a učební strategie studentů se ztrátou sluchu. Na základě deskriptivně-interpretační analýzy dat provedené dle principů kvalitativního výzkumu byla identifikována čtyři hlavní témata: Zkušenosti s učením, Motivace, Jazyková modalita výuky a Učební strategie a autonomie. Výsledky výzkumu ukazují na význam zkušeností s výukou a učením se získaných na základní a střední škole a potřebnost učitelů, kteří důvěřují schopnostem neslyšících studentů a dokáží používat český znakový jazyk. Zjištěn mohou být přínosná pro učitele jazyků a jejich odbornou přípravu stejně jako pro tvůrce vzdělávací politiky a jsou přenositelná pro podobné kontexty.
neslyšící; vyučování a učení se cizímu jazyku; motivace; autonomie studenta; vzdělávání učitelů
Act No. 384/2008 Coll. on sign language and communication systems of deaf people. (2008). Retrieved from https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2008-384.
Act No. 563/2004 Coll. on pedagogical staff. (2004). Retrieved from https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563.
Allen, T. E. (1994). Who are the deaf and hard of hearing students leaving high school and entering postsecondary education? Retrieved from http://gri.gallaudet.edu/AnnualSurvey/
whodeaf.html
Basovníková, S. (Ed.). (2010). Annual activity report Masaryk University 2009. Brno: Masaryk University.
CERMAT [Centre for the Evaluation of Educational Achievement]. (2016). Maturita bez handicapu. [School leaving examination without handicap.] Retrieved from https://maturita.cermat.cz/files/files/uprava-podminek/Podrobna-charakteristika-uzpusobenipodminek_ver2016.pdf
Čejková, I. (2018). Žákovské hodnocení výuky na gymnáziu: Výpovědi sexty A. [Students’ assessment of teaching at grammar school. Accounts of the class sexta A.] Pedagogická orientace, 28(3), 408–434. doi: https://doi.org/10.5817/PedOr2018-3-408
Český statistický úřad [Czech Statistical Office]. (2014). Výběrové šetření zdravotně postižených osob. [Selective Survey of Persons with Disabilities]. Retrieved from https://www.czso.cz/csu/czso/vyberove-setreni-zdravotne-postizenych-osob-2013-qacmwuvwsb#
Council of Europe. (2001). Common european framework of reference for teaching, learning and assessment. Cambridge: Cambridge University Press.
Csizér, K., & Kontra, E. H. (in press). Foreign language learning characteristics of Deaf and severely hard-of-hearing students. The Modern Language Journal.
Domagała-Zyśk, E., & Podlewska, A. (2019). Strategies of oral communication of deaf and hardof-hearing (D/HH) non-native English users. European Journal of Special Needs Education, 34(2), 156–171. doi: https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1581399
Dörnyei, Z. (2001). Teaching and researching motivation. Harlow: Longman. https://doi.org/10.1075/hop.5.mot1
Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (Eds.). (2009). Motivation, language identity and the L2 self. Bristol: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781847691293
Eilers-crandall, K. (2008). Reading and writing English as a foreign language: Factors leading to success for deaf adolescents and young adults. In D. Janáková (Ed.), Teaching English to deaf and hard-of-hearing students at secondary and tertiary levels of education in the Czech Republic (2nd ed., pp. 88–96). Prague: VIP Books.
Filozofická fakulta UK [Faculty of Arts CU.] (2015). Specifika výuky angličtiny pro neslyšící a nedoslýchavé studenty. [Specificities of English language instruction for Deaf and hardof-hearing students.] Retrieved from https://ujkn.ff.cuni.cz/cs/specifika-vyuky-anglictinypro-neslysici-studenty/
Fleming, J. (2008). How should we teach deaf learners? Teaching English as a written language to deaf European students. In C. J. Kellett Bidoli & E. Ochse (Eds.), English in international deaf communication (pp. 123–153). Bern: Peter Lang.
Fonioková, Z., & Sedláčková, J. (2013). Reading strategy instruction for deaf learners of English: Definitions, contexts and implications. In E. Domagała-Zyśk (Ed.), English as a foreign language for deaf and hard of hearing persons in Europe (pp. 135–152). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Gaustan, M. G. (1999). Including the kids across the hall: Collaborative instruction of hearing, deaf and hard-of-hearing students. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 4, 176–190. doi: https://doi.org/10.1093/deafed/4.3.176
Guilloteaux, M. J., & Dörnyei, Z. (2008). Motivating language learners: A classroom oriented investigation of the effects of motivational strategies on students’ motivation. TESOL Quarterly, 42(1), 55–77. doi: https://doi.org/10.1002/j.1545-7249.2008.tb00207.x
Gulati, B. (2016). Visualizing: The most effective way to teach EFL to deaf and hard-of-hearing students. In E. Domagała-Zyśk & E. H. Kontra (Eds.), English as a foreign language for deaf and hard of hearing persons: Challenges and strategies (pp. 153–167). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Hájek, J., & Bojar, Š. (2013). Výroční zpráva o činnosti univerzity Karlovy v Praze za rok 2012. [Annual activity report Charles University in Prague 2012.] Praha: Nakladatelství Karolinum.
Herzig, M. P. (2009). Understanding the motivation of deaf adolescent Latino struggling readers (Doctoral dissertation, University of California). Retrieved from http://eprints.cdlib.org/uc/item/1r7825k9#page-104
Higher Education Act No. 111/1998 Coll. (1998). Retrieved from https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1998-111
Holcomb, T., & Peyton, J. K. (1992). ESL literacy for a linguistic minority: The deaf experience. Retrieved from ERIC database (ERIC Digest ED353861). http://www.ericdigests.org/1993/deaf.htm
Horwitz, E. K. (1987). Surveying student beliefs about language learning. In A. Wenden & J. Rubin (Eds.), Learner strategies in language learning (pp. 119–129). New York: Prentice Hall International.
Hsieh, H.-F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
Janáková, D. (Ed.) (2008). Teaching English to deaf and hard-of-hearing students at secondary and tertiary levels of education in the Czech Republic. Proceedings 2004 (2nd ed.). Prague: VIP Books.
Kontra, E. H., & Csizér, K. (2013). An investigation into the relationship of foreign language learning motivation and sign language use among deaf and hard of hearing Hungarians. International Review of Applied Linguistics (IRAL), 51(1), 1–22. doi: 10.1515/iral-2013-masthead1
Lightbown, P., & Spada, N. (2013). How languages are learned (4th ed.). Oxford: Oxford University Press.
Machová, P. (2014). Metodika výuky angličtiny u studentů se sluchovým postižením. [The English language teaching methodology for learners with impaired hearing]. (Unpublished doctoral dissertation). Univerzita Karlova, Prague.
Masaryk University. (2014a). Zajištění přístupnosti Masarykovy univerzity pro osoby se zdravotním postižením. [Providing accessibility of Masaryk University for persons with disabilities.] Retrieved from: https://is.muni.cz/do/mu/Uredni_deska/Predpisy_MU/Masarykova_univerzita/Smernice_MU/SM08-14/Smernice_MU_8-2014.pdf
Masaryk University. (2014b). O studiu osob se specifickými nároky na Masarykově univerzitě. [The study of persons with specific needs at Masaryk University.] Retrieved from: https://is.muni.cz/do/mu/Uredni_deska/Predpisy_MU/Masarykova_univerzita/Smernice_MU/SM09-14/Smernice_MU_9-2014.pdf
MŠMT [Ministry of Education, Youth and Sports] (2017a). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [Framework Educational programme for elementary schools.] Retrieved from http://www.msmt.cz/file/43792/
MŠMT [Ministry of Education, Youth and Sports] (2017b). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [Framework Educational programme for secondary schools.] Retrieved from http://www.msmt.cz/file/43792/
MŠMT [Ministry of Education, Youth and Sports] (2018). Statistické ročenky školství výkonové ukazatele [Sstatistical annual reports performance related indicators]. Retreived from http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp
Mole, J., McColl, H., & Vale, M. (2008). Deaf and multilingual. A practical guide to teaching and supporting deaf learners in foreign language classes (2nd ed.). Direct Learn Services. E-book available from http://www.directlearn.co.uk/ashop/catalogue.php?exp=7|&cat=8
Moores, D. F. (2010). The history of language and communication issues in deaf education. In M. Marschark & P.E. Spencer (Eds.), The Oxford handbook of deaf studies, language and education (pp. 17‒29). Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195390032.013.0002
Oxford, R. (2013). Teaching and researching language learning strategies. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315838816
Parault, S. J., & Williams, H. M. (2009). Reading motivation, reading amount, and text comprehension in deaf and hearing adults. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 15(2), 120–135. doi: https://doi.org/10.1093/deafed/enp031
Pritchard, P. (2013). Teaching English to deaf and severely hard-of-hearing pupils in Norway. In E. Domagała-Zyśk (Ed.), English as a foreign language for Deaf and hard-of-hearing persons in Europe (pp. 113–134). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Regulation No. 27/2016 Coll., on the education of pupils with special educational needs (SEN) and talented pupils (2017). Retrieved from http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-2?lang=1
Řehořová, Š. (Ed.). (2018). Annual activity report Masaryk University 2017. Brno: Masaryk University.
Sari, H. (2007). The influence of an in-service teacher training (INSET) programme on attitudes towards inclusion by regular classroom teachers who teach deaf students in primary schools in Turkey. Deafness & Education International, 9, 131–146. https://doi.org/10.1179/146431507790559996
Sedláčková, J. (2016a). Reading in English as a foreign language in deaf university students. (Unpublished doctoral dissertation). Masaryk University, Brno.
Sedláčková, J. (2016b). Challenges of the reading comprehension development of deaf learners in the foreign language classroom: Putting theory into practice. In E. Domagała-Zyśk & E.H. Kontra (Eds.), English as a foreign language for Deaf and hard of hearing persons: Challenges and strategies (pp. 109–134). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Simms, L., & Thumann, H. (2007). In search of a new, linguistically and culturally sensitive paradigm in deaf education. American Annals of the Deaf, 152, 302–311. Retrieved from https://doi.org/10.1353/aad.2007.0031
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. [Qualitative research in educational sciences.] Praha: Portál.
Teiresias [Centre for Students with Specific Needs Masaryk University]. (2018). Adaptace výuky [Instructional Adaptations]. Retrieved from https://www.teiresias.muni.cz/studium/radne-studium/adaptace-vyuky
Thumann-Prezioso, C. (2005). Deaf parents’ perspectives on deaf education. Sign Language Studies, 5(4), 415–440. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/26190781. https://doi.org/10.1353/sls.2005.0020
UNESCO (1994). The Salamanca statement and framework for action on special needs education. Salamanca, Spain: UNESCO and Ministry of Education and Science, Spain. Retrieved from http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF
Univerzita Karlova (2017). Standardy podpory poskytované studentům a uchazečům o studium se speciálními potřebami na Univerzitě Karlově. [Standard support provided for students and applicants with special needs at Charles University.] Retrieved from https://cuni.cz/UK-8144.html
United Nations (2007). Convention on the rights of persons with disabilities. Retrieved from http://www.un.org/disabilities/convention/convention full.shtml
Youngs, C. S., & Youngs, G. A. (2001). Predictors of mainstream teachers’ attitudes towards ESL students. TESOL Quarterly, 35, 97–120. doi: https://doi.org/10.2307/3587861
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2020 Jitka Sedláčková, Edit H. Kontra